annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23289 - 05/06/2017 17:32 Re: Måneden tilbagevenden til Allah [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442

Profeten Muhammed, fred og velsignelser af Gud være med ham, sagde i en autentisk fortælling af Abu Nu’aym: ” صومواتصحوا ” (Sumoo Tasihhoo), som bogstaveligt betyder “Fast, og bliv sund”.

hvad er ramadan

Det kan godt være, at det kun er to ord – men det er to meget stærke og betydningsfulde ord! smiler

Det første ord “Sumoo”, faste, stammer fra den arabiske rod af “Saama” og på syrisk, “Sawma“. Ordet betyder “at afholde sig“.

Når muslimerne faster, afholder man sig ikke kun fra mad og drikke, men også fra forskellige ønsker og interesser fra den ”lavere del af sjælen” (ophidselser, aggressioner, utålmodighed etc.).

Interessant nok, så stammer det engelske ord ”fast” fra det gamle engelske anglo-saxon term ”fastejan”, som betyder ”at holde fast” – på samme måde som vi ville tale om at holde fast på noget eller ”stramme grebet”, og evolutionen af ordet er sket via ”holde fast i en selv” (kontrollere en selv). Dette er også præcis meningen med fasten – at abstrahere fra blive aggressiv, sur, utålmodig, urolig og stresset og holde kroppen og sindet i ro.

Det andet ord, “tasihhu”, blomstre, kommer fra den arabiske rod af “Sahha / Sihha“, som betyder at være sund, være stærk, at helbrede eller at rette op på noget. Grunden til, at ordet blomstre passer bedre til dette er at “blomstre” egentligt betyder at være stærk, sund, udvikle sig godt, udvikle sig smukt eller at være i ens mest produktive og sjælelige højdepunkt.

I disse betydninger af ordene og sætningen ” صومواتصحوا ” finder vi formålet med fasten. Vi ser, at fasten generelt vedrører et internt og eksternt velvære. Det handler altså ikke kun om afholdenhed fra mad og drikke – men generel psykisk og fysisk sundhed.
https://www.youtube.com/watch?v=mOBJZbicFv8

https://www.youtube.com/watch?v=u-88jq7XYTg
Top Svar Citer
#23290 - 05/06/2017 17:37 Re: Måneden tilbagevenden til Allah [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
[quote=somo]
Profeten Muhammed, fred og velsignelser af Gud være med ham, sagde i en autentisk fortælling af Abu Nu’aym: ” صومواتصحوا ” (Sumoo Tasihhoo), som bogstaveligt betyder “Fast, og bliv sund”.

hvad er ramadan

Det kan godt være, at det kun er to ord – men det er to meget stærke og betydningsfulde ord! smiler

Det første ord “Sumoo”, faste, stammer fra den arabiske rod af “Saama” og på syrisk, “Sawma“. Ordet betyder “at afholde sig“.

Når muslimerne faster, afholder man sig ikke kun fra mad og drikke, men også fra forskellige ønsker og interesser fra den ”lavere del af sjælen” (ophidselser, aggressioner, utålmodighed etc.).

Interessant nok, så stammer det engelske ord ”fast” fra det gamle engelske anglo-saxon term ”fastejan”, som betyder ”at holde fast” – på samme måde som vi ville tale om at holde fast på noget eller ”stramme grebet”, og evolutionen af ordet er sket via ”holde fast i en selv” (kontrollere en selv). Dette er også præcis meningen med fasten – at abstrahere fra blive aggressiv, sur, utålmodig, urolig og stresset og holde kroppen og sindet i ro.

Det andet ord, “tasihhu”, blomstre, kommer fra den arabiske rod af “Sahha / Sihha“, som betyder at være sund, være stærk, at helbrede eller at rette op på noget. Grunden til, at ordet blomstre passer bedre til dette er at “blomstre” egentligt betyder at være stærk, sund, udvikle sig godt, udvikle sig smukt eller at være i ens mest produktive og sjælelige højdepunkt.

I disse betydninger af ordene og sætningen ” صومواتصحوا ” finder vi formålet med fasten. Vi ser, at fasten generelt vedrører et internt og eksternt velvære. Det handler altså ikke kun om afholdenhed fra mad og drikke – men generel psykisk og fysisk sundhed.
https://www.youtube.com/watch?v=pHrugMMlb3U
Top Svar Citer
#23318 - 12/06/2017 08:59 Re: Måneden tilbagevenden til Allah [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
Nogen fortalte mig

I min familie faster nogle, andre gør ikke. Min mor faster, men i det store hele er min familie nok mere vestligt orienteret. Da jeg blev 15-16 år, sagde jeg til min mor, at jeg gerne ville faste, fordi jeg følte mere end det jeg ville være mere end bare kulturmuslim, jeg ville vide, hvorfor vi er muslimer, og jeg ville være det aktivt.
Jeg er blevet mere religiøs siden, og ramadanen er der, hvor jeg er stærkest i min tro. Det er der, man finder styrken til det åndelige og fjerner sig fra det materielle. Det er en periode, hvor man prøver at holde sig fra det dårlige, det er et værktøj til at tage sig sammen. Hver gang andre spiser eller drikker noget i løbet af dagen, bliver jeg mindet om min religion. Man bliver i det hele taget mindet om sin tro oftere end normalt.
For nogle handler det om at lade være med at ryge og drikke, men jeg plejer heller ikke at drikke i hverdagen, så mit fokus er mere på det åndelige.


Jeg bor alene med min mor. Jeg står op, før solen står op for at spise, og når solen er gået ned, plejer vi at spise sammen.
Når man beder sine bønner til hverdag, kan det nogle gange føles som en pligt som noget, der bare skal overstås men det er jo egentlig ikke meningen. At bede er ikke bare nogle bevægelser, man gør. Det er en spirituel tilstand, og det er den følelse, jeg prøver at øge under ramadanen. Det er en følelse, hvor jeg er til stede i bønnen, og tankerne om alt andet er lagt til side. Det er en tilstand, hvor du ikke lægger mærke til de personer, der er foran, bagved eller ved siden af dig, fordi du er inde i din bøn. Ligesom når du sidder i en dyb samtale med nogen, og du ikke lægger mærke til, hvad der sker omkring dig, fordi du er så fokuseret. Når du er i den helt særlige spirituelle tilstand, så lægger du ikke mærke til tiden, men når du ikke er i den, lægger du mærke til hvert eneste minut, en bøn tager, og hver eneste bevægelse, du gør. Ramadanen er for mig en slags spirituel renselse.


Ånden og fællesskabet
Ramadanen styrker både det åndelige og fællesskabet. Når man møder andre muslimer på gaden, hilser man og siger ’god ramadan’. Sidste år arbejdede jeg under fasten. Klokken 20, da solen gik ned, fik alle muslimer pause for at spise, og det gav en helt ny fællesskabsfølelse. Lidt ligesom rygere, der lærer hinanden at kende i rygepausen.
Som muslimer tror vi på livet efter døden. De handlinger, du udfører her i livet er det, du tager med til næste liv. For mig har det i det hele taget mest handlet om at blive et bedre menneske over for andre. Min sidste gode handling? Det er nok, at jeg hjælper min mor lidt mere derhjemme, end jeg plejer. Jeg er mere taknemmelig over for hende. Man kan nemt komme til at tage sine forældre for givet.

https://www.youtube.com/watch?v=Dmu7CCWynTM

https://www.youtube.com/watch?v=OuktyrCHdIM

https://www.youtube.com/watch?v=gV6LXw5cXak
Top Svar Citer
#23365 - 19/06/2017 12:20 Re: Måneden tilbagevenden til Allah [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
Laylatul Qadr

Assalamu Aleykum wa rahmatullahi wa barakatu

Brødre og søstre i Islam som alle ved starter de sidste 10 dage i Ramadan måned som betyder at en af nætterne er Laylatul Qadr wallahi udover 1000 måneders belønning er denne nat en mirakel i sig selv som.
Sandelig dette er ikke det eneste, men en af de ekstrem mange beviser på Islams sandhed.
Før jeg fortæller denne mirakel vil jeg gerne sige nogen ting som vil gøre det lidt mere forståeligt hvorfor det er en mirakel i sig selv in shaa Allah.
Nogle fakta:

1.En Hijri år varer 355 dage altså en islamisk kalender er ca. 355 dage

2.Antal dage det tager Jorden at roterer rundt om solen ca. 365 dage

Som man kan se er det sådan at Ramadan måneden altid rykker sig ca. 10 dage tilbage i forhold til antal dage det tager Jorden at roterer om solen.
Og hvad så?
Ja, det betyder så at Laylatul Qadr HVERT år skifter tid, hvilket betyder at den ikke er fastlagt til 21. februar eller nogen andre dage så den rykker sig også sammen med Ramadan måned(naturligvis).
Allahs sendebud (må Allahs velsignelser og fred være med ham) har sagt:”Søg Laylat al-Qadr de ulige dage blandt de sidste ti dage af Ramadhanen.” [al-Bukhari 2017 & Muslim 1169]

Laylatul Qadr er en af de ulige dage i de ti sidste i Ramadan måned.
Ibn ’Abbas beretter, at Allahs sendebud har sagt: ”Laylat al-Qadr er den nat, som er rolig eller beroligende og er hverken en kold eller en varm nat, morgenen efterfølgende står solen op, svag rødlig.” [Taget fra al-Tayalisi fra hans Musnad 2680, Imam Albani har klassificeret den som sahih 9606]

Tegn som man kan se i hans(Må Allahs fred og velsignelser være med) udtalelse er:
1. Rolig eller beroligende*
2. Hverken kold ELLER varm nat**
3. Morgenen efter står solen svag rødlig op
* = En nat hvor det ikke blæser, eller blæser meget lidt. Og en nat hvor himlen er helt klar
** = Dette kommer fuldstændig an på hvilket land man bor i og hvad årstid det er.

Allahu akbar, tænk på disse forudseelser, denne mirakel.
På trods af at et Hijri år ikke er 365 som betyder at Laylatul Qadr flytter sig hvert evig eneste år og Laylatul Qadr kan ske i alle 4 årstider og på trods af det er alle disse forudseelser 100% perfekt og aldrig har der været et år uden disse forudseelser har fundet sted!

SubhanAllah, Allah den opøjede har gang på gang bevist mennesket om sandheden af at Al-Islam er den rigtige deen, men man vælger at se bort fra det og fortsætter med at følge sin nafs og blive snydt shaytaan.

MEEEEEEEEEEEEEEEEEEN!
Hafidh ibn Hajr siger:
Imam al-Bukhari har i sin hadeeth-samling navngivet sit kapitel vedr. Laylat al-Qadr:” Kapitel, at søge Laylat al-Qadr i de ulige dage af de sidste ti dage i Ramadanen”. Han hentyder til, at det er det han fortrækker. Det er ikke én bestemt nat (man skal søge), men i de sidste ti dage af Ramadhanen, og især i de ulige dage. Det er også det, mange ahadeethtyder til.” [Fath al-Bari 260/4]

Det man kan gøre er at søge denne nat i de sidste ti dage af Ramadan, og ikke bare vente til man selv vurdere om disse forudseelser har fundet sted også laver man en smule ibadaah pga. man selv vurdere det som det er laylatul Qadr.
Fordi KUN Allah den ophøjede ved med sikkerhed hvilken af de sidste 10 dage i ramadan der er Laylatul Qadr, KUN Allah derfor skal man lave tilbedelse ALT hvad man kan de sidste 10 dage.
Wallahi noget af det dummeste man kan de sidste ti dage er at lave alt andet end ibadaah(tilbedelse) ISÆR Facebook, bare TÆNK hvor meget det vil hjælpe dig til dommedagen når du står til regnskab for dine handlinger! Allahu Akbar! Vi har brugt Facebook nok lad os bruge 10 nætter for Allahs skyld Den ophøjede!
Lav Dua! Lav Dhirk! Læs Quran! Bare lav noget som er beskrevet i sunnah som acceptabel og glem alt andet!
Men jeg kan garantere jer ALLE om at alle disse forudseelser vil finde sted uden den mindste tvivl.
Hvis du er i tvivl om hvilken dua du skal lave denne nat så er den her meget god.
’Aisha (må Allah være tilfreds med hende) stillede spørgsmålet til Allahs profet: ”O Allahs sendebud! Hvis jeg kommer til at kende Laylat al-Qadr, hvad skal jeg så sige?,” hvor han svarede:
اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عني
”O Allah, Du er den tilgivende, Du elsker at tilgive, så tilgiv mig.” [al-Tirmidhi 3513 & Ibn Majah 3850]

Og Allah ved bedst!

Most Important Night of Ramadan: The Night of Power ...

https://www.youtube.com/watch?v=1OS-u7VaJlI
Top Svar Citer
#23378 - 23/06/2017 09:14 Re: Måneden tilbagevenden til Allah [Re: somo]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
Hvert år islamiske og arabiske nation godt

Og muslimer over hele verden til at sundhed og lykke

Eid-Al-Fitr er en af ​​de vigtigste helligdage i islam. Den kommer i slutningen af ​​den hellige måned Ramadan og fejrer i slutningen af ​​fasten.

På Eid-Al-Fitr, fejrer de afslutningen på ramadanen med en sød snack

På denne dag, er muslimer opfordres til at klæde sig i deres bedste tøj og deltage i en særlig Eid bøn ved deres kvarter moské. Før bønnen begynder muslimer gøre en almisse betaling (den Zakat al Fitr) Hjørne af de fem søjler i islam
Såsom bøn og faste
Tage penge fra de rige og de fattige er givet
Derved opnå social solidaritet i islam

for måneden Ramadan. i form af mad eller dets likvide midler Denne mad og / eller penge fordeles derefter til de fattige. Efter den særlige gudstjeneste, vender fokus til gaver. Børn får mange gaver. Kvinder får gaver fra deres kære. Også på denne dag, er folk opfordres til at bosætte fejder eller tvister, især dem mellem familiemedlemmer.

Eid Al-Fitr betyder "Feast of Fast-Breaking". Det er ofte fejret i tre dage, med den første dag markerer afslutningen på ramadanen.


Eid Morning from Native Deen!


http://www.youtube.com/watch?v=eS1cm2Nlbtc&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=oArYE4PaXX8&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=f5Uzc_G542E


Redigeret af somo (23/06/2017 09:16)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk