annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 189 gæster og 60 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 71 af 115 < 1 2 ... 69 70 71 72 73 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22670 - 04/02/2017 12:29 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Din forklaring på "aggressiv kristendom":
Citat:
På samme måde som det går til, at en kniv, der er ment til brød og rejeost, også bliver brugt til mord. Og at en økse, der er ment til at hugge brænde - så vi kan holde varmen - bliver brugt til halshugning.
efterlader for mig stadig spørgsmålet:
Hvad er det, der får mennesker til at misbruge en religion som kristendommen?
Det er for nemt, synes jeg, at "opfinde" en "Satan", som så kan få skylden for alt "det onde".
Jeg tror i hvert fald ikke på en Satan, eller på at vi mennesker er født onde - og så ryger vi jo lige ind i kristendommens teodicé-problem, som jeg synes er en svaghed i kristendommen, jødedommen, islam - og nok flere andre religioner.

I dit svar på, at kristendommen alene fokuserer på denne klode i universet og vores dyreart:
Citat:
Jeg tror, at det kan skyldes, at "det gode" ikke måles i universets udstrækning, men i uselvisk kærlighed og moral. Her har vi mennesker jo en mulighed, som dyrene ikke har. Og som en asteroide, en måne og en sol heller ikke har.
hæfter jeg mig ved, at du begrænser "det gode" - og vel også "et onde" - til alene denne klode, som jo er en meget, meget lille detalje i "skaberværket".
Det får mig til at opfatte kristendommen som lidt "provinsiel" - vel præget af, at vi for 2000 år siden kun vidste meget lidt om universet.
Og hvad angår "uselvisk kærlighed og moral", så er det påvist, at noget lignende også er fundet hos andre dyrearter bl.a. sæler, hvor nogle gav afkald på føde til fordel for andre sæler (kan desværre ikke finde et link, men mener det var på Illustreret Videnskab, jeg så det).

Jeg må vel så bøje mig for, at du afviser sammenligningen mellem "Nirvana" og "Himmelen", når du hævder, at himlen skal opstå på jorden - også selvom kristendommen i dag har en "himmel" eller ikke?:
Citat:
Fadervor,
du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,

komme dit rige,

ske din vilje

som i himlen således også på jorden;

giv os i dag vort daglige brød,

og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,

og led os ikke ind i fristelse,

men fri os fra det onde.

Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen

Jeg er enig med dig i at den uselviske næstekærlighed er en meget stærk og værdifuld kvalitet i kristendommen.

Når du så til sidst skriver:
Citat:
Buddhismen og sufismen kan således fremstå som at være nok så inkluderende, men de inkluderer jo i sidste ende ikke det, der ikke svarer til deres egne overbevisninger.
så er her et citat fra sufismen i Danmark:
Citat:
Til spørgsmålet: ”Er du kristen?” ”Er du muslim?” ”Er du jøde?” – vil sufiernes svar være ja snarere end nej, fordi sufierne ikke er i modsætningsforhold til nogen religion, men sympatiserer med dem alle. I virkeligheden kan sufisme ikke kaldes en religion, for den foreskriver hverken tro eller idéer for nogen, fordi den tager for givet, at sjælen hos hver enkelt individ har sine egne idéer, der passer bedst til dén, og en tro, der skifter med den enkeltes udviklingstrin.
Om dét kan kaldes "inkluderende", ved jeg ikke, men en form for åbenhed, synes jeg, det er - som jeg finder beundringsværdig smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22671 - 04/02/2017 14:53 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Din forklaring på "aggressiv kristendom"


Det er ikke en forklaring på "aggressiv kristendom". "Aggressiv kristendom" er slet ikke kristendom. Det nye testamente er for mig at se det ultimative vidnesbyrd om uselvisk kærlighed. Hvis nogen bruger ordet "kristendom" som et påskud for overgreb mod andre, så er det simpelthen ophørt med at være kristendom.

Citat:
Hvad er det, der får mennesker til at misbruge en religion som kristendommen?


Det fremgår vel af deres gerninger?
- Magtsyge?

Citat:
Jeg tror i hvert fald ikke på en Satan, eller på at vi mennesker er født onde - og så ryger vi jo lige ind i kristendommens teodicé-problem, som jeg synes er en svaghed i kristendommen, jødedommen, islam - og nok flere andre religioner.


At Gud har tilladt det onde ser jeg ikke som en svaghed. Jeg ser verdens ondskab og lidelse som en mulighed for åndelig vækst.

Citat:
hæfter jeg mig ved, at du begrænser "det gode" - og vel også "et onde" - til alene denne klode, som jo er en meget, meget lille detalje i "skaberværket".


Nej, bestemt ikke.
Jeg "begrænser" udviklingen af den uselviske kærlighed og en høj moral til at gælde mennesker, der er i stand til at udvikle uselvisk kærlighed og høj moral. Det tror jeg ikke, at en sol eller en komet er i stand til. Jeg vil ikke gisne om, hvad der sker andre steder i universet. Jeg har bare svært ved at se, at dets fysiske udstrækning skulle gøre mennesket - og den uselviske kærlighed - til en "meget lille detalje".

Citat:
Jeg må vel så bøje mig for, at du afviser sammenligningen mellem "Nirvana" og "Himmelen", når du hævder, at himlen skal opstå på jorden - også selvom kristendommen i dag har en "himmel" eller ikke?


Ja! kristendommen har en Himmel. Men vores ultimative destination er ikke en Himmel, der er adskilt fra Jorden. Himlen og Jorden bliver forenet. Det Nye Jerusalem kommer ned til Jorden.

Her er en kort, animeret film om, hvad det vil sige:


Citat:
Til spørgsmålet: ”Er du kristen?” ”Er du muslim?” ”Er du jøde?” – vil sufiernes svar være ja snarere end nej, fordi sufierne ikke er i modsætningsforhold til nogen religion, men sympatiserer med dem alle. I virkeligheden kan sufisme ikke kaldes en religion, for den foreskriver hverken tro eller idéer for nogen, fordi den tager for givet, at sjælen hos hver enkelt individ har sine egne idéer, der passer bedst til dén, og en tro, der skifter med den enkeltes udviklingstrin.


Men i og med at sufismen ikke har nogen tro, er den jo heller ikke kristendom, hvor troen er central. Sympatisk ... tja, det vil nogen vel mene. Det mente jeg jo også selv engang.

Det glæder mig, at Rose-Marie er gået i dialog :-)

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22672 - 04/02/2017 19:06 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Når jeg skriver sætningen "Latteren og selvironien vil for mig altid være større end troen på Gud og gud", så er det måske mere forståeligt, hvis jeg havde forøget den med bare nogle få ord.

"Latteren og selvironien vil for mig altid være større end det at bekende sig til troen på Gud og gud."

I min verden er det allervigtigste i kristendommen, at Gud sker lige dér midt iblandt os, og altså ikke et sted ude i universet. Troen er ikke nogen forklaring på og søgen ind i livets og universets gåder. Kristendommens gåder er gåder, som vi end ikke på nogen som helst måde kan finde selve svaret på. Og når udgangspunktet er gådernes gåde uden svar, så går jeg hellere til en gåde, hvor der kan findes et svar ...

Gåden der ligger implicit i mellemrummet, i forholdet til det andet menneske, i de relationer, hvor vi tør sætte os selv i spil og finde svaret i det allermest jordnære. Et blik, et par hænder, ordene, smilet og latteren imellem os. Dér finder vi svar, dér finder vi Gud. Dér hvor vi elsker hinanden og smider selvhøjtideligheden langt væk. Dér findes latteren, dér findes humoren og selvironien ... og lige hér sker Gud.

Jeg håber, det blev mere forståeligt. Jeg tror ikke, forståelsen har noget at gøre med evner eller ej. Måske har det at gøre med blikkets retning og føddernes rødder :))

Mange hilsner
RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (04/02/2017 19:10)
Top Svar Citer
#22674 - 05/02/2017 10:00 Re: Guds Ord [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Tak for hjælp til at forstå dig.
Det begynder at dæmre - vistnok blinker
Jeg tror, det er noget med at leve livet - i bevidsthed om Guds ufattelighed - i stedet for at gruble smiler

Så latteren, du skriver om, er ikke en hånlatter - og selvironien er blot en erkendelse af manglende evne til at fatte "gåden" - ikke en nedværdigelse af én selv.

Hvis dét ikke er helt "skudt ved siden af", så kan jeg meget nemt følge dig.
Så bliver det religiøse en inspiration til en glad følelse - til at leve livet i glæde og latter.
Uha - jeg kommer til at tænke på den dansende banan yeah
Den er jo holdt op med at gruble - i hvert fald lige nu smiler

Har jeg skudt helt ved siden af?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22675 - 05/02/2017 10:11 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
yeah
Top Svar Citer
annonce
Side 71 af 115 < 1 2 ... 69 70 71 72 73 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
To personer dræbt i russisk missilangre..
29/04/2024 19:07
Kammeradvokaten anbefaler sanktioner i s..
29/04/2024 18:56
Nyheder fra Religion.dk