annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 188 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Guds Ord


Arne: Tak for svar - som gør, at jeg nu synes, jeg lidt bedre kan forholde mig til dine indlæg.

Du tror ikke på, at der eksisterer en "bibelens gud … ånd eller andre åndevæsner".
Det gør jeg vel egentlig heller ikke - forstået på den måde, at jeg aner, at dette er for primitivt i forhold til dén sandhed, som jeg ligeledes aner eksisterer, og som jeg ikke tror, det er forundt os mennesker at fatte.
Som Rumi skrev:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Men selv om jeg ikke er "troende", betyder det ikke, at jeg totalt afviser denne idé/vision/åbenbaring i kristendommen - og da slet ikke, når jeg intuitivt aner eksistensen af dét, som i kristendommens univers kaldes "Den Hellige Treenighed" (hvor jeg oplever Sønnen billedligt - og Helligånden inspiratorisk).
Så jeg afviser ikke kristendommen, ej heller sufismen, og heller ikke buddhismen - for nu at nævne nogle af dem.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg tror ikke på konstruktionen treenighedslæren.

I mit bibel univers er der kun én gud … faderen … ikke noget med 3 i én gud.

Faderen er som sønnen ganske levende og virkelig … ikke at jeg tror det, men det er, hvad jeg forstår bibelen fortæller, de er.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg er ikke helt klar over dine ord:
Citat:
Jeg tror, verden er hvad vi gør den til … og at hjernen kan manipuleres både bevidst og ubevidst og at dette sker mere eller mindre hele tiden.
Hvad eller hvem er det, der manipulerer?
Er det andre mennesker?
Er det ens egne følelser, fornemmelser, intutioner, fantasier?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Det er "omgivelserne" og én selv.

Fra fødsel manipuleres man til at indgå i det fællesskab man fødes ind i gennem opdragelsen.

Senere kan man opdrage/manipulere sig selv i den retning man ønsker, hvis man kan/vil befri sig fra indoktrineringen om "hvem man er."

Det kan ske på flere planer og i "små bidder" alt efter hvilke behov/idealer man har, og hvilke samfund/sammenhænge man lever i.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Hvordan er den ikke-manipulerede hjerne?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Den kender jeg ikke.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Er det alene rationel tænkning?
Rationel tænkning kan jo ikke forklare os dét, som Rumi kalder "sandhedens mirakel" - dét at verden/universet eksisterer!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jo heller ikke nødvendigt, da det kan konstateres vi er.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Du skriver også:
Citat:
Jeg bekymrer mig ikke om livets opståen, men om verdens fremtid, men jeg syntes bestemt, at livet er stærkt og fremkalder mange spørgsmål, når der tænkes over det, hvad jeg kun kan, når der er "fred og ingen fare."
"Fred og ingen fare" - det lyder skræmmende - er du udsat for ufred og fare?
Hvis dét er tilfældet, forstår jeg da godt, hvis du ikke har overskud til at glæde dig over altings eksistens.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Mit overskud kender du ikke noget til.

Ej heller om jeg glæder mig over altings eksistens, en formulering som jeg opfatter som vrøvl, da jeg mener man ikke kan kende altings eksistens.

Jeg glæder mig over livet, men det handler vel om at overleve, både i den ydre og indre verden man lever i for at kunne glædes og før man kan undres.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Og når du skriver:
Citat:
Det lyder jo som magi i mine øre, at et dødt billede har en levende hellig ånd, der beriger dit liv til at leve fuldt ud, fordi du er bevidst om din død … for vi er vel enige om, at ånden du oplever er levende, ikke? … ikke at jeg selv tror det, men det er hvad jeg forstår, bibelen fortæller at guds ånd er.
så er mit svar:
Den "magi" du nævner, er vel til stede i al god billedkunst, og "ånden", jeg oplever, er vel nærmest at ligne ved inspiration - og er inspiration levende - joh, det kan man vel godt sige.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Ok, tænke jeg godt på … at der ikke var/er tale om den hellige ånd; som jeg forstår det, men blot oplevelsen det betragtede vækker ved beskuelsen … i dette tilfælde af dit ikon.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg ønsker for dig at du oplever det - og det behøver vel ikke absolut at være religiøst - for det er en dejligt berigende fryd, synes jeg blinker

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg har ingen problemer med at blive inspireret, af det jeg betragter/erfarer, men jeg kalder det ikke, at helligånden inspirerer mig til at leve fuldt ud, fordi jeg er bevidst om min død.

¨¨¨¨
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-..
03/05/2024 23:53
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korr..
03/05/2024 21:52
210 døde i oversvømmelser, og nu er cy..
03/05/2024 20:55
Løkke reagerer på advarsel om tiltag m..
03/05/2024 20:51
70 passagerer fik pludselig kvalme på f..
03/05/2024 20:28
Nyheder fra Religion.dk