annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Jorden
Hvem er online?
2 registrerede ABC ,(1 usynlig), 317 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 26 < 1 2 3 4 5 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23801 - 13/10/2017 21:19 Re: Om "vrøvl" [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Så fik jeg mulighed for at se lidt grundigere på, hvad du skriver.

Først angående min "sympati for ortodoks kristendom":
Indtil ca. år 1000, var den jo den alt dominerende og stort set den eneste form for kristendom, der eklsisterede, og hvor man jævnligt mødtes til synoder:
Citat:
Allerede i kristendommens første århundreder samledes repræsentanter fra de forskellige menigheder ved forskellige anledninger for at diskutere emner af fælleskirkelig relevans, således første gang ved det såkaldte apostelmøde beskrevet i ApG 15.
Det var ved en sådan synode i år 325, at Treenigheden blev fastslået som et dogme.

Dette dogme kan præsterne jo ikke bruge til at undertrykke deres menigheder, sådan som de kan med dogmet om arvesynden, der jo ikke havde nogen gang på jorden i kristendommens første tusind år.

At du så afviser Treenigheden og tilslutter dig arvesynden, det er selvfølgelig din gode ret, men du er helt klart stik modsat kristendommens første tusind år!

Jeg vil erkende, at jeg ikke har megen sympati for den romersk katolske kristendom, hvor den lokale biskop i Rom ignorerede de andre biskopper og ophøjede sig selv til, hvad de kalder Pave, hvilket set med mineøjne er et udtryk for åndshovmod samt indførelse af et udpræget autoritært kirkeligt styre.

Endelig:
Når jeg læser dine ord:
Citat:
Man skal vel som udgangspunkt tro på, at bibelens Gud eksisterer, for at kunne drage spørgsmålet om sandhed på banen her, da det jo er Guds Ord og Ånd der er sandhed, ikke?
så kan jeg ikke være enig - af den enkle grund, at jeg ikke stoler på en ofte gennem tiderne redigeret bog, Bibelen, skrevet af mange forskelluge mennesker.

Jeg benægter ikke, at der står meget godt i Bibelen, men sandheden - nej den køber jeg ikke!

Ligeså tror jeg heller ikke på, at synoderne i de første tusind år var helt fri af politisk indflydelse - fra bl.a. kejser Konstantin.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23805 - 14/10/2017 12:23 Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Du har skrevet 2 indlæg – og jeg ved ikke lige, hvor jeg skal starte.

… men det jeg gerne vil forstå er:

Hvis arvesynden bibelsk er noget vrøvl – altså hvis denne lære ikke fremgår af skrifterne - hvad var så formålet med, at Jesus kom til verden og ofrede sit liv?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23808 - 14/10/2017 16:27 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvis arvesynden bibelsk er noget vrøvl – altså hvis denne lære ikke fremgår af skrifterne - hvad var så formålet med, at Jesus kom til verden og ofrede sit liv?
Mit svar:
Nu er jeg jo ikke teolog - og ej heller tilsluttet kristendommen - men det for mig mest nærliggende svar er nok:
Citat:
»For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.« (Johs. 3,16)
altså løftet om evigt liv.

Den "missionske" del: "som tror på ham", køber jeg dog ikke.
Den ligner for mig noget småligt menneskeligt - "at indfange sjæle" - langt mere end noget oprindeligt, kærligt og guddommeligt - og som du ved, så stoler jeg ikke på "skrifterne" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23811 - 14/10/2017 17:52 Løftet om evigt liv? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Arne skrev: Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvis arvesynden bibelsk er noget vrøvl – altså hvis denne lære ikke fremgår af skrifterne - hvad var så formålet med, at Jesus kom til verden og ofrede sit liv?
Mit svar:
Nu er jeg jo ikke teolog - og ej heller tilsluttet kristendommen - men det for mig mest nærliggende svar er nok:
Citat:
»For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.« (Johs. 3,16)
altså løftet om evigt liv.

Arne: Den "missionske" del: "som tror på ham", køber jeg dog ikke.
Den ligner for mig noget småligt menneskeligt - "at indfange sjæle" - langt mere end noget oprindeligt, kærligt og guddommeligt - og som du ved, så stoler jeg ikke på "skrifterne" blinker

¨¨¨¨
SVAR: Så Gud elskede verden ...

#For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, ikke skal fortabes, men have evigt liv.#

... og gav derfor verden mulighed for at få evigt liv gennem hans søns offer?

Hvordan forklares det - dette at sønnens offer – Jesu frivillige offerdød - kan give evigt liv så mennesket ikke skal fortabes? ...

Glemte Gud i skabelsen at give menneskene evigt liv? ...


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23813 - 14/10/2017 18:26 Re: Løftet om evigt liv? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Jo Tikka.

Jeg er enig med dig, hvis det er dét, du mener: at det kan knibe lidt med "teo-logikken" smiler

Men alligevel er hele fortællingen om, at Sønnen lader sig føde som et menneske - og samtidig stadig er Gud - og selv går igennem alle menneskelige lidelser - endda også gudsforladthed - for mig en fortælling om Guds kærlighed til os mennesker.

Hvad "skrifterne" angår findes der jo kritikere.
En af dem er her blinker
Og går du til denne hjemmesides forside, bliver der jo "bekendt kulør" blinker

Men uanset alt dette vil jeg ikke underkende værdien af troens tillid - hos dem, der har den smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 26 < 1 2 3 4 5 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk