annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 88 af 115 < 1 2 ... 86 87 88 89 90 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22839 - 09/03/2017 06:47 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Bare en bemærkning til dette:

"Angående tidligere tiders stridigheder på forummet:
Det er ikke andet end det, du selv har været vidne til - og selv været udsat for. Blev du f.eks. ikke af en af debattørerne opfordret til at "søge læge"? Der har vel været ca. 5 personer, der i sin tid kom med mange ubehageliger. Dette er forhåbentligt et overstået kapitel på Trosfrihed. Men det skaber nu alligevel meget utryghed. For hvem finder dog på sådan noget?
Alt er foregået i det åbne, og jeg bærer ikke nag mod nogen. Jeg glæder mig bare over, at der er mere ro på forummet nu. Så har jeg lyst til at deltage. Det skal du i øvrigt have den største tak for. Du har holdt ud og ført det gode banner her på stedet.
Hvad kan Admin gøre? Administrere forummet og ikke tillade den slags.
Jeg ønsker egentlig ikke at diskutere det yderligere. Hvis du finder det nødvendigt, så vil jeg selvfølgelig ikke forhindre, at du tager det op med admin. Men selv er jeg ikke interesseret i at tale videre om det..."


- Følsomhed er også en ganske anden sag end overfølsomheden, som ka' være et temmelig trist syn!

Men nu var du jo ham der altid broderede KD & Trosfrihed med debatnavne, for ikke at tale om den samme jesussang, mens man aldrig så det mindste forsøg på at forklare undrende debattører hvad meningen med dette dog var på en debatside. Årsagen til at nogen irriteredes lidt over dig, skyldtes vel denne optræden, en manglede humoristisk distance, der jo udmærket ku' ha' mindsket indtrykket af selvhøjtidelighed.

I modsætning til mange troende forstod du ikke at håndtere din missionstrang, og det vil vel igrunden sige at administrere sin private tro. Som jeg husker dig, fik man klart indtrykket af manglende selvkontrol, det Ole formentlig illustrerede som "selvkontrold".
Du var jo ikke til at slå et fornuftigt ord af, dengang, og så denne offerdans omkring kristuskorset med disse endeløse klager om forfølgelse til administrator, det skabte vist heller ikke større interesse for jesuslegen dér. Så debattører opgav i stedet at kommunikere med dig, hvorefter du så poppede op under nye debatnavne, for netop at komme i kontakt med de selvsamme, som du så igen klagede over. Dét var histiorien der fortaltes.


Afstanden mellem den evige sang om himmelnisserne og en himmelråbende paranoia ér ikke altid særlig stor: ærefrygt for guder ér trods alt bare en frygt kultiveret med idéer om ære - og antallet af dine "gudfrygtige debatnavne" ku' jo ha' givet forkortelsen 'pc' en lidt anden betydning, og dig kælenavnet Polytheistisk Computernørd - humorisme er jo ikke altid ondskabsfuldt, den ka' også spejle en luftigere omgangsform, ved du. Og det er trods alt lettere med bare ét navn, den samme sang er straks en anden sag..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#22840 - 09/03/2017 12:45 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg "tygger" stadig på dine ord:
Citat:
Efter døden går mennesker ikke til Himlen, et fjernt land. Men skabelsen fornyes, og mennesket genopstår i uforgængelighed - i et fysisk legeme. Nu forbereder vi skabelsens fornyelse ved at føres af Helligånden. Vores moral, vores næstekærlighed, udvikler vi i samarbejde med Helligånden ... og således bygger vi på Guds Rige allerede nu, mens vi venter på, at Gud vil fuldkomme det.
"ikke til Himlen", "skabelsens fornyelse" og "samarbejde med Helligånden" - det er for mig en kryptisk, smuk, begejstret og ufattelig tro, vision, overbevisning.

Jeg ser, at min opfattelse her er mere ydmyg.
For mig er døden inspiration til at leve - fuldt ud - inspireret af Helligånden kan jeg godt kalde det - og uden at tro, at jeg på nogen måde hverken kan vide eller fatte, hvad der sker mig, når jeg dør.

Jeg kan vel sige det sådan, at dét at bruge tid og kræfter på "efter døden" for mig nærmest er at "stjæle fra livet" - mit liv - hvor ubetydeligt det end er her i "skaberværket" - universet blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22841 - 09/03/2017 15:06 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Thomas.

Jeg "tygger" stadig på dine ord:
Citat:
Efter døden går mennesker ikke til Himlen, et fjernt land. Men skabelsen fornyes, og mennesket genopstår i uforgængelighed - i et fysisk legeme. Nu forbereder vi skabelsens fornyelse ved at føres af Helligånden. Vores moral, vores næstekærlighed, udvikler vi i samarbejde med Helligånden ... og således bygger vi på Guds Rige allerede nu, mens vi venter på, at Gud vil fuldkomme det.
"ikke til Himlen", "skabelsens fornyelse" og "samarbejde med Helligånden" - det er for mig en kryptisk, smuk, begejstret og ufattelig tro, vision, overbevisning.

Jeg ser, at min opfattelse her er mere ydmyg.
For mig er døden inspiration til at leve - fuldt ud - inspireret af Helligånden kan jeg godt kalde det - og uden at tro, at jeg på nogen måde hverken kan vide eller fatte, hvad der sker mig, når jeg dør.

Jeg kan vel sige det sådan, at dét at bruge tid og kræfter på "efter døden" for mig nærmest er at "stjæle fra livet" - mit liv - hvor ubetydeligt det end er her i "skaberværket" - universet blinker

M.v.h. Arne smiler


Arne: "For mig er døden inspiration til at leve - fuldt ud - inspireret af Helligånden kan jeg godt kalde det - og uden at tro, at jeg på nogen måde hverken kan vide eller fatte, hvad der sker mig, når jeg dør."


- Jeg har et par spørgsmål til dit indlæg, som jeg ønsker, du uddyber.

- Hvad er Helligånden og hvorfra får du den?

- Hvad forstår du ved at leve fuldt ud på grund af bevidstheden om din død?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22843 - 09/03/2017 16:44 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du stiller mig to spørgsmål - som vel har udgangspunkt i, at du - som fortalt - har mistet din tro på kristendommens idéer:
Citat:
Hvad er Helligånden og hvorfra får du den?
og
Citat:
Hvad forstår du ved at leve fuldt ud på grund af bevidstheden om din død?
Jeg kan ikke svare dig på, hvad Helligånden er, men jeg fornemmer ikke sjældent noget i Nuet - ikke mindst når jeg har "Ikon-kontakt" blinker - en form for inspiration.
Nærmere kan jeg nok ikke komme det blinker

I den ortodokse kristendom "udgår" såvel Sønnen (i kød) og Helligånden (i ånd) fra Faderen.
Grøn er Helligåndens symbolfarve ("al ny begyndelse"), mens guld er Faderens ("det uskabte lys") og mens blå og rød er Sønnens ("det himmelske og det menneskelige - lidenskab/passion").

Jeg holder meget af disse forsøg på at fatte mysteriet: "Den Hellige Treenighed", men jeg bilder mig ikke ind, at de er selve Sandheden - blot, at de er så langt, vi mennesker kan komme i kristen religiøs inspiration blinker

Dit andet spørgsmål er lettere at besvare, synes jeg.
Jo mere jeg er bevidst om, at livet ophører på et ukendt tidspunkt, jo mere intenst, fantastisk, vidunderligt bliver det at eksistere - at leve - at elske heart

(Jeg gætter, at du ikke er tilfreds med mine svar, men måske du dog alligevel aner lidt livsglæde? smiler )

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22844 - 09/03/2017 22:22 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tak for svar. smiler

¨¨¨¨
Arne:
Citat:
Du stiller mig to spørgsmål - som vel har udgangspunkt i, at du - som fortalt - har mistet din tro på kristendommens idéer:


SVAR: Jeg spurgte, fordi jeg har forstået, du ikke tror på bibelens gud ...

... og Helligånden er jo denne guds sandheds ånd, den der skulle/vil hjælpe Jesu apostle/disciple til at forkynde som Jesu underviste dem, ikke?

Derfor ville/vil jeg gerne forstå, hvordan Helligånden kan inspirere dit liv, så du lever "fuldt ud" ... fordi du er bevidst om din død.


Johannes 14: 25-26: Sådan har jeg talt til jer, mens jeg endnu var hos jer.
Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.

Johannes 15:26-27: Når Talsmanden kommer, som jeg vil sende til jer fra Faderen, sandhedens ånd, som udgår fra Faderen, skal han vidne om mig. Men også I skal vidne, for I har været med mig fra begyndelsen.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 88 af 115 < 1 2 ... 86 87 88 89 90 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk