annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636203
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378582
Et andet syn 1987921
Jesu ord 1521553
Åndelig Føde 1506205
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Arne Thomsen, Hanskrist ,(1 usynlig), 105 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 69 af 115 < 1 2 ... 67 68 69 70 71 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22627 - 25/01/2017 09:28 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Hvis jeg må være så fræk at udtrykke 3 af dine overbevisninger, sådan som jeg forstår dig:

* Der er en Sandhed. Sandheden. Sandheder. Med stort S.

* Mennesker kan aldrig lære at kende den fulde Sandhed.

* Alle religioner besidder en flig af Sandheden. Derfor er de værdifulde som inspiration.

Er disse dine overbevisninger?
I så fald: Hvordan underbygger du dem?

Jeg vælger at "provokere" lidt, fordi det er gået op for mig, at en agnostisk position slet ikke er fraværet af overbevisninger om verden og livet - om end det nok må være fraværet af accepten eller afvisningen er Gud eller guder.

Kærlig hilsen
Thomasz
Top Svar Citer
#22631 - 26/01/2017 14:34 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Tak for dine spørgsmål.

Om jeg er rigtig agnostiker tør jeg ikke gøre mig klog på, for jeg har jo den tro, at der virkelig eksisterer dét, som sufien Jalal al-Din Rumi kaldte "sandhedens mirakel" blinker

Jeg kan bekræfte at dine tre sætninger:
Citat:
* Der er en Sandhed. Sandheden. Sandheder. Med stort S.
* Mennesker kan aldrig lære at kende den fulde Sandhed.
* Alle religioner besidder en flig af Sandheden. Derfor er de værdifulde som inspiration.
er mine overbevisninger (Den første sætning ville jeg nok indskrænke til: "Der er Sandheden") blinker

Du stiller så spørgsmålet:
Citat:
Hvordan underbygger du dem?
Her er nogle bemærkninger derom:

Jesus sagde iflg. Johannes Evangeliet:
Citat:
Jeg er vejen, sandheden og livet.
Moses og Muhammed sagde meget, der stort set har samme indhold.

Og jeg har nylig i denne tråd citeret M.K. Gandhi for ordene:
Citat:
Faktisk er det mere rigtigt at sige, at Sandhed er Gud, end det er at sige, at Gud er Sandhed.

Jeg må jo så indrømme at buddhisterne hævder, at man kan blive en buddha og nå nirvana.
Det vil jeg ikke afvise, men aktuelt er det jo nok kun for meget få at nå blinker

Egentlig er det vel også temmelig hovmodigt at bilde sig ind, at vi mennesker - på denne lille klode - i dette vældige univers - skulle kunne magte "den fulde sandhed".
Det ville vel svare til en myres forventning om at kunne beherske elektronisk databehandling blinker

Imidlertid har vi mennesker vel alle en trang til at finde "faste holdepunkter", men det er jo her, jeg mener, det kan blive farligt, for så vælger man noget - og forkaster andet - og så kan vi lige pludselig komme til at stå midt i en religionskrig.

P.S.: Jeg synes ikke, du provokerer blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22636 - 29/01/2017 14:01 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Lige en tilføjelse:

Du er jo meget velkommen til at stille mig uddybende og andre spørgsmål, hvis du har nogle.
Det kan, synes jeg, at jeg har erfaret, ofte føre til videreudvikling/inspiration.

Jeg håber, du har det nogenlunde ligeså, og hvis det er tilfældet, har jeg også et par spørgsmål til dig:

Jeg mener at have forstået, at du fra at være "multireligiøs" (Aldous Huxley: Den evige filosofi) nu finder "den fulde sandhed" i kristendommen (Hvordan det egeentlig er gået til står dog stadig noget uklart for mig).
Har jeg forstået dig ret?

Og hvis jeg har, hvordan stiller du dig da til de andre religioner?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22643 - 30/01/2017 10:53 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Du kan bekræfte følgende:

* Der er Sandheden.
* Mennesker kan aldrig lære at kende den fulde Sandhed.
* Alle religioner besidder en flig af Sandheden. Derfor er de værdifulde som inspiration.

Og du giver nogle citater til at underbygge med. Men hvorfor tror du på citaternes værdi? Det forekommer mig jo ikke, at du ligefrem underkaster dig "skriftens autoritet". Hvad er der "inden i dig", som overbeviser dig?

Citat:
Egentlig er det vel også temmelig hovmodigt at bilde sig ind, at vi mennesker - på denne lille klode - i dette vældige univers - skulle kunne magte "den fulde sandhed".
Det ville vel svare til en myres forventning om at kunne beherske elektronisk databehandling blinker

Imidlertid har vi mennesker vel alle en trang til at finde "faste holdepunkter", men det er jo her, jeg mener, det kan blive farligt, for så vælger man noget - og forkaster andet - og så kan vi lige pludselig komme til at stå midt i en religionskrig.


Vedrørende de faste holdepunkter er det så ikke dit faste holdepunkt, at vi mennesker ikke kan finde nogle? Det er vel også en overbevisning ... Jeg er ikke ude på at drive polemik. Men jeg tror faktisk godt, at vi kan finde faste holdepunkter.

Citat:
Jeg mener at have forstået, at du fra at være "multireligiøs" (Aldous Huxley: Den evige filosofi) nu finder "den fulde sandhed" i kristendommen (Hvordan det egeentlig er gået til står dog stadig noget uklart for mig).
Har jeg forstået dig ret?


Ja, det har du forstået korrekt. Og hvad er grunden mon?
Jeg har altid været tiltrukket til Jesu ord, fordi jeg i dem møder det fuldkomne. Jeg har ikke set ét andet sted nogen eller noget udtrykke sig så absolut om moral. Så ufatteligt smukt.

Men senere begyndte hele det kristne verdensbillede - med hvad dertil ellers hører - at gå op for mig. Og der viste sig en harmoni, som uddybede min "forelskelse" i Jesu ord. Det kristne verdensbillede blev som "et godt kar" til Jesu ord. Her har jeg tidligere nævnt lidt forskelligt.

Citat:
Og hvis jeg har, hvordan stiller du dig da til de andre religioner?


Jeg finder noget godt etisk i f.eks. buddhismen. Jeg tror også, at meditation er super sundt for hjernens både kognitive og emotionelle virksomhed. Men jeg ser ikke på dem som fuldkomne religioner - det gør jeg derimod med kristendommen.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22645 - 30/01/2017 16:02 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver:
Citat:
Og du giver nogle citater til at underbygge med. Men hvorfor tror du på citaternes værdi? Det forekommer mig jo ikke, at du ligefrem underkaster dig "skriftens autoritet". Hvad er der "inden i dig", som overbeviser dig?
Mit svar:
Dét, jeg søgte at pege på, var, at alle religionerne (buddhismen nok undtaget) hævder, at netop deres version af det religiøse er den fuldkomne sandhed.
Enten lyver de alle - eller der er én af dem, som har ret.
Det sidste ser jeg intet steds noget overbevisende om - og hele denne fundamentalistiske holdning rummer jo tillige kimen til en masse grusomheder religionerne imellem.

Når jeg nogle steder fornemmer sandhed i de forskellige religioner, så er det ikke for mig logik, men snarere noget intuitivt.

Til dit spørgsmål:
Citat:
Vedrørende de faste holdepunkter er det så ikke dit faste holdepunkt, at vi mennesker ikke kan finde nogle?
er mit svar:
Jo, jeg kan ikke få øje på noget, der kunne tyde på, at netop vores dyreart skulle kunne rumme så fantastiske evner.
Snarere ser jeg et "humanegocentrisk storhedsvanvid" blinker

Dét synes jeg også præger kristendommens perspektiver: Gud - Mennesker - Verden (hvor Verden/Universet stort set ignoreres - til fordel for alene os mennesker).
Det er nok især dét, der gør, at jeg ikke kan følge dig i din oplevelse af kristendommen som "den fuldkomne religion".

Som du ved, betyder det ikke, at jeg forkaster kristendommen - ligesom jeg heller ikke forkaster kvaliteterne i samtlige andre religioner - tværtimod - de giver mig impulser, der fører mod det guddommelige - den fuldkomne sandhed - den fuldkomne kærlighed smiler

Ingen af de religioner, jeg kender lidt til, vil jeg undvære blinker

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Kom gerne igen, hvis du har lyst - jeg synes, det er en spændende dialog, vi har smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 69 af 115 < 1 2 ... 67 68 69 70 71 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Tikka
16/04/2024 12:33
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Beredskabschef: Vi bliver i Børsen de n..
16/04/2024 12:29
Kong Frederik takker redningsfolkene
16/04/2024 12:14
Fire debutanter er med i dansk svømmetr..
16/04/2024 12:03
Mette Østergaard stopper på Berlingske..
16/04/2024 09:51
Børsens kobbertag gør brandslukning va..
16/04/2024 09:49
Nyheder fra Religion.dk