annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 36 af 57 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 56 57 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22691 - 09/02/2017 06:38 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: somo]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Du, der er så glad i guder, må næsten ha' et nærmest guddommeligt digt fra herren her:

Den store stille nat går frem

Den store stille nat går frem
Med lys fra himlens sale;
Hvert lys er sol for sjæles hjem
I højere verdners dale.

I himmeloceanets skød
Neddukker natten sin vinge
Med alle stjernesoles glød,
Mens sfærernes harper klinge.

O! Nat, rul dine verdner frem
I oceaner af himle,
Med pris til Gud fra engles hjem
Og jorderigs sjælevrimle!

- B.S. Ingemann.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/02/2017 06:38)
Top Svar Citer
#22700 - 11/02/2017 11:46 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: somo]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

Nu handler dine indlæg kun om gudetro - et realpolitisk værdigrundlag er intet sted synligt -, helt anderledes forholder det sig dog for kristne troende rundt om i USA, hvorfor du her får en link til et indlæg der så omhandler fundamentet jøder/kristne byggede samfund på tilbage i tiden, og med en fremsynethed vi ser i dag, og som er en pågående diskussion om økonomiske strukturer. Her vil du kunne synliggøre en evt. "islamisk realpolitisk ideologi" som alternativ til en mere konservativ judeo-kristen, forudsat du overhovedet har andet end gudetro i ærmet: http://www.verdidebatt.no/innlegg/11675742-trumps-verdiveiviser

mvh
Simon
Top Svar Citer
#22702 - 11/02/2017 14:51 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Udmærket link Simon der heldigvis mundede ud i noget jeg kunne acceptere (var lidt nervøs undervejs i læsningen).

Her et link fra Børsen vi i dag drøfter på facebook:

Børsen: Trumps Gudstro

Da jeg delte link'et skrev jeg følgende tekst som indledning eller min personlige kommentar til link'et:

Der findes karismatisk maskulin kristendom og der findes ydmyg feminin kristendom og begge har deres berettigede plads i vore kristne hjerter eller sjæl.

Kristendom er selvfølgelig ikke tandløs og karakterløs, uden de maskuline spirituelle dyder. Men de kristne maskuline spirituelle dyder er ikke voldelige eller autoritær magtsyge og ude på gennem konstante identitets markeringer at skabe splid og skisma (afstand og skarpe skel) i verden mellem folk og religioner fx, som Iben Tranholm og Marie Krarup eksempelvis opfatter og forstår forholdet.

Kristendommen er takket være Paulus altid prosocial dialog søgende. Og kristendommen rummer ifølge samme Paulus, denne Tænkningens Skytshelgen, forskellige religioner og forskellige tro, og den er født tænkende (ikke fordømmende eller intolerant eller fanatisk ud over vores entusiasme der gerne må være totalt fanatisk bare det ikke skader andre som Paulus siger) og skal i sig kunne rumme den samme strid som den er født med, nemlig den mellem Paulus og Peter.

Paulus er min åndsfrænde i et og alt, så meget at folk begyndte at kalde mig Paulus når de så mig træde ind i klasseværelset.

Åndsfrænde, forklaring følger:

Magnus Ratter har sagt om Albert Schweitzer:

Han står i gæld til Goethe, han skylder Kant meget, og Bach (J Sebastian) er hans lyst og glæde. Men Paulus er hans åndsfrænde. Citat slut.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22710 - 11/02/2017 23:39 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej hønsemand..

Linken rettet til Somo skyldes en række beynderlige ideer om vestlige demokratier og kapitalismen, set i hans tidlige indlæg. Idéer jeg må gå udfra han stadig flittigt vander, idet han nærmest drukner sig selv i koranske verselinjer, mens vi stadig mangler at se stærke argumenter for en realpolitisk fremsynethed som grund for kulturens fortsatte overlevelse - virkeligheden er rent faktisk den, at hans ligesindede jo ku' ende med at sidde tilbage i ruinerne, mens de sidste rester af ungdommen flygter for at skabe sig en tilværelse rundt om i vestlige kulturer.
Det kan selvfølgelig være han forestiller sig, at nogen om et par hundrede år vil sidde og klappe kage over koranen på russisk bistand, mens de sidder og skriver rørstrømske koranske verselinjer på vestlig solcelleenergi.

Hvad din bissede kristendom angår, er der jo tale om kunstige tænder uden kønspolitisk betydning for fremtiden - Somos kvindesyn minder i den forbindelse stærkt om det gamle jødiske, mens koranen dog minder om en dårlig udg. af GT købt på det sorte marked; jamen det er jo helt umuligt at forestille nogen kvinde finde sig i sådan en mand om bare 50 år; forøvrigt er det stort set altid gamle udæskede mænd der ikke har set sig selv i et spejl i 20 år, der har så travlt med at afrette kvinder efter en målestok der tar lidt hensyn til deres egen tilstand. Men nu var den slags jo heller ikke pointen med linken til Rimehaugs indlæg. Jeg syntes såmænd bare at Somo sku' se at komme ud af koranen og fortælle os lidt om hvad han igrunden forestiller sig islamisk kultur har at tilbyde fremtiden, kvinder og mænd skal nok selv tage stilling til deres, for ikke at tænke på hvad der i øjeblikket sker i Det Hvide Hus, en politik der i den grad byder på udfordringer, hvilket selvfølgelig var konteksten...

mvh
Simon
P.s.: denne Paulus - der havde så travlt med at skrive forurettede breve til nær og fjern - ku' såmænd ha' været den egentlige Jesusfigur, altså den personage både Thomsen (Thomas) og du bader i - uden nogen egentlig grund, for hvis man har interesse i gode tænkere i samtiden, vil de fleste jo vælge romerske og græske fil./politikere, fremfor sådan en illusionist...spis du brød til dén..;)


Redigeret af Simon (12/02/2017 00:34)
Top Svar Citer
#22725 - 15/02/2017 07:08 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Simon]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442



Profeten Muhammads ægteskab med de troendes moder, ’Aisha, Abu Bakr’s datter (må Allah være tilfreds med dem begge) er uden tvivl et meget omdiskuteret emne især i disse dage, hvor deres ægteskab desværre ganske uretfærdigt bliver brugt for at miskreditere Islam.

I den anledning ser vi i dag flere modernister, som forsøger at undskylde og bortforklare de autentiske berettende beviser om, hvordan og hvornår profetens ægteskab til ’Aisha foregik. Nogen påstår, at hun var mellem 12 og 21 år, og bygger det ud fra følgende beviser:

· Det berettes fra Hisham ibn Urwa fra sin fader fra ’Aisha (må Allah være tilfreds med hende), at profeten giftede sig med hende, da hun var 6 år, og han fuldbyrdede ægteskabet med hende, da hun var 9 år [al-Bukhari 5133, 5134]. Da denne beretning kun kendes gennem Hisham ibn Urwa, klassificerer de beretning som værende khabar ahad[1]. Modernisterne afviser af denne grund ovenstående beretning og nægter at acceptere noget, der ikke er berettet i form af tawattur[2].

Modsvaret på dette argument er, at det aldrig været et krav, at en beretning skal være i form af tawattur for at være accepteret. Dette fastslår Ibn Hajr i ”Nukbat Al-Fikar” og andre lærde inden for hadeeth-videnskaben. Denne idé er opstået af Mu’tazilaj og er ikke korrekt. Derfor afvises dette argument.

· I en anden beretning fra Hisham ibn ’Urwa fra sin fader fra ’Aisha (må Allah være tilfreds med hende) nævnes, at profeten giftede sig med hende, da hun var 6 år, og han fuldbyrdede ægteskabet med hende da hun var 9 år [Bukhari 5133, 5134]

Ifølge den modernistiske holdning findes det tankevækkende at ovenstående beretning ikke er berettet fra Hisham til nogle af de kendte lærde fra Ahl Al-Madinah eksempelvist til Anas Ibn Malik.

Modsvaret på dette er igen, at det ikke er et krav for en beretning at være sandfærdig, at den først skal berettes gennem Ahl Al-Madina (lærde fra Madina). Flere af de store imamer inden for hadeeth har accepteret denne beretning fra Hisham såsom Al-Zuhri.

Denne beretning er heller ikke kun berettet gennem Ahl Al-Iraq, som man påstår, for den er også berettet gennem Ahl al-Madinah. Den ene var gennem Madinah’s lærd, Abd al-Rahman bin Abu al-Zinād og den anden var Sa’eed bin Abd al-Rahman al-Jamhi al-Madani. Begge er fra Madina og troværdige berettere af ahadeeth.

I ”Tahdheeb At-Tahdheeb” som omhandler de personer, som beretter ahadeeth videre, står der følgende om Hisham ibn ’Urwa: ”Ya’qūb bin Shaiba sagde: Han (Hisham) er yderst troværdig og beretter ikke noget munkar (falskt) undtagen, hvad han beretter efter, at han flyttede til Irak.” [Tahdheeb At-Tahdheeb Ibn Hajar Al-`Asqalani, Arabisk, Dar Ihya al-turath al-Islami, Vol. 11, side 50]

Tidligere nævnte beretning om ’Aishas ægteskab er berettet gennem Ahl Al-Iraq og iflg. den modernistiske holdning er denne beretning munkar (falsk). En munkar betetning er en hadeeth, der går imod en anden autentisk beretning, og som er berettet af en svag person.

Hisham ibn ’Urawa modtog en del kritik, fordi han brugte frasen ”’An” (fra) og ikke ”Haddaththana” (at han er blevet fortalt) i beretningen.

Al-Mizzi kommenterede, at det var den almindelige opfattelse i Irak, at Hisham ikke berettede fra hans fader, undtagen hvad han faktisk havde hørt fra ham. [Tahdheeb Al-Kamal 30:238]

Ibn Hajr sagde også, at det var tydeligt for Ahl Al-Iraq, at Hisham kun berettede fra sin far, hvad han havde hørt. [Tahdheeb At-Tahdheeb 14:45]

Det viser os, at der ikke var tvivl iblandt dem, som Hisham berettede denne hadeeth til, at ordet ”’An” blev brugt for at forkorte beretningen og ikke af andre årsager. Det andet var, at det ikke kun var Hisham, der berettede fra sin far, men andre har også berettet det herunder al-Zuhri fra ’Urwah, som det er berettet i Sahih Muslim og andre bøger.

Det er heller ikke alle beretninger fra Ahl al-Iraq, der er svage eller utroværdige, for der er mange troværdige berettere, der har berettet gennem dem: ”Abd al-Rahman bin Mahdi skriver, Hammad bin Salamah har berettet gennem tre: Thabit, Humaid og Hisham bin Urwah. Hammad er en af dem der har berettet denne beretning fra Hisham.”

Yahya bin Mu’een skriver, at Abu Usamah (Hamad bin Usamah) berettede fra Hisham bin ’Urwah, som har hørt 600 beretninger fra ham. Abu Usamah er blandt, hvem der har berettet denne hadeeth fra Hisham.

Imam al-Humaidi skriver i sin Musnad, at Sufyan beretter, at ”Hisham har berettet fra Hisham bin Urwah (det var noget af det stærke, han har berettet fra sin far) fra A’isha, at hun sagde: ”Allahs Sendebud (må Allahs velsignelser og fred være med ham) ægtede mig, da jeg var seks eller syv år, og var sammen med mig, da jeg var ni år.” Dette udsagn er fra den person ibland Hijaziyeen, der kender mest til ahadeeth fra Hijaz. Det er Sufyan bin Uyainah der har berettet denne hadeeth, og i denne hadeeth er der Hisham bin ’Urwah der har berettet den fra sin far.

