annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15655816
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379948
Et andet syn 1989363
Jesu ord 1522370
Åndelig Føde 1513757
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 382 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 21 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29564 - 13/04/2020 14:10 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Det er vist næppe umagen værd at svare på dit seneste indlæg her, der jo nærmest er en monolog.
Dog vil pege på et sted, hvor du tager afgørende fejl af mig:
Citat:
Arne har ikke Gud med inde omkring sit liv. Lige så lidt som ateisterne forventes at have det.
Mit svar:
Jeg bruger helst ikke ordet Gud, fordi det er så overlæsset med forestillinger af for mig stærkt varierende kvalitet.
I stedet er jeg nået frem til udtrykket: Sandheden bag - og i - verdens væren.
Og hvad dén er, den sandhed, det er langt, langt højere, end vi menneskers gudsforestillinger - og langt, langt højere end vi mennesker kan nå - omend nogle få mennesker måske begaves med et glimt.

Jeg tror ikke på, at det fuldkomne menneske skal bruge sine kræfter på spekulationer herover, men i stedet gør ret i at bruge sine givne gode kvaliteter bedst muligt - i kærlighed til verden - og dermed også sig selv.
At arbejde på dét, hver dag, det giver mig mening i mit liv.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29565 - 13/04/2020 21:01 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg kommer lige i tanker om Johannes Anker Larsen, som jeg i min ungdom var meget betaget af - især "den digre roman De Vises Sten" 1923, men også "For aaben Dør" 1926 og alle hans andre bøger.
Der var et særligt behag ved at leve med i disse bøger, som var meget udlånt på biblioteket, da jeg var ung.
Gyldendal DEN STORE DANSKE skriver bl.a.:
Citat:
Men mere end af bøger lærte han "i marken" ved at dykke ned i sit eget selv og analysere de sjælelige tilstande, de "glimt" hvor rum og tid svinder bort og evigheden som en virkelighedsfornemmelse synes at fylde jeget helt. Det er menneskets bevægelse henimod eller bort fra denne sjælens ligevægt der danner kernepunktet, hvorom L.s menneskefigurer har formet sig.
Fint, fornemt og intellektuelt er det bestemt ikke - men synes jeg ægte smiler
Imidlertid er det jo individuelt, hvordan vi mennesker oplever den slags blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29566 - 14/04/2020 11:23 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
Jeg bruger helst ikke ordet Gud, fordi det er så overlæsset med forestillinger af for mig stærkt varierende kvalitet.
I stedet er jeg nået frem til udtrykket: Sandheden bag - og i - verdens væren.
Og hvad dén er, den sandhed, det er langt, langt højere, end vi menneskers gudsforestillinger - og langt, langt højere end vi mennesker kan nå - omend nogle få mennesker måske begaves med et glimt.


Det gir ingen mening, det er dogmatisme når dette er værst. Det er en ikke tro på mennesket. Mennesket afvises, mennesket kan intet.

Men det finder mennesket sig ikke i, og mennesket er stormet frem ved at forkaste din dogmatisme. Du tilhører en dogmatisk retning der ses så ofte, når et præsteskab vil afvise menneskets gudsliv og spirituelle muligheder for at gøre store fremskridt. Og du er sådan en meget NEGATIV DOGMATISK repræsentant.

Jeg har valgt samtalen, de teologiske religiøse filosofiske diskurser om det her. Jeg har valgt videnskaberne til fordi de gang på gang fremme denne samtale og vores muligheder for fremskridt indenfor vores religiøse spirituelle liv. Neurovidenskab i vor tid kaster dagligt et hav af nye erkendelser af sig på området og mennesket profiterer heraf.

Dit problem er at du har samme misforståelse det hele som Gud er død kulturradikalismen har, nøjagtig som Simon og Bjørn fx, for at nævne to der også misforstod hvad det religiøse spirituelle og begrebet størrelsen Gud, om det er Gud Skaber vores Ophav, om det er Gud menneskesøn eller Gud Helligånd, dækker over og hvordan vi skal forstå det.

Det er ikke svært at forstå og det er ikke svært at tá Gud med ind over sit liv, at bygge sit liv op med Gud, på Gud, og i samtale, bøn, med Gud, Selvet, og det ubevidste. Neurovidenskab kan afsløre at et sådant frit liv med Gud, altså et ikke dogmatisk autoritær gudsliv, det kaster så mange sundhedsmæssige fordele af sig.

Idag forstår jeg hvorfor du ikke fx kan læse Paulus, det ville være umuligt for dig, med din dogmatisme, definitive totale afvisning det religiøse, menneskets hvidglødende entusiasme (i Gud Væren) og spiritualitet.

Jeg forstår også hvorfor du ikke kan læse og forstå hvad jeg skriver.

Jeg synes det er trist for dig Arne, at du har isoleret dig selv og trængt dig selv op i en krog på grund af netop din radikale dogmatisme.

Du bedrager folk med din ikon Arne. Folk tror her er et kristent indslag, kristen spiritualitet, men fåg da man bliver snydt, for der er ikke fugls føde på det. Det er skrækkeligt hvordan man kan misbruge et sådant symbol, såvel som dit misbrug den ortodokse kristendom. Du gir dig ud for at være ret meget på linje med ortodoks kristendom, samtidigt med at du totalt afviser Paulus som den ortodokse kristendom, som al kristendom står og falder med. Det hænger bare ikke sammen for dig Arne. Og det fordi du ikke er i samtale med andre end dig selv. Du vil og kan ikke lære af andre, du kan ikke læse Paulus breve, primært fordi du afviser alt han står for, du kan ikke læse Paul Tillich fx, eller andre moderne religionsfilosofiske og teologiske tænkere. Og igen fordi du afviser mennesket enhver form for gudsliv og spiritualitet. Fandeme ikke så mærkeligt at du sad og brægede højt op om at du havde blokeret mig og ikke gad læse mig, og spurgte til om der var andre der gad dette. Jamen du var så meget til grin da du skrev det, som de ved senere lejlighed du gav udtryk for samme holdnin. Kun ærke ateisten Simon bakkede dig op, og til trods hans kritik og uenigheder med dig Arne, så var der dog hos dig så meget mere substans og indhold og et interessant syn, end hos HansKrist. At I tre (Simon Bjørn Arne) der har haft jeres ungdom i Gud er død kulturradikalismen fra midten af forrige århundrede, og læst de samme aviser, at I vil have stort set det samme negative syn på kristendom, og på det religiøse spirituelle, er sgu ikke så mærkeligt.

Jeg har aldrig abonneret på avis holdninger, på Gud er død kulturradikalismen, jeg har været kun beskæftiget med enten min virkelighed, eksistens, eller også noget fagligt. Jeg aner slet ikke at et menneske kunne blive meningsdannet af avis læsning og her blive præget. Det er uforståeligt hvad der sker når mennesket vil udøve åndelig magt over andre, som Gud er død kulturradikalismen er et tegn på. Ikke at jeg er enig med Søren Krarup, han er nøjagtig et barn af samme tid og har indført, sammen med tidehverv, Gud er død kulturradikalismen i det kristne trosliv og dets spiritualitet, og dermed åbnet en ladeport for at new age mindfulness buddhismen kunne udfylde dette gabende spirituelle tomrum, vakuum, tidehverv skabte i vores kristne kulturkreds.

Gud er død kulturradikalismen er ikke bare Simon og Bjørn barn af, men også du er Arne og sørme også Søren Krarup og tidehverv. Eneste måde man overhovedet kan forstå jer. Men tiden er løbet fra jer, udviklingen indenfor kristendom og ellers mere bredt det religiøse spirituelle er gået nye uventede veje med KÆMPE SUCCES og ingen af jer magter at følge med.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29569 - 14/04/2020 15:24 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Om jeg forstår det korrekt er det Gyldendal, Den Store Danske, der præsenterer Johannes Anker Larsen som følger her:

Citat:
Men mere end af bøger lærte han "i marken" ved at dykke ned i sit eget selv og analysere de sjælelige tilstande, de "glimt" hvor rum og tid svinder bort og evigheden som en virkelighedsfornemmelse synes at fylde jeget helt. Det er menneskets bevægelse henimod eller bort fra denne sjælens ligevægt der danner kernepunktet, hvorom L.s menneskefigurer har formet sig.


Det er jo fantastisk smukt (og bemærk lige hvor meget det er i tråd med hvad jeg skrev forleden om det spirituelle og sjælelige), men bare ikke noget vi hører om hos dig Arne, som vi ikke finder den ortodokse kirkes kristne trosliv og dets spiritualitet hos Arne. Som ikon erfaringen oplevelsen ej heller gengives ud fra et kristent spirituelt perspektiv. Hvorfor ind i helvede så skilte med Johannes Anker Larsen, med ortodoks kristendom og med et KRISTUS Ikon?

Arne det er simpelthen skin og bedrag, du fører folk og nok også dig selv bag lyset. Man går forgæves til dig, vender tomhændet og sjælløs og tomhjernet tilbage fra dig. Du har ikke noget til det menneske der er religiøst spirituelt vakt og søgende. Der er ikke noget at drikke af, en livets kilde at slukke sin tørst med hos dig Arne. Og alt sammen skyldes det angst for at blive bedrejdet noget af "Gud er død kulturradikalismen", du er opvokset med evigt angst for ikke at komme til at sige noget der kunne blive kritiseret af den igennem mere end hundred årige ateisme. Selv Tidehverv og Søren Krarup er styret af den samme ateisme og negativitet overfor den religiøse spirituelle dimension, åndelige dimension, hos mennesket.

I mange år har jeg set hvordan du forsøgte aldrig at sige noget der gjorde at du blev overfaldet af Simon og Bjørn, og til trods at du forsøgte at behage dem i alt du skrev, var de over dig som en høg. Og da du manglede selvtillid, som tidehverv og Søren Krarup også har manglet selvtillid i forhold til "Gud er død kulturradikalismen", så endte det religiøse spirituelle og da især det kristne religiøse spirituelle at blive forvist, bortvist, i alt du står for og ytre dig om.

Synd synd synd. Vi ser lidt den samme usikkerhed hos Gerth, også han er bange for at indrømme at det religiøse spirituelle da skulle have hans interesse. Nej overhovedet ikke påstår han. Hvorfor denne usikkerhed overfor det religiøse spirituelle? Jo pga "Gud er død kulturradikalismens ateisme" nu i snart 200 år.

Jeg synes det er ynkeligt med så stor usikkerhed på sig selv, og så stor angst for at sige noget der ikke skulle behage "Gud er død kulturradikalismens ateisme".

Især neurovidenskab har endegyldigt for altid lagt "Gud er død kulturradikalisme ateismen" i graven. Og udviklingen i verden viser at den religiøse spirituelle åndelige dimension fylder mere og mere. Der er en vældig interesse.

Dit forsøg på at drive negativ teologi og spiritualitet, af angst for at sige noget forkert og af lyst til at behage "Gud er død kulturradikalisme ateismen" har simpelthen taget magten fra dig Arne og du er endt op i en meget destruktiv negativitet og uhyggelig fjendtlighed overfor menneskets religiøse spirituelle intelligens, som du totalt afviser enhver mulighed for.

Det er sgu for meget Arne.

Du burde stille og roligt opgive denne din negativ teologi dogmatisme du har gennemført ud i det absurde og ulogiske og meningsløse.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29570 - 14/04/2020 15:52 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


Hvad er: det religiøse spirituelle - Kan du forklare det?
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 21 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk