annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15633971
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378455
Et andet syn 1987763
Jesu ord 1521480
Åndelig Føde 1505136
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 100 gæster og 23 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 111 af 115 < 1 2 ... 109 110 111 112 113 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23111 - 23/04/2017 14:30 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7174
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Lige en tilføjelse:
Du skriver om "lydigt at være kærlig", og jeg forstår selvfølgelig idéen, selvom jeg alligevel ikke rigtig fatter den.
For ægte kærlighed er for mig ikke noget, man - med held - kan befales til.
Det er vel lige så svært, som det ville være at skulle beslutte sig til at blive forelsket.
Eller - for nu at sætte sagen på spidsen - man kan vel ikke elske ægte og ærligt på kommando?

Nu er det vel egentlig heller ikke lige netop dét, du mener. Men du taler også om at være "Guds repræsentanter her på jorden", "et lydigt, kongeligt præsteskab".
Det er jo en fornem rolle for os mennesker her i universet - i skaberværket - men idéen er jo smuk og storslået.

Så håber jeg bare, at alt dét ikke fører til fysisk og/eller psykisk magtudøvelse blandt dem, du kalder "Guds lydige, kongelige præsteskab og repræsentantskab".
Den slags her vi jo set rigeligt af i hele kristendommens historie - og i andre religioners ligeså.

Nok om dét - jeg er overbevist om, at du har meget mere end Første Johannesbrev kapitel 4: "Lad os elske -", at byde på - og som kan inspirere os, der læser, hvad du skriver.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23116 - 24/04/2017 15:45 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Du skriver om "lydigt at være kærlig", og jeg forstår selvfølgelig idéen, selvom jeg alligevel ikke rigtig fatter den.
For ægte kærlighed er for mig ikke noget, man - med held - kan befales til.
Det er vel lige så svært, som det ville være at skulle beslutte sig til at blive forelsket.
Eller - for nu at sætte sagen på spidsen - man kan vel ikke elske ægte og ærligt på kommando?


Jeg tør endnu ikke at gøre mig alt for klog på spørgsmålet om lydighed og kærlighed. Men jeg ser sådan på det:

Jeg er enig med dig i, at ægte kærlighed ikke kan fremtvinges. Tvinger man nogen, så er det nok mest på adfærdsniveau. Omvendt mener jeg godt, at man selv kan gøde jorden for sin egen udvikling hen imod større kærlighed. Hvis man f.eks. tror på Jesus og på den nye skabelse, som han har indviet, og hvis man i hjertet tager imod hans ord og eksempel, så er man også indstillet på at åbne sig for en udvikling, hvor man i højere grad giver afkald på sig selv og "fornøjelserne af denne verden".

Nu skal det ikke lyde sådan, at Jesus er blot og bar en underviser i moral. Selv om han er en af de bedste (i mine øjne den bedste), så lever vi jo ikke engang op til den næstbedste eller tredjebedste "underviser i moral". Verden har altså ikke blot brug for Jesus som moral-lærer. Evangeliet er ikke et sæt kommandoer. Det er et glædeligt budskab: Gud har handlet med verden gennem Jesus Kristus. Med hans død og genopstandelse er noget nyt blevet til. Den Nye Skabelse er blevet indviet, hvor Jesus er førstegrøden. Tror vi på dette, kan vi modtage Helligånden, som vil arbejde med og i os.

Men det er et samarbejde. Gartneren fremtvinger ikke æblerne på æbletræerne. Han trækker ej heller i kornet. Men han gøder dog jorden og skærer til. Og sådan, mener jeg, må vi også selv være villige til at gøre en indsats. Heraf lydighed.

Men noget siger mig, at jeg på ingen måde har udtømt begrebet lydighed i forhold til kristendommen. Har jeg overhovedet ramt rigtigt? Det må jeg i så fald vende tilbage til senere.

Et eksempel kan måske inspirere. Du kender det. Jesus i Getsemane Have. Han bad om at blive skånet for døden - om det var muligt - men endte med: Ske Din Vilje.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#23118 - 25/04/2017 10:59 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7174
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det er spændende synes jeg at læse, hvad du fortæller om din "opdagelsesrejse" i kristendommens verden.

Håber du fortæller mere undervejs smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23119 - 25/04/2017 12:27 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Tak skal du have :-)

Det gør jeg med glæde. Jeg har også overvejet at melde mig til stedet. Det ville dog være dejligt, om vi kunne samle nogle flere. - Det ville også være skønt, hvis Hanskrist blev mere aktiv! (Eller måske Admin Peter i egen høje person ville deltage?!).

Indtil videre er du den, der holder liv i det, Arne.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#23122 - 27/04/2017 11:50 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7174
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Der er mig bekendt ikke nogen risiko ved at registrere sig som deltager her på Trosfrihed.dk - og det er jo i øvrigt ikke meget, man behøver at oplyse blinker

Mit håb er jo, at Trosfrihed.dk kan være et sted, hvor manges meninger mødes om religiøse og i det hele taget spirituelle emner ateisme og materialisme indbefattet - og her helst på en gensidigt inspirerende måde - men helst ikke på en måde, der nærmer sig den lige nu så stærkt diskuterede blasfemiparagraf:
Citat:
Straffelovens §140 Blasfemiparagraffen:
Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
samtidig med at lignende paragraffer som racismeparagraffen, injurieparagraffen og paparazziparagraffen ikke synes at møde kritik.

Rigtig mange synes nu indstillet på at give mere frihed til hån og spot, men den eneste kviltet, jeg kan finde her, er, at de, der håner og spotter på den måde, kan få afløb for deres aggressive følelser - en slags mentalhygiejne, som jeg synes tilsviner det offentlige rum.
Tænk hvis vi gjorde ligeså med urin og afføring for nu ikke at skrive pis og lort blinker

Tænk hvis de, der håner og spotter, fandt ud af at klare deres "mentale afføring" diskret, så der kunne blive plads til seriøse, fordomsfri og inspirerende debatter om de spirituelle områder af tilværelsen.

Det har nok lange udsigter i samfundet, men ikke her på Trosfrihed.dk, hvor jeg mener, at vi efterhånden har forbedret os - om end endnu ikke så meget, at vi har kunnet have en god debat om emner som jødedom, islam, østens religioner, agnosticisme, ateisme og materialisme - enten fordi vi ikke har haft fortalere eller fordi nogle i stedet for at tale for deres egen overbevisning taler ned hånende og spottende om andres.

Og når du skriver:
Citat:
Det ville dog være dejligt, om vi kunne samle nogle flere.
så er jeg selvfølgelig enig med dig, men spørgsmålet er jo hvordan?

Her tænker jeg jo også på, om Peter Admin kunne ønske at invitere diverse trosretninger m.m. til også at deltage - eventuelt med en orientering om vore debatregler smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 111 af 115 < 1 2 ... 109 110 111 112 113 114 115 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
16/04/2024 01:19
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Ministre reagerer på branden: '400 års..
16/04/2024 09:04
Brand i Børsen: Politiet fraråder unø..
16/04/2024 08:55
Arrivederci til Arriva! Togselskab dropp..
16/04/2024 07:23
Xi til Scholz: Så længe begge sider vi..
16/04/2024 07:15
Forslag fra SF: Virksomheder skal stille..
16/04/2024 05:40
Nyheder fra Religion.dk