annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 210 gæster og 71 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord

Hej Arne

Citat:
Du skriver om "lydigt at være kærlig", og jeg forstår selvfølgelig idéen, selvom jeg alligevel ikke rigtig fatter den.
For ægte kærlighed er for mig ikke noget, man - med held - kan befales til.
Det er vel lige så svært, som det ville være at skulle beslutte sig til at blive forelsket.
Eller - for nu at sætte sagen på spidsen - man kan vel ikke elske ægte og ærligt på kommando?


Jeg tør endnu ikke at gøre mig alt for klog på spørgsmålet om lydighed og kærlighed. Men jeg ser sådan på det:

Jeg er enig med dig i, at ægte kærlighed ikke kan fremtvinges. Tvinger man nogen, så er det nok mest på adfærdsniveau. Omvendt mener jeg godt, at man selv kan gøde jorden for sin egen udvikling hen imod større kærlighed. Hvis man f.eks. tror på Jesus og på den nye skabelse, som han har indviet, og hvis man i hjertet tager imod hans ord og eksempel, så er man også indstillet på at åbne sig for en udvikling, hvor man i højere grad giver afkald på sig selv og "fornøjelserne af denne verden".

Nu skal det ikke lyde sådan, at Jesus er blot og bar en underviser i moral. Selv om han er en af de bedste (i mine øjne den bedste), så lever vi jo ikke engang op til den næstbedste eller tredjebedste "underviser i moral". Verden har altså ikke blot brug for Jesus som moral-lærer. Evangeliet er ikke et sæt kommandoer. Det er et glædeligt budskab: Gud har handlet med verden gennem Jesus Kristus. Med hans død og genopstandelse er noget nyt blevet til. Den Nye Skabelse er blevet indviet, hvor Jesus er førstegrøden. Tror vi på dette, kan vi modtage Helligånden, som vil arbejde med og i os.

Men det er et samarbejde. Gartneren fremtvinger ikke æblerne på æbletræerne. Han trækker ej heller i kornet. Men han gøder dog jorden og skærer til. Og sådan, mener jeg, må vi også selv være villige til at gøre en indsats. Heraf lydighed.

Men noget siger mig, at jeg på ingen måde har udtømt begrebet lydighed i forhold til kristendommen. Har jeg overhovedet ramt rigtigt? Det må jeg i så fald vende tilbage til senere.

Et eksempel kan måske inspirere. Du kender det. Jesus i Getsemane Have. Han bad om at blive skånet for døden - om det var muligt - men endte med: Ske Din Vilje.

Kærlig hilsen
Thomas
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk