annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 311 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord

Hej Arne

Citat:
Din forklaring på "aggressiv kristendom"


Det er ikke en forklaring på "aggressiv kristendom". "Aggressiv kristendom" er slet ikke kristendom. Det nye testamente er for mig at se det ultimative vidnesbyrd om uselvisk kærlighed. Hvis nogen bruger ordet "kristendom" som et påskud for overgreb mod andre, så er det simpelthen ophørt med at være kristendom.

Citat:
Hvad er det, der får mennesker til at misbruge en religion som kristendommen?


Det fremgår vel af deres gerninger?
- Magtsyge?

Citat:
Jeg tror i hvert fald ikke på en Satan, eller på at vi mennesker er født onde - og så ryger vi jo lige ind i kristendommens teodicé-problem, som jeg synes er en svaghed i kristendommen, jødedommen, islam - og nok flere andre religioner.


At Gud har tilladt det onde ser jeg ikke som en svaghed. Jeg ser verdens ondskab og lidelse som en mulighed for åndelig vækst.

Citat:
hæfter jeg mig ved, at du begrænser "det gode" - og vel også "et onde" - til alene denne klode, som jo er en meget, meget lille detalje i "skaberværket".


Nej, bestemt ikke.
Jeg "begrænser" udviklingen af den uselviske kærlighed og en høj moral til at gælde mennesker, der er i stand til at udvikle uselvisk kærlighed og høj moral. Det tror jeg ikke, at en sol eller en komet er i stand til. Jeg vil ikke gisne om, hvad der sker andre steder i universet. Jeg har bare svært ved at se, at dets fysiske udstrækning skulle gøre mennesket - og den uselviske kærlighed - til en "meget lille detalje".

Citat:
Jeg må vel så bøje mig for, at du afviser sammenligningen mellem "Nirvana" og "Himmelen", når du hævder, at himlen skal opstå på jorden - også selvom kristendommen i dag har en "himmel" eller ikke?


Ja! kristendommen har en Himmel. Men vores ultimative destination er ikke en Himmel, der er adskilt fra Jorden. Himlen og Jorden bliver forenet. Det Nye Jerusalem kommer ned til Jorden.

Her er en kort, animeret film om, hvad det vil sige:


Citat:
Til spørgsmålet: ”Er du kristen?” ”Er du muslim?” ”Er du jøde?” – vil sufiernes svar være ja snarere end nej, fordi sufierne ikke er i modsætningsforhold til nogen religion, men sympatiserer med dem alle. I virkeligheden kan sufisme ikke kaldes en religion, for den foreskriver hverken tro eller idéer for nogen, fordi den tager for givet, at sjælen hos hver enkelt individ har sine egne idéer, der passer bedst til dén, og en tro, der skifter med den enkeltes udviklingstrin.


Men i og med at sufismen ikke har nogen tro, er den jo heller ikke kristendom, hvor troen er central. Sympatisk ... tja, det vil nogen vel mene. Det mente jeg jo også selv engang.

Det glæder mig, at Rose-Marie er gået i dialog :-)

Kærlig hilsen
Thomas
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Tyrkiet idømmer kurdisk leder 20 års f..
16/05/2024 15:52
Kø på alle veje fra Jylland mod Fyn
16/05/2024 15:35
Danmark donerer 5,6 milliarder kroner ti..
16/05/2024 15:00
Bar i Aalborg får kritik for at opfordr..
16/05/2024 14:59
Brand på byggeplads ved Novo Nordisk sl..
16/05/2024 14:53
Nyheder fra Religion.dk