Det beviser, at troværdige kilder har berettet fra folk fra Irak. Hvis disse folk er troværdige, kan man ikke afvise beretningerne blot fordi, de er berettet fra folk fra Irak. Dermed er også dét argument afvist.

· I ”Mizaan Al-I’tidaal” som ligeledes omhandler de personer, der beretter ahadeeth, står der om Hisham: ”Da han (Hisham) blev gammel led han af dårlig hukommelse.” [Mizān Al-I`tidāl, Al-Zahabi, Arabisk, Al-Maktabah al-Athriyyah, Sheikhupura, Pakistan, Vol. 4, side 301]

Her beskyldes Hisham igen for at være glemsom, hvilket betyder, at den førnævnte beretning bør afvises.

Hvad, der her siges om Dhahabi er dog løgn. Dhahabi siger i selv samme bog, at Hisham var en Sheikh Al-Islam, og at han berettede store mængde værdifuld viden fra Irak, og ikke fejlede mere en Malik, Waki’ og Shu’ba. Endvidere siger han, at Hisham bliv lidt svagere i sin hukommelse, men ikke forvirret. (Mizaan Al-I’tidaal 4:301) Og med dette er det 4. argument for, hvorfor beretningen ikke skulle passe, afvist.

· Ifølge flere beretninger blev alle drenge under 15 år sendt tilbage fra slaget ved Badr og slaget ved Uhud. Dog er det berettet i Bukhari’s Kitab Al-Jihad, at ’Aisha var med på rejsen til Badr.

Ud fra dette bruges argumentet at ’Aisha på dette tidspunkt var over 15 år gammel ved Badr, og hun blev gift 2 år tidligere. Dvs. som 13 årig.

Modsvaret på dette er, at lave analogi mellem drengene og pigerne i dette tilfælde er ikke korrekt, da drengene tog af sted for at være krigere, mens pigerne havde en anden rolle. At-Tabari skriver: ”Kvinderne og de unge piger drog ud på slagmarken efter slaget for at give vand til de sårede muslimer og for at slå de sårede fjender ihjel.” [At-Tabari,12:127,146] Og: ”Under slaget var kvinderne og pigerne til stede for at grave gravene til de døde muslimer.” [At-Tabari,12:107] Det viser os at kvinderne og pigerne netop deltog, og hermed afvises 5.argument.

· Det er berettet i Bukhari’s Kitab At-Tafsir, at ’Aisha sagde, at ”da ayah nr. 46 fra surah Al-Qamar blev åbenbaret var hun en ung pige (Jariyah).” [Sahih Bukhari, Kitaab al-Tafseer]

Det er den normale opfattelse, at ’Aisha blev født 8 år før Hijrah, men da Surah Al-Qamar blev åbenbaret 9 år før Hijrah, må ’Aisha være født nogle år før, og altså være ældre end antaget.

Modsvaret på dette argument er, at der er uenighed om den nøjagtige åbenbaring for Surah Al-Qamar, og det er absurd at bruge en unøjagtig dato til at fastslå ’Aishas fødselsdag med. Endvidere er der enighed om. at splittelsen af månen skete omkring år 5 før Hijrah. Det betyder at ’Aisha på dette tidspunkt ikke var spæd, men var stor nok til selv at færdes på egen hånd, hvilket også er den sproglige mening af ”Jariyah”. Derfor kan vi sige at det sjette argument ikke er præcist, og samtidig ikke har formået at forstå beretningens ordlyd korrekt, og afvises hermed også.

· Asmaa, ’Aisha’s storesøster, var 10 år ældre end ’Aisha. Hun blev 100 år, og døde i 73 Hijrah. Det betyder, at Asmaa var ca. 27 år ved Hijrah og almindelig hovedregning påviser at ’Aisha der var ca. 17 år.

Hun (Asmaa) var 10 år ældre end hendes søster. [Al-Bidaayah wa al-Nihaayah, Ibn Kathir, Vol. 8, pg. 371, Arabic, Dar al-fikr al-`arabiy, Al-jizah, 1933]

Adh-Dhahabi siger i ”Siyar,” at det er tydeligt, at der var mere end 10 år mellem de to piger, og at forskellen nærmere var på 19 år. Adh-Dhahabi’s konklusion her bygger på grundigere beviser, og hvis vi accepterer de 19 år, ville ’Aisha have været omkring 9 år det første år Hijrah, hvilket stemmer overens med ’Aishas egen beretning fra al-Bukhari. Dette afviser argument 7.

· At-Tabari skriver i sin bog om den islamiske historie, at Abu Bakr havde 4 børn, som alle var født i den præislamiske periode. Ud fra dette kan ’Aisha ikke have været under 14 år, da hun blev gift det første år af Hijrah. Alle Abu Bakr’s 4 børn blev født af hans anden kone under den præislamiske periode. [Tarikh al-Umam wal-Mamlūk, Al-Tabari, Vol. 4, side. 50, Arabisk, Dar al-Fikr, Beirut, 1979]

Modsvaret på dette er, at hvis man læser grundigt står der ikke, at børnene blev født under præislamisk tid, men nærmere at Abu Bakr giftede sig i den præislamiske tid. At-Tabari afviser endvidere selv argumentet og beskriver mindst 4 gange (At-Tabari 9:129, 9:131, 7:7, 39:171-173), at ’Aisha var 6 år ved ægteskabet og 9 år ved fuldbyrdelsen. Dermed afvises argument 8 også.

Dette er de argumenter jeg kender, angående at ’Aisha skulle være ældre end antaget, da hun blev gift med profeten Muhammad.

Den korrekte holdning er det, som er blevet autentisk berettet fra Hisham ibn ’Urwa fra sin fader fra ’Aisha (må Allah være tilfreds med hende), at Profeten giftede sig med hende, da hun var 6 år, og han fuldbyrdede ægteskabet med hende, da hun var 9 år. [Bukhari 5133, 5134]

I forbindelse med dette ægteskab er det værd at lægge mærke til, at profeten ikke modtog nogen kritik fra sin samtids kritikere. Dette har netop været, fordi det ikke var unormalt på den tid at gifte sig med en meget ung kone. Derfor virker det også absurd og useriøst at bruge nogle nutidige normer til at kritisere noget som for 1400 år siden var inden for normen. Endvidere vil jeg her påpege at profeten faktisk gjorde en ting, som ikke var normalt på denne tid, og som har været med til at fastsætte en ny standard, netop at på trods af ægteskabet med ’Aisha, ventede han med at fuldbyrde det, til hun var kommet i puberteten, hvilket er den periode, der i dag defineres, som perioden hvor man seksuelt modnes.

[1] Hadeeth ahad er en beretning, som ikke har opnået en hadeeth mutawatirs betingelser. Det er en beretning, der er videregivet af en eller flere personer, og som muligvis er autentisk. Den er accepteret blandt folk og al-Bukhari og Muslim har berettet dem.

[2] Mutawatir betyder ”succession” eller ”rækkefølge”. I en beretningssammenhæng betyder hadeeth mutawatir en beretning, som er nævnt af en gruppe personer, hvor det er umuligt for dem at have tilstået eller havde været enige i noget, der var falskt. Disse beretninger er baseret på overleveringer og observationer.


Prophet Muhammad Marriage of Hazrat Aisha:...

https://www.youtube.com/watch?v=LLlRcefr5vU
Top Svar Citer
annonce
Side 36 af 57 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 56 57 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk