annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 54 af 115 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22456 - 30/12/2016 10:25 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Som jeg læser dig, får jeg det indtryk, at du ikke tilhører "den konservative kristne højrefløj", men at du på den anden side heller ikke går så langt som "de liberale kristne", der hævder, at "teksterne i Bibelen udelukkende afspejler forfatternes religiøse overbevisning og følelser over for Gud på givet tidspunkt" samt "at Bibelen ikke er faktuel".

Jeg kunne godt acceptere "de liberale" hvis ordet "udelukkende" blev fjernet, sådan er der kommer til stå:
"teksterne i Bibelen afspejler forfatternes religiøse overbevisning og følelser over for Gud på givet tidspunkt".

Kunne du?

Du har så fundet en mand i USA på You Tube, som griber dig (men ikke mig) med sine små film.
Og du fremhæver kvaliteter i kristendommen, som:
- Jesus døde offerdøden
- Den uselviske kærlighed
- Guds Rige her på jorden
- Guds vilje som fortalt i Bibelens skabelsesberetninger.

Jeg mener også at have forstået, at kristendommen, som du oplever den, griber dig så meget, at du ikke også kan "få plads til" at se imødekommende på andre religiøse idéer.

Det fører mig til spørgsmålet, om du mener, du skal missionere din form for kristendom, eller om du mener, at andre mennesker skal have deres egne overbevisninger i fred?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22458 - 30/12/2016 12:14 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Blot et lille "indspark fra sidelinjen" om uselvisk kærlighed.

Jeg er enig med dig i, at det selviske meget nemt kan "snige sig ind" i noget tilsyneladende uselvisk - som f.eks. glæden ved at have gjort noget godt for en anden.

Det minder mig om en fortælling som en af de tre Århus-teologer, K. E. Løgstrup, brugte (her frit efter hukommelsen):
Citat:
Et barn er en vinterdag ved at drukne i en grusgrav. En mand kommer cyklende forbi, ser barnet, springer med fare for sit eget liv ud i det iskolde vand - og redder barnet.
Han blev spurgt: Hvorfor gjorde du det? Han svarede: Fordi barnet var ved at drukne.
Pointen: Det var spontant blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22460 - 30/12/2016 14:45 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Jeg må rette mig selv fra i går, hvor jeg skrev, at Jesus kom på himlens skyer ned på jorden. Der skulle have stået, at han IKKE kom ned på jorden, men på himlens skyer. Som sagt er det at komme på himlens skyer gammeltestamentlig billedtale for Guds dom.

(Dette ændrer dog ikke på, at han vil komme igen - kropsligt ... hvilket ikke er modsætningen til "spirituelt").

Citat:
Jeg kunne godt acceptere "de liberale" hvis ordet "udelukkende" blev fjernet, sådan er der kommer til stå:
"teksterne i Bibelen afspejler forfatternes religiøse overbevisning og følelser over for Gud på givet tidspunkt".

Kunne du?


Jamen, selvfølgelig tror biblens forfattere da på, hvad de skriver. Men det er da ikke ensbetydende med, at det ikke forholder sig, som de tror.

Citat:
Du har så fundet en mand i USA på You Tube, som griber dig (men ikke mig) med sine små film.


Så du filmen?
Der er tale om to unge mænd og et helt hold bag dem.

Citat:
Jeg mener også at have forstået, at kristendommen, som du oplever den, griber dig så meget, at du ikke også kan "få plads til" at se imødekommende på andre religiøse idéer.


Det ved jeg nu ikke, om man kan udtrykke sådan. Jeg ser da meget imødekommende på etikken i buddhismen f.eks.

Men jeg tror på Gud, og jeg tror på, at Jesus Kristus er Guds Søn, den Opstandne Herre og Frelser.

Dog er mit syn inklusivt.
En mand, der påstår at tro på Jesus, men handler ondt og ikke vil forbedre sig, er mindre kristen (hvis jeg må blive i terminologien) end en buddhist, som aldrig har hørt om Jesus, men som handler kærligt og søger at forbedre sig som menneske til andres gavn og glæde.

Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Citat:
Det fører mig til spørgsmålet, om du mener, du skal missionere din form for kristendom, eller om du mener, at andre mennesker skal have deres egne overbevisninger i fred?


Behøver der være en forskel?

Ja, jeg mener, at jeg bør missionere, fordi jeg tror på, at Jesus Kristus er Frelseren, og at evangeliet - hvis mennesker blot ville holde sig til teksterne - forvandler menneskehjertet.

Men det står da folk frit for, om de vil modtage evangeliet. Jeg kan ikke presse nogen. Jesus sagde til sine disciple, at hvis nogen ikke ville tage imod dem i en by, så skulle de børste støvet af fødderne. Så skulle den by da nok have lov at "leve i fred" med, hvad de end måtte tro på.

Jeg behøver vel ikke "missionere" mere voldsomt for kristendommen, end du "missionerer" for agnosticismen og synet på, at alle religioner kan inspirere. Du har også dine overbevisninger om livet, ligesom jeg har mine ... agnosticismen er vel ikke fri for overbevisninger. Du tror på, at vi ikke kan vide noget om Gud, og du tror på, at religioner kan være inspirerende, og at vi bør være imødekommende over for disse ideer. Og du gentager det meget ofte.

Er jeg ikke fri til at gøre det samme, uden at det skal sidestilles med ufred?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22462 - 30/12/2016 20:43 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg har på fornemmelsen, at jeg måske har "jokket på dig" på en eller anden måde - og det var jo ikke hensigten.

Hvad du skriver om "Guds dom", kan jeg ikke rigtig få et klart billede af, og om det er vigtigt, ved jeg ikke.

Når du skriver:
Citat:
Jamen, selvfølgelig tror biblens forfattere da på, hvad de skriver. Men det er da ikke ensbetydende med, at det ikke forholder sig, som de tror.
så siger det da mig, at du ikke direkte modsiger dette:
Citat:
Teksterne i Bibelen afspejler forfatternes religiøse overbevisning og følelser over for Gud på givet tidspunkt.

Angående You Tube filmen, så ku' jeg ikke få mig selv til at se mere end begyndelsen, fordi dens belærende tone og hele "set up" vakte min afsky - beklager blinker
Jeg håber på, at du i stedet selv vil fortælle, hvad det var, der her - åbenbart ret afgørende - ændrede dit syn på kristendommen i en accepterende retning.

Jeg respekterer naturligvis fuldt ud dine ord:
Citat:
Men jeg tror på Gud, og jeg tror på, at Jesus Kristus er Guds Søn, den Opstandne Herre og Frelser.

Og angående dét at missionere, så er min holdning den, at man her bør mødes "på lige fod" - forstået sådan, at man kan præsentere sine egne holdninger, visioner og idéer netop som ens egne - og uden krav om at andre skal opgive deres egne - altså med fuld respekt for, hvad "den anden" står for. Ikke at bilde sig ind, at man selv er klogere end den anden blinker

Og når du skriver - om mig:
Citat:
Du har også dine overbevisninger om livet, ligesom jeg har mine ... agnosticismen er vel ikke fri for overbevisninger. Du tror på, at vi ikke kan vide noget om Gud, og du tror på, at religioner kan være inspirerende, og at vi bør være imødekommende over for disse ideer. Og du gentager det meget ofte.
så mener jeg, at jeg respekterer alles ligeværdighed her - det er i hvert fald hensigten - samt at mine åbenbart mange gentagelser for mig er stadier på en videreudvikling i retning af at "komme bag om" menneske-begrebet Gud til noget, der - for mig - er mere sandt blinker

Som ovenfor bemærket, så er jeg især interesseret i: "hvad det var, der her - åbenbart ret afgørende - ændrede dit syn på kristendommen i en accepterende retning".

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22465 - 31/12/2016 00:29 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg mener som sagt ikke, uselvisk kærlighed findes, da mennesket er egoistiske væsner, og det mener jeg er nødvendigt for at kunne overleve - men jeg mener man kan og bør reducere sin egoisme.

Hvis man helt opgiver denne egoisme i forsøget på et uselvisk liv, mener jeg man er selvudslettende.

Jeg har kigget i min bibel og en omfattende bibelordbog samt på nettet, og ordet uselvisk kærlighed er ikke at finde i min bibel.

Når jeg søger på nettet forbindes ordet uselvisk kærlighed verdsligt med næstekærlighed, men næstekærlighed mener jeg ikke er uselvisk i kristen forståelse, når jeg eksempelvis kigger på beretningen om den barmhjertige samaritaner fordi, selv om det er ham, der yder den nødlidende hjælp, så er det ham selv der er næsten, så der er vel her tale om en form for pligt, når vi skal elske næsten som os selv. Ikke en tvunget pligt, men en naturlig medfølende handling, som vi selv kunne få brug for, og det kan vel ikke betegnes som uselvisk?

Nu hedder tråden jo Guds Ord … og når mennesket ifølge skrifterne er skabt i Guds billede, og Gud ikke selv er uselvisk, hvorfor skulle mennesket så være det?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 54 af 115 < 1 2 ... 52 53 54 55 56 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk