annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658548
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380186
Et andet syn 1989576
Jesu ord 1522444
Åndelig Føde 1514655
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
0 registrerede 448 gæster og 38 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 75 af 115 < 1 2 ... 73 74 75 76 77 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22733 - 16/02/2017 10:20 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Nej - sådan var det bestemt ikke ment!

Jeg forsøgte blot at undskylde, at jeg måske har været for krævende og for nærgående angående din kristendom.


Du har intet at undskylde. Jeg er glad for din interesse!

Citat:
Og jeg håber, vi kan fortsætte dialogen - bl.a. om hvilken form for kristendom, du tilslutter dig - og hvad du ikke gør.
Det interesserer i hvert fald mig.


Jeg har hørt, at baptisterne er fokuseret på den moralske del i kristendommen. De teologer, der interesserer mig, kommer nok især fra den anglikanske kirke. Men du må ikke lægge for meget i dette. Jeg bekender mig ikke til nogen retning.

Citat:
Sandhed om kristendommens kærlighed, som for mig lyser ud af denne ikon - ikke en sukkersød kærlighed, men en dybt, dybt alvorlig ægte kærlighed.


Det fængslede mig, da jeg læste disse dine ord. En dybt alvorlig og ægte kærlighed. Det er faktisk også sådan en kærlighed, som Gud elsker mennesket med - det er i hvert fald, hvad jeg er kommet til forståelse af efter at have dykket dybt i biblen.

Det er også, hvad jeg betragter, når jeg læser om Jesu liv. Man ser ham ikke grine og pjatte. Jeg kan godt selv lide at le, men den kærlighed, jeg finder i kristendommen, er netop - som du siger - dybt alvorlig og ægte.

Citat:
Men dogmerne derimod, dem har jeg ikke den store tillid til, de, frygter jeg, er mere eller mindre forurenede - af os mennesker - dels pga. vore begrænsede evner, og dels nok også pga. "ukristeligt" misbrug.


Det, der er sket for mig, er, at jeg "har taget det spring" at bede til Jesus direkte. Tidligere var det faktisk sådan, at jeg hellere ville have "nogle (moralske) principper" for mit liv. Men det er først efter at tage kontakt direkte til Jesus, at det er blevet levende og ægte for mig.

Jamen, lad os endelig fortsætte dialogen smiler

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22734 - 16/02/2017 22:49 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Indsendt af: Anonym
Hej Tikka

Dine spørgsmål:

Citat:
Selv om jeg mener at forstå hvad ordet uselvisk kærlighed i daglig tale dækker over, mener jeg, ikke den findes.

Og søger man at blive uselvisk, hvad jeg mener ikke er muligt, men hvis man forsøger, er dette i mine øjne egoistisk motiveret og derved ikke uselvisk selv om man vil kunne praktisere det billede man har af uselviskhed.

Når "vi" skal elske næsten som os selv, er det at elske sigselv vel selvisk. (?)

Hvorfor poster du skriftsted på engelsk?

Udtrykker det noget andet end den danske tekst?

Hvilken lære taler du om?

Hvordan priser du gud?


- Hvis det er i vores interesse, kan der vel ikke være tale om uselvisk kærlighed.

Hvordan foregår det der med Helligåndens vejledning?

"... mennesker som vi var ment til at blive."

- Hvorfra har du den ide?

Og hvor mener du, denne perfekte, kærlige og åndelige gud så befinder sig henne?

Jeg fristes også til at spørge dig, hvorfor du mener gud er en Han/Ham?

- Jeg mener ikke mennesket er kaldet til at handle uselvisk, hvorfra har du den ide?


Det næste spørgsmål fra Tikka lyder: Hvordan priser du Gud?

Jeg priser Gud i hjertet gennem taksigelse, bøn og beundring. Dette kan komme til udtryk gennem bibellæsning og deltagelse i nadver. Men man kan godt udtrykke sig i ydre handlinger, uden at hjertet er med. Og det er ikke ægte.

Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.

Kærlig hilsen
Thomas


"Men man kan godt udtrykke sig i ydre handlinger, uden at hjertet er med. Og det er ikke ægte."

- Uanset om man selv mener at prise gud på den ene eller anden måde, kan man vel aldrig være helt sikker på om det er ægte, for hvornår er det ægte … og hvis målestok for hvad der er ægte skal bruges ... og kan man prise gud uselvisk?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22737 - 17/02/2017 13:46 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tillad en kommentar fra sidelinjen blinker

Når du skriver:
Citat:
- Uanset om man selv mener at prise gud på den ene eller anden måde, kan man vel aldrig være helt sikker på om det er ægte, for hvornår er det ægte … og hvis målestok for hvad der er ægte skal bruges ... og kan man prise gud uselvisk?
så er jeg enig med dig i, at man aldrig kan være sikker - selvom jeg mener, at man godt kan opleve, at man priser Gud (eller hvilket ord man hér vil bruge) "uselvisk".

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22739 - 17/02/2017 16:36 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Tillad en kommentar fra sidelinjen blinker

Når du skriver:
Citat:
- Uanset om man selv mener at prise gud på den ene eller anden måde, kan man vel aldrig være helt sikker på om det er ægte, for hvornår er det ægte … og hvis målestok for hvad der er ægte skal bruges ... og kan man prise gud uselvisk?
så er jeg enig med dig i, at man aldrig kan være sikker - selvom jeg mener, at man godt kan opleve, at man priser Gud (eller hvilket ord man hér vil bruge) "uselvisk".

M.v.h. Arne smiler

"opleve"

- Det er klart ... Kan man erkende guds eksistens, kan man også opleve man priser gud, men hvad kan man bruge denne oplevelse til hvis ikke den er ægte?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22740 - 17/02/2017 20:16 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
"opleve"

- Det er klart ... Kan man erkende guds eksistens, kan man også opleve man priser gud, men hvad kan man bruge denne oplevelse til hvis ikke den er ægte?
Mit svar:
Om oplevelser er ægte eller ikke, det tror jeg ikke, vi mennesker nogensinde vil kunne afklare.

Dét er nu engang - vil jeg mene - vores dyrearts betingelser her i tilværelsen.

Og så har vi vel ikke andre muligheder end ydmygt og håbefuldt at stole på, hvad vi ærligt føler, fornemmer, intuitivt opfatter - her hvor fornuften ikke kan hjælpe os.

Gør vi ikke dét, er vi vel fuldstændigt lammede? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 75 af 115 < 1 2 ... 73 74 75 76 77 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Nyheder fra Religion.dk