annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 320 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 86 af 115 < 1 2 ... 84 85 86 87 88 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22820 - 02/03/2017 14:51 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
så er det jo klart, at du er midt i en proces - eller hvad man nu skal kalde det - hvor din kristendom udvikler sig, og hvor der derfor ikke også er overskud til debatter.


Jo jo, overskuddet kan sagtens være der, såfremt debatterne er udviklende!

Citat:
Derfor - og fordi det nok kan interessere andre - i hvert fald mig - håber jeg, du vil fortsætte med at skrive her i denne tråd om din udvikling og dine oplevelser.


Det vil jeg med glæde, Arne.

Må jeg spørge, hvor mange år du efterhånden er blevet?
Jeg er meget betaget over, at du er så kvik i pæren. For nogen tid siden havde jeg en ven, som jeg spillede skak med fra han var 86 til over de 90.
Igen har jeg en ven, der er tæt på de 90.

Friske i pæren!!
Hvordan gør I?

I er mit forbillede i forhold til at ældes med skønhed og bevare det skarpe sind.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22823 - 03/03/2017 10:23 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Hej igen Arne Tikka og ikke mindst Thomas


Da hvad jeg skrev i chatten har stor principiel betydning for at forstå kristendommen og den virkelighed der er på tale, har jeg taget et kopi, følger her:



Ufatteligt så dårlig folk forstår kristendommen. Kristendommen = at være i Kristus = at være i samme kommunikation og dialog virkelighed (bøn og Guds Ord virkelighed) som Jesus befandt sig i konstant.
[x] Hanskrist: Her har vi tankerne direkte fra Gud som kommunikation og som dialog.
[x] Hanskrist: Martin Buber og andre indenfor personalismen har afdækket, belyst, dette aspekt ved virkeligheden, vores spirituelle jeg-du aspekt ved jødedommen og kristendommen mellem Gud og mennesket, mellem mennesket og Gud
[x] Hanskrist: Når vi tillader os selv seriøs at ville være beskæftiget med kristendommen, så er det en virkelighed vi undersøger og gerne vil forstå og tilegne os, fordi dette er muligt
[x] Hanskrist: Denne virkelighed, er kendetegnet ved kommunikation og dialog mellem mennesket og Gud, vores jeg-du spiritualitet
[x] Hanskrist: Ingen har som Paulus redegjort for at hermed slutter skrifttroen, bogstavstro, som blot døder os og ægger til synd
[x] Hanskrist: Denne levende jeg-du kommunikerende dialogiske intelligens = spiritualitet var Paulus og forfatteren til Johannes evangeliet så rigt udstyret med
[x] Hanskrist: Vores kommunikerende dialogiske virkelighed i Ånden og med Gud Fader together, ved og med Kristus menneske Sønnen
[x] Hanskrist: Ontologien og metafysikken, virkelighedens inderste karakter er relationel, beror på relationer hvor imellem der forgår livlig kommunikation og dialog
[x] Hanskrist: Vores personhed er at finde i forbindelse med vores jeg-du givne virkelighed, hvor vi er tiltalt, hvor alt siger os noget (er levende) og hvor vi bryder ud i pris, lovsang og jubel
[x] Hanskrist: Det foregår om noget i vores ansigt og front, fremsyn, vores billedlighed og fænomenologi her
[x] Hanskrist: Det er sublimt om noget og det er ledsaget af en vis blufærdighed vi ikke gerne må krænke.
[x] Hanskrist: Det er grundet og begrundet i jødedommen og kristendommens teisme, ansigt og person lære, jeg-du forholdet mellem Gud og mennesket
[x] Hanskrist: Der er en overflod (sublimitet og poesi og skønhed) en uhørt rigdom at finde og lære at kende i det menneskelige ansigts fænomenologi som det udfolder sig mellem mennesker i deres personlige kontakter og vi står overfor uendeligheden fordi den anden vil være uudgrundelig for os i sin variation og rigdom, mangfoldighed
[x] Hanskrist: Den Jesus Kristus givne etik er at respektere dette forhold, nemlig personen. Kun kristendommen tillægger personen og det personlige absolut betydning og gyldighed som Gud værner om.
[x] Hanskrist: Kristendommen er eneste religion hvor det personlige og personen står over kosmos og de upersonlige kræfter, ting og rørelser i verden
[x] Hanskrist: www.personalisme.dk undersøg denne side, gå på opdagelse her

Kristendommen og jødedommen kunne der stå, men kristendommen gør et ekstra stort nummer ud af vores personhed, personen og det personlige
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22824 - 03/03/2017 12:17 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver - hvad jeg glæder mig over:
Citat:
Jo jo, overskuddet kan sagtens være der, såfremt debatterne er udviklende!
Og du spørger til mig.
Det vil jeg da gerne svare på:
Jeg kom til verden samme år, som Hitler kom til magten: 1933 og bliver 84 år i løbet af sommeren blinker
Selvfølgelig glæder jeg mig hver dag over, at jeg er i live og har det godt.
Jeg har i tidens løb fået nye hofter, der fungerer, som om de var mine egne, nye øjne (grå stær operation med nye linser) der opleves nærmest som et mirakel, og så bruger jeg høreapparater, der jo har den fordel, at jeg kan lukke ned for lyden, når det passer mig blinker
Nu spekulerer jeg så på, om jeg også skulle anskaffe mig en ny hjerne, men ved jeg så hvem jeg er? - og den gamle fungerer jo stadig med kun lidt dårligere hukommelse blinker

Om det er rigtigt eller ej, ved jeg ikke, men jeg har en stærk mistanke om, at harmoni i sindet - ikke bare det bevidste, også det ubevidste - har stor betydning for en god alderdom.

På et tidspunkt, da jeg var i 50'erne og endnu engang havde kæresteproblemer, endte jeg i gruppepsykoterapi.
Jeg regnede med ca. 3 uger, men det blev til 3 år - 1 gang om ugen! smiler
Det hjalp mig til at se mine fortrængte barndomstraumer i øjnene (mangel på kærlighed, anbefalet af den tids børneopdragelsesprædikanter), sådan at jeg nu kunne forstå, hvordan de hidtil skjulte traumer ubevidst "styrede mig".
Psykologen Alice Miller har været banebryder her, og med gru tænker jeg ofte på, hvor mange af os mennesker, der render voksne rundt uden at vide, hvor meget vi er styret af nu ukendte fortrængte traumer.
Jeg kan varmt anbefale gruppepsykoterapi, fordi man også - ved at se de andres problemer - lærer at forstå sig selv.

Men at forstå er ikke nok, opdagede jeg, og på et tidspunkt nogle år senere, stod jeg på en lille græsk Ø på en lille bjergtop i en subtropisk urskov foran den Kristusikon, der er gengivet i her i billedgalleriet.
Jeg havde siden min konfirmation følte mig manipuleret af kirken og havde taget afstand fra al religion.
Men nu stod jeg så her - absolut alene - i den meget lille kirke, foran Kristusikonen, og det føltes som om, det var selve Kristus, der så dybt, dybt ind i mig.
Dét blev et afgørende øjeblik i mit liv, og lidt efter lidt - dag efter dag - uge efter uge - begyndte det at gå op for mig, at øjnene - Kristusikonens øjne - er Guds kærlighed.

Dét kunne min ateisme ikke holde til, og jeg lærte lidt efter lidt at tage imod denne kærlighed, at fyldes af den - og at give den videre.

Hvordan det gik til, ved jeg ikke, men jeg lærte på et tidspunkt senere - af Ikonen - at jeg ikke skulle tage kristendommene dogmer alt for højtideligt - og jeg husker stadig, hvor meget det "væltede omkuld" for mig blinker

I dag er det nok dén oplevelse, der er årsag til at jeg er "multireligiøs" - og jeg tænker ofte på de mange, mange mennesker, der har lagt det religiøse til side til fordel for alene materialistisk nydelse - og nok desværre kun oplever meget lidt lykke.
Er det mon angst for mysteriet at være, der får dem til at nøjes med maksimal nydelse - så længe det varer - samt ønsket om en hurtig og smertefri død? Jeg ved det ikke - og det skal jeg vel heller ikke blande mig i.

Nu blot ét spørgsmål: Hvor gammel/ung er du Thomas? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22827 - 05/03/2017 14:06 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Jeg har flere gange erfaret, at den fotografiske gengivelse af ikonen af Kristus (klik på billederne) virker skræmmende på mennesker.
Dét gør selve ikonen ikke nær så meget, som dette amatørfoto.

For hér er det ikke det dømmende, men det elskende - dybt, alvorligt og inderligt - det handler om.

Nu er det jo nok meget forskelligt, hvilke impulser der "giver resonans" i vi menneskers sind.
For mig er det primært de visuelle - og for andre nok primært det skrevne.

Dette blot for at understrege, at som jeg oplever denne ikon, så er det ikke det dømmende (synd og anger), det handler om, men derimod den elskende - og dermed inspirationen til selv at elske smiler
Og jeg har mistanke om at påbud, synd, anger, død og fortabelse ikke er den sande kristendom.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22831 - 06/03/2017 12:11 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg har skimmet dit link til personalisme.

Grundlæggende kan jeg godt følge idéen om at menneskets åndelige evner først rigtigt udfolder sig i forholdet til noget andet levende, som bliver til et "du" i stedet for et "det".

Og måske dette "du" kan udvides til også at være alt andet: altet, verden, universet - ka' jeg ikke la' vær' at tænke.
Er det mon ikke netop dét, eneboere ofte gør? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 86 af 115 < 1 2 ... 84 85 86 87 88 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Trump går efter 'absolut immunitet' ved..
26/04/2024 02:37
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk