annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729301
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386199
Et andet syn 1994534
Åndelig Føde 1533842
Jesu ord 1526467
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 54 gæster og 67 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 35 af 115 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22277 - 07/12/2016 17:56 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Nu er jeg ikke ude på at starte "en strid om kejserens skæg", men at der er tvivl om kristendommens historiske troværdighed kan f.eks. ses her.
Citat:
Forskerne har dermed kun to troværdige, men meget flygtige beskrivelser, der indikerer, at en person ved navn Jesus rent faktisk har eksisteret.
For mig er selve kristendommens idé imidlertid det vigtigste, sådan som det f.eks. er udtrykt her

Jeg må give dig ret i, at den her aktuelle saligprisning:
Citat:
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.
set i dens sammenhæng med de øvrige saligprisninger må betyde: Salige er de, som forfølges på grund af deres retfærdighed osv.
Men det forekommer mig besynderligt - og ubehjælpsomt - at budskabet udtrykkes så tvetydigt eller uklart.
Det er forhold, som de her nævnte, der får mig til at "læse Bibelen med et gran salt" blinker
Det svækker imidlertid ikke min begejstring for de grundlæggende idéer i kristendommen.

P.s.:
Når du skriver:
Citat:
Mange historikere og lærde inden for Det Nye Testamente mener faktisk, at de 27 bøger i Det Nye Testamente virkelig giver et pålideligt portræt af jesus.
så bliver jeg da nysgerrig efter, om der er religionsneutrale "historikere og lærde", du kan/vil orientere nærmere om.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22281 - 08/12/2016 00:30 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej Thomas

Stort og interessant arbejde du er lykkedes godt med, som det er kommet frem i dine sidste indlæg.

Jeg nyder at læse med og vil også deltage når jeg får bedre tid og kommer hjem til Nørresundby igen.

De bedste hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22283 - 08/12/2016 15:09 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og HansKrist

Arne, du citerer:
Citat:
Forskerne har dermed kun to troværdige, men meget flygtige beskrivelser, der indikerer, at en person ved navn Jesus rent faktisk har eksisteret.


På dit link står der under billedet:
Citat:
Man kan betvivle, at Jesus var Guds søn. Men kan man betvivle også betvivle, at han har levet? Nej, siger dansk forsker.


Og det er da også, hvad jeg læser, når jeg læser de lærde i Det Nye Testamente - både de kristne, en agnostiker, en ateist og en jøde. JESUS HAR LEVET.

Men det betvivler du måske heller ikke.

Arne:
Citat:
Men det forekommer mig besynderligt - og ubehjælpsomt - at budskabet udtrykkes så tvetydigt eller uklart.


Det skriver du om en saligprisning, hvis mening dog står tydeligt frem for dig i dens sammenhæng. DERFOR mener jeg, at dens budskab IKKE fremstår tvetydig eller uklar. For man må vel se en formulering i dens sammenhæng.

Citat:
nysgerrig efter, om der er religionsneutrale "historikere og lærde", du kan/vil orientere nærmere om.


Det mener jeg er et urimligt krav (altså at de skal være religionsneutrale) af en helt logisk årsag:
En historiker kan jo netop godt blive overbevist af den historiske forskning ... f.eks. blive overbevist om Jesu opstandelse - og kalde sig kristen.

Hvis du med andre ord ikke vil lytte til de kristne historikere, så har du allerede taget parti i forhold til, hvilken tolkning af de historiske resultater, du vil foretage. Dette er vel næppe "neutralt".

------------

Hanskrist:
Citat:
Stort og interessant arbejde du er lykkedes godt med, som det er kommet frem i dine sidste indlæg.

Jeg nyder at læse med og vil også deltage når jeg får bedre tid og kommer hjem til Nørresundby igen.


Jeg glæder mig over dine ord, ligesom jeg glæder mig til din deltagelse.

------------

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22284 - 08/12/2016 17:31 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg mener det er spild af tid og kræfter at diskutere ordet/begrebet "religionsneutrale".
Det jeg mente med "religionsneutrale", var blot (som jeg mener, det er god videnskabelig skik) at undlade at blande tro og viden, når man forsker historisk videnskabeligt.

Og uanset hvor meget eller hvor lidt, man objektivt ved og ikke ved, så kan enhver - også en historiker - vel have sin egen personlige tro helt uafhængigt af historiske fakta.

Hvad ordlyden af den aktuelle saligprisning angår, så er den jo en oversættelse - med deraf følgende mulige forvrængninger - hvilket jeg ikke har mulighed for at trænge dybere ind i - og egentlig heller ikke har behov for.
(Monstro KU's teologiske fakultet kunne hjælpe)

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22286 - 08/12/2016 18:00 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse
Hej Thomas.
Har nu spurgt fakultetet pr. mail - og vil naturligvis orientere, hvis de svarer blinker
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 35 af 115 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
To personer dræbt i russisk missilangre..
29/04/2024 19:07
Kammeradvokaten anbefaler sanktioner i s..
29/04/2024 18:56
Emma Norsgaard Bjerg styrter kort før m..
29/04/2024 18:33
Nyheder fra Religion.dk