annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 203 gæster og 221 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 26 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23601 - 27/08/2017 21:54 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Indsendt af: Arne Thomsen
Tikka.

Mit indtryk er, at du skjuler dig bag bibelcitater, samt at du ikke ved, hvem der er din næste.

En sådan form for kristendom beundrer jeg ikke trist

M.v.h. Arne smiler


Jeg er ikke kristen og eftertragter ikke et evigt liv i himmelen.

Jeg tror ikke på et liv efter døden men mener, at ønsker man en bedre verden må man starte med sig selv, hvor tilgivelsen er af stor betydning, da den åbner op for det både at gi' og modtage kærlighed - kærligheden som vi alle behøver.

Der er ingen, jeg betegner som min næste, men jeg betræber mig på at være nærværende i mit liv, så jeg kan se og gi' - der hvor det er mig muligt, at være noget for andre der har behov.


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#23602 - 27/08/2017 23:26 Re: Den kristne tro [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg ser, at jeg har misforstået dig og fejlagtigt har troet, at du var "bibelkristen".

Men når du nu rent ud skriver, at du ikke er kristen, samt:
Citat:
Der er ingen, jeg betegner som min næste, men jeg bestræber mig på at være nærværende i mit liv, så jeg kan se og gi' - der hvor det er mig muligt, at være noget for andre der har behov.
så kan jeg kun respektere din livsindstilling - så langt som du har afsløret den.

M.v.h. Arne smiler
Jeg mener dog stadig, at kristne og muslimer ud fra hver deres religion burde kunne finde frem til gensidig anerkendelse, fred og fordragelighed.
Top Svar Citer
#23606 - 02/09/2017 11:01 Re: Den kristne tro [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”men mener, at ønsker man en bedre verden må man starte med sig selv, hvor tilgivelsen er af stor betydning, da den åbner op for det både at gi' og modtage kærlighed - kærligheden som vi alle behøver.”

- Nu ér den verden vi i vor tid lever i betydeligt fredeligere end i nogen historisk kendt samtid, hvorfor parameteret igrunden er forkert. Man ka’ sagtens ha’ ideer om fred og fordragelighed i de nære sociale rammer, uden at inddrage verden i sine anskuelser, og tale om sine fredelige intentioner på ganske fornuftige præmisser, idet fred og fordragelighed logisk set ka’ være et gode for alle/begge parter – men er ikke altid den mulige løsning!
Dertil er udveksling af kærlighed jo et behov vi udviser uanset freden, og konfliktløsning sker jo desuden ikke med kærligheden, men ved at tænke og handle derefter. Netop kristne har altid haft denne tendens til at tildrage sig opmærksomhed ved hjælp af anekdoter om deres i egne øjne storartede følelser, der jo i realiteten ikke er spor interessante eller enestående – lægprædikantens ”misforståelser” opstår i øvrigt af samme grund, dvs. den kristne tro på, at man ka’ ”føle” sig frem til en forståelse og indsigt, exempelvis om forhold i verden eller vedr. sin egen existens, hvad der selvfølgelig bare skaber problemer, i hvilken forbindelse det eneste mystiske jo er, hvorfor disse troende med og i kraft af dette enestående følelsesliv (kærligheden), ikke forlængst har vist sig at være deciderede forklaringsmodeller…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (02/09/2017 11:06)
Top Svar Citer
#23616 - 04/09/2017 01:50 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Arne:
Citat:
Jeg ser, at jeg har misforstået dig og fejlagtigt har troet, at du var "bibelkristen".

SVAR: Jeg er for så vidt "bibelkristen" i den forståelse, at jeg mener, at hele bibelen er grundlaget for forståelsen af den kristne tro.

Arne:
Citat:
Men når du nu rent ud skriver, at du ikke er kristen, samt:
Citat:
Der er ingen, jeg betegner som min næste, men jeg bestræber mig på at være nærværende i mit liv, så jeg kan se og gi' - der hvor det er mig muligt, at være noget for andre der har behov.
så kan jeg kun respektere din livsindstilling - så langt som du har afsløret den.

M.v.h. Arne smiler
Jeg mener dog stadig, at kristne og muslimer ud fra hver deres religion burde kunne finde frem til gensidig anerkendelse, fred og fordragelighed.

SVAR: Jamen - kristne skal elske Gud og næsten som sig selv - På de to bud hviler hele loven og profeterne...
... også fjenden der lider nød skal hjælpes – og så skal de holde fred, så vidt det står til dem selv.

Kærligheden skal være oprigtig. Afsky det onde, hold jer til det gode. Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse. Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren. Vær glade i håbet, udholdende i trængslen, vedholdende i bønnen. Vær med til at hjælpe de hellige, når de har behov for hjælp. Læg vægt på at være gæstfrie. Velsign dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke. Glæd jer med de glade, græd med de grædende. Hold sammen i enighed. Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab. Gengæld ingen ondt med ondt; tænk på, hvad der er rigtigt over for alle mennesker. Hold fred med alle mennesker, om det er muligt, så vidt det står til jer. Tag ikke retten i egen hånd, mine kære, men giv plads for Guds vrede, for som der står skrevet: »Hævnen tilhører mig, jeg vil gengælde,« siger Herren. Men »hvis din fjende er sulten, så giv ham noget at spise, hvis han er tørstig, så giv ham noget at drikke; for gør du det, samler du glødende kul på hans hoved.« Lad dig ikke overvinde af det onde, men overvind det onde med det gode. Romerne 12:9-21

Bibelselskabets online bibel – fremhævningen er min.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23618 - 04/09/2017 09:29 Re: Den kristne tro [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland

Hej Tikka.

Du skrev ovenfor #23601 - 27/08/2017 21:54:
Citat:
Jeg er ikke kristen og eftertragter ikke et evigt liv i himmelen.
Nu skriver du:
Citat:
Jeg er for så vidt "bibelkristen" i den forståelse, at jeg mener, at hele bibelen er grundlaget for forståelsen af den kristne tro.

Èt er da at forstå, hvad den kristne tro går ud på, noget andet er da at være kristent troende.

Og sammenholder jeg dine to udsagn, får det mig til at opfatte dig som en, der forstår kristendom, men som ikke tror på den.

Mit nuværende standpunkt er lidt anderledes, Jeg mener, det er vigtigt - som menneske på denne klode her og nu - at kende de mange religioner, som milliarder af mennesker tror på.
Og som jeg oplever religionerne, er de alle værdifulde - men også alle ufuldkomne.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 26 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 26 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Zelenskyj taknemmelig for hjælpepakke: ..
24/04/2024 05:39
Biden: 'Jeg underskriver ny hjælpepakke..
24/04/2024 04:44
Studerende i kæmpe demonstration mod pr..
24/04/2024 04:30
Senatet vil sætte en stopper for TikTok..
24/04/2024 04:29
Skolelærere i Tennessee må nu bære sk..
24/04/2024 03:06
Nyheder fra Religion.dk