annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 115 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22318 - 12/12/2016 22:45 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Jeg fandt dette om Nirvana:
Citat:
Man bliver ét med helheden, kosmos og med den højere åndelige bevidsthed. Det er umuligt at forstå, hvad nirvana er, fordi nirvanas bevidsthedsplan er hinsides tidens og sansningens dimension, hinsides intellektets tænkning og fatteevne og dermed hinsides sproget.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22321 - 13/12/2016 13:05 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg vidste ikke hvad ordet "grudges" står for, men har fundet ud af, at det er noget i retning af ikke at unde andre noget.


Ok, nå, det var ikke sådan, jeg mente det. Jeg mente at have "noget imod nogen", fordi man er gået skævt af hinanden f.eks. Man kommer til at tænke på "elsk jeres fjender" og "vend den anden kind til". Og det er jeg sikkert ikke den eneste, der har haft det svært med.

Citat:
Jeg vidste heller ikke, hvad "metta meditation" er, men har læst at "metta" står for kærlig venlighed.


Ja, og metta-meditation vil sige, at man sender sig kærlig venlighed, dernæst en respekteret (f.eks. en lærermester), så et familiemedlem, så en ven, så en neutral person og til sidst en man har det svært med. Wow, så er der spredt kærlighed hele vejen rundt - hvilket faktisk også er en teknik! ... Altså rent faktisk at sende kærlighed til højre og venstre, op og ned, fremad og bagud.

- Men for mig var dette en psykologisk teknik. En god en! Men jeg havde brug for et helt paradigmeskift i min tankegang. En baggrund at forstå og gøre kærligheden ud fra.

Citat:
Om Nirvana er for individet, som du hævder, kan man måske nok påstå, men er det ikke også sådan, at individet i Nirvana blive ét med altet - eller noget i den retning?


Jo, muligvis, men - som du også viser - hinsides sprog og denne verden. Der er altså en (tilsyneladende) afstandstagen fra den virkelighed, vi rent faktisk befinder os i. Hermed er der allerede en disharmoni, synes jeg.

Citat:
Dine afsluttende ord:

Jeg mener, at Gud ikke (kun) gør noget FOR de kristne, men at Gud gør noget GENNEM de kristne. De kristne bliver "arbejdere" i Guds Riges komme. At Gud ikke gør noget FOR mig, men GENNEM mig gør, at jeg kan rette mit hjerte udefter på en langt mere autentisk måde. Ja, den uselviske kærlighed bliver mere autentisk.
finder jeg lidt vanskelige helt at forstå.


Håber du vil uddybe.


Ja, jeg skal gøre et forsøg.

Hvis jeg dyrker metta-meditation, så gør jeg det for at nå nirvana. En dyb indre fred borte fra denne verden.

Hvis jeg dyrker den kristne næstekærlighed, sådan som jeg tidligere forstod den, så gør jeg det for at opnå "spirituel udvikling", indre fred, visdom ... alt sammen skønne ting velsagtens! Men jeg gør det, for at Gud kan gøre noget FOR mig. Mig, mig, MIG. Min udvikling, min indre fred, min visdom. Selv om kærligheden i denne forståelse også er for andre, så bliver "kærligheden til de andre" instrumentaliseret, et værktøj.

Men hvis jeg dyrker den kristne næstekærlighed, som jeg nu forstår den, så gør jeg det fordi, at sådan er Gud ("vær fuldkomne som jeres fader er fuldkommen")! Og for at Gud GENNEM mig kan gennemføre Sin Vilje - og Sit Rige på Jorden.
- Herved er kærligheden blevet autentisk. Den er ikke for mig, mig, MIG. Men den er på grund af Gud, af Gud gennem mig, og for mine medmennesker.

Samtidig er den ikke en flugt fra denne verden ind i nirvana, men i denne verden hvor jeg rent faktisk befinder mig. Herved opstår et organisk hele, et sammenhængende paradigme, hvor der ikke skal klippes tæer og hugges hæle; hvor en hel verden ikke skal skæres fra som noget "forkert".

Gud har skabt verden, ikke som en skraldespand vi skal stikke af fra, men fra noget ganske godt og smuk som vi skal arbejde på at gøre et vidunderligt sted.

Ske din vilje
Som i Himlen således også på Jorden.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22322 - 13/12/2016 13:13 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne
(Jeg sender igen efter at have rette nogle fejl).

Citat:
Jeg vidste ikke hvad ordet "grudges" står for, men har fundet ud af, at det er noget i retning af ikke at unde andre noget.


Ok, nå, det var ikke sådan, jeg mente det. Jeg mente at have "noget imod nogen", f.eks. fordi man er gået skævt af hinanden. Man kommer til at tænke på "elsk jeres fjender" og "vend den anden kind til". Og det er jeg sikkert ikke den eneste, der har haft det svært med.

Citat:
Jeg vidste heller ikke, hvad "metta meditation" er, men har læst at "metta" står for kærlig venlighed.


Ja, og metta-meditation vil sige, at man først sender sig selv kærlig venlighed, dernæst en respekteret (f.eks. en lærermester), så et familiemedlem, så en ven, så en neutral person og til sidst en man har det svært med. Wow, så er der spredt kærlighed hele vejen rundt - hvilket faktisk også er en teknik! ... Altså rent faktisk at sende kærlighed til højre og venstre, op og ned, fremad og bagud.

- Men for mig var dette en psykologisk teknik. En god en! Men jeg havde brug for et helt paradigmeskift i min tankegang. En baggrund at forstå og gøre kærligheden ud fra.

Citat:
Om Nirvana er for individet, som du hævder, kan man måske nok påstå, men er det ikke også sådan, at individet i Nirvana blive ét med altet - eller noget i den retning?


Jo, muligvis, men - som du også viser - hinsides sprog og denne verden. Der er altså en (tilsyneladende) afstandstagen fra den virkelighed, vi rent faktisk befinder os i. Hermed er der allerede en disharmoni, synes jeg.

Citat:
Dine afsluttende ord:

Jeg mener, at Gud ikke (kun) gør noget FOR de kristne, men at Gud gør noget GENNEM de kristne. De kristne bliver "arbejdere" i Guds Riges komme. At Gud ikke gør noget FOR mig, men GENNEM mig gør, at jeg kan rette mit hjerte udefter på en langt mere autentisk måde. Ja, den uselviske kærlighed bliver mere autentisk.

finder jeg lidt vanskelige helt at forstå.

Håber du vil uddybe.


Ja, jeg skal gøre et forsøg.

Hvis jeg dyrker metta-meditation, så gør jeg det for at nå nirvana. En dyb indre fred borte fra denne verden.

Hvis jeg dyrker den kristne næstekærlighed, sådan som jeg tidligere forstod den, så gør jeg det for at opnå "spirituel udvikling", indre fred, visdom ... alt sammen skønne ting velsagtens! Men jeg gør det, for at Gud kan gøre noget FOR mig. Mig, mig, MIG. Min udvikling, min indre fred, min visdom. Selv om kærligheden i denne forståelse også er for andre, så bliver "kærligheden til de andre" instrumentaliseret, et værktøj.

Men hvis jeg dyrker den kristne næstekærlighed, som jeg nu forstår den, så gør jeg det fordi, at sådan er Gud ("vær fuldkomne som jeres fader er fuldkommen")! Og for at Gud GENNEM mig kan gennemføre Sin Vilje - og Sit Rige på Jorden.
- Herved er kærligheden blevet autentisk. Den er ikke for mig, mig, MIG. Men den er på grund af Gud, af Gud gennem mig, og for mine medmennesker.

Samtidig er den ikke en flugt fra denne verden ind i nirvana, men den er kærlighed i denne verden hvor jeg rent faktisk befinder mig. Herved opstår et organisk hele, et sammenhængende paradigme, hvor der ikke skal klippes tæer og hugges hæle; hvor en hel verden ikke skal skæres fra som noget "forkert".

Gud har skabt verden, ikke som en skraldespand vi skal stikke af fra, men som noget ganske godt og smuk som vi skal arbejde på at gøre til et vidunderligt sted.

Ske din vilje
Som i Himlen således også på Jorden.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22327 - 14/12/2016 14:17 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det er rigtig godt, synes jeg, at du gør dig ulejlighed med at fortælle, hvor du står.

Det var så ikke "ikke at unde nogen noget" men snarere at "acceptere dem, der er anderledes", forstår jeg, mens det var rigtigt nok hvad meditationen angår (kærlig venlighed).

Angående din afstandtagen fra Nirvana, fordi buddhisterne synes at tage afstand fra "virkeligheden", så forstår jeg, at du ikke er enig med dem i, at "vores virkelighed er en illusion" blinker

Angående næstekærlighed forstår jeg, at du ikke søger at være næstekærlig, som en selvudviklende øvelse, men derimod som en ægte kærlighed fra hjertet - inspireret af det guddommelige i kristendommen.

Og når du skriver:
Citat:
Gud har skabt verden, ikke som en skraldespand vi skal stikke af fra, men som noget ganske godt og smuk som vi skal arbejde på at gøre til et vidunderligt sted.
så tager du jo afstand fra idéen om, at "verden er et misfoster" og nærmer dig Somos ord her på Trosfrihed.dk:
Citat:
Allah har skabt alt det menneskene har brug for og at menneskene derfor skal være taknemmelige overfor Allah.

Hvis ovenstående er nogenlunde rigtigt forstået, så munder det for mig ud i spørgsmålet:
Hvordan lever man ægte kristent næstekærligt?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22332 - 15/12/2016 09:40 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: "Hvordan lever man ægte kristent næstekærligt?"

Jeg tillader mig at svare på dit spørgsmål.

Næstekærlighed er at ta’ ansvar … at gi’ af sigselv … sin tid og midler, til de som man møder på sin vej, der behøver det, uden bagtanke og/eller forventning om gengældelse.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 38 af 115 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk