annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15661551
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380435
Et andet syn 1989790
Jesu ord 1522523
Åndelig Føde 1515861
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 394 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 53 af 115 < 1 2 ... 51 52 53 54 55 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22449 - 29/12/2016 10:47 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og Tikka

Citat:
Du har åbenbart opnået en fast kristendoms-tro.
Det ønsker jeg dig al mulig lykke med - uanset at jeg heller ikke her forstår


Helt basalt så tror jeg, at det kommer sig af, at mit grundsyn er, at kærlighed er det største af alt. Dette har jeg "forstået intuitivt" i 12 år. Derfor drages jeg også hele tiden til Jesus, i hvis ord jeg fandt det ypperste udtryk for uselvisk kærlighed.

Teologien havde jeg aldrig fidus til. Og de lægmænd, som repræsenterede den, gav mig et indtryk, jeg fandt præget af hykleri - hvilket medførte min afstandstagen.

Men så fandt jeg nogle teologer, der faktisk kunne forklare mig noget ... og nu ser jeg kærligheden udtrykt i hele biblens fortælling.

------------

Tikkas spørgsmål (nyt tilføjes nederst, de besvarede kursiveres):
Citat:
Selv om jeg mener at forstå hvad ordet uselvisk kærlighed i daglig tale dækker over, mener jeg, ikke den findes.

Og søger man at blive uselvisk, hvad jeg mener ikke er muligt, men hvis man forsøger, er dette i mine øjne egoistisk motiveret og derved ikke uselvisk selv om man vil kunne praktisere det billede man har af uselviskhed.

Når "vi" skal elske næsten som os selv, er det at elske sigselv vel selvisk. (?)


Hvorfor poster du skriftsted på engelsk?

Udtrykker det noget andet end den danske tekst?

Hvilken lære taler du om?

Hvordan priser du gud?

- Hvis det er i vores interesse, kan der vel ikke være tale om uselvisk kærlighed.

Hvordan foregår det der med Helligåndens vejledning?

"... mennesker som vi var ment til at blive."

- Hvorfra har du den ide?

Og hvor mener du, denne perfekte, kærlige og åndelige gud så befinder sig henne?

Jeg fristes også til at spørge dig, hvorfor du mener gud er en Han/Ham?

- Jeg mener ikke mennesket er kaldet til at handle uselvisk, hvorfra har du den ide?


Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22450 - 29/12/2016 11:46 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7186
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg "plukker" lidt i dine ord:
Citat:
- mit grundsyn er, at kærlighed er det største af alt -
- Teologien havde jeg aldrig fidus til -
- Men så fandt jeg nogle teologer, der faktisk kunne forklare mig noget -
- nu ser jeg kærligheden udtrykt i hele biblens fortælling
Det kan vel ikke undre, at du pirrer min - og nok også andres - nysgerrighed med disse dine ord.
Og mit spørgsmål er derfor nu, om det er muligt for dig med nogle få af dine egne ord at sammenfatte, hvad det var, dine teologer forklarede dig?
(Du havde for nylig et link herom, som jeg læste, men det sagde mig ikke rigtig noget)

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22452 - 29/12/2016 15:23 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7186
Sted: Sydsjælland
Til Thomas her en tilføjelse:

Jeg tænker bl.a. på, hvordan du forholder dig til Bibelens "dommedag"
Citat:
Jesus taler i evangelierne om en fremtidig endetid, hvor mennesker skal dømmes og denne verden vil forgå. Det er denne særlige dag, som i kristendommen bliver kaldt for dommedag.
og til Bibelens "Antikrist"
Citat:
Der findes inden for kristendommen flere forskellige opfattelser af antikrist, der afhænger af, hvilken kristen overbevisning man har. De kristne mennesker, der tror på Jesus genkomst og venter på, at antikrist kommer, tilhører den konservative kristne højrefløj.

Andre kristne grupper, som for eksempel de liberale kristne, adskiller sig markant fra de konservative kristne grupper. De liberale kristne læser ikke Bibelen bogstaveligt, og i deres øjne afspejler teksterne i Bibelen udelukkende forfatternes religiøse overbevisning og følelser over for Gud på givet tidspunkt, og derfor betegner de liberale kristne heller ikke Bibelen som faktuel.

Som udgangspunkt tror de liberale kristne heller ikke på en personificeret Satan og dermed ikke på antikrist.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22453 - 29/12/2016 17:18 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7186
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas - her endnu en tilføjelse, som jeg gætter kunne være relevant: liberale og konservative kristne:
Citat:
I alle disse spørgsmål viser det sig, at det ikke er tilhørsforholdet til enten folkekirken, den katolske kirke eller en af de mange frikirker, der deler folk. Nej, det, de troende ikke kan blive enige om på tværs af de mange grupperinger, er, hvor bogstaveligt de kristne helligskrifter skal tolkes.

For de liberale troende er bogstavelige tolkninger ikke afgørende. I stedet skal Bibelen forstås som en tekst, der er skrevet i en bestemt tid og en kultur. Bibelen er her sand, ligesom et eventyr er sandt. Den siger noget vigtigt om det at være menneske. Den opstiller nogle idealer. Og den fortæller i symboler smukt og etisk forsvarligt om, hvad det gode liv går ud på.
Gætter jeg rigtigt, hvis jeg siger, at du er liberal kristen? - eller dét for liberalt? blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (29/12/2016 17:21)
Top Svar Citer
#22454 - 29/12/2016 18:55 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og Tikka

Citat:
Det kan vel ikke undre, at du pirrer min - og nok også andres - nysgerrighed med disse dine ord.
Og mit spørgsmål er derfor nu, om det er muligt for dig med nogle få af dine egne ord at sammenfatte, hvad det var, dine teologer forklarede dig?


Jeg er blevet gjort opmærksom på nogle ting, der i min opfattelse har skilt kristendommen ud blandt andre religioner som noget særligt, når det kommer til den uselviske kærlighed.

* Jesus døde for det, han indstiftede.

* Den uselviske kærlighed er vi kaldet til at udøve, fordi sådan er Gud Faderen. Sikke en enkelthed!

* Kærligheden dyrkes her i den muld, vi står i. Den er ikke et redskab til at flyve til et verdensfjernt rige eller tilstand. Den er derimod byggesten til Guds Rige her på Jorden. Himlen er heller ikke et andet sted, men en dimension der er i berøring med vores/Jorden. Og formålet er at få bragt de to dimensioner ind i hinanden, så de bliver ét.

* Jeg forstår også bedre skabelsesberetningen og hele sammenhængen fra den hen over Noah, Abraham (og Isaac, Jakob og Josef), Moses og profeterne - til Jesus og den tidlige kirke. Der gives en sammenhængende fortælling, der giver mig oplevelsen af, at Gud altid har involveret sig i vores liv og virkelig vil os og hele sin skabelse det godt.

Jeg kan foreslå The Bible Project på youtube. Det er små animerede film, der forklarer det hele så sublimt. Se f.eks. den korte animation om Guds Rige:

https://www.youtube.com/watch?v=xmFPS0f-kzs

Jeg begyndte at græde, da jeg så den.

Der er naturligvis også meget andet, som jeg håber kommer frem, som vores dialog udvikler sig.

Citat:
Jeg tænker bl.a. på, hvordan du forholder dig til Bibelens "dommedag"
Jesus taler i evangelierne om en fremtidig endetid, hvor mennesker skal dømmes og denne verden vil forgå. Det er denne særlige dag, som i kristendommen bliver kaldt for dommedag.


Yes, her er den danske oversættelse fra Matthæus 24:
v1 Jesus forlod templet, og da han var på vej ud, kom hans disciple hen til ham og pegede på tempelbygningerne. v2 Men han sagde til dem: »Ser I alt dette? Sandelig siger jeg jer: Der skal ikke lades sten på sten tilbage, men alt skal brydes ned.«

v3 Mens han sad på Oliebjerget, kom hans disciple, da de var alene, hen til ham og sagde: »Sig os, hvornår dette skal ske, og hvad der er tegnet på dit komme og verdens ende?«


Men VERDENS ENDE skal forstås anderledes, hvis man læser nogle af de engelske oversættelser (ikke dem alle), og hvis man spørger de fleste teologer eller lærde.

- Jøderne forventede IKKE verdens og universets kollaps. Det er ikke det, der menes. Der er tale om en tidsalders ende.

Jesus left the temple and was walking away when his disciples came up to him to call his attention to its buildings. 2 “Do you see all these things?” he asked. “Truly I tell you, not one stone here will be left on another; every one will be thrown down.”

3 As Jesus was sitting on the Mount of Olives, the disciples came to him privately. “Tell us,” they said, “when will this happen, and what will be the sign of your coming and of the end of the age?


Hvilken tidsalder?
Den tidsalder hvor mennesker skulle bringe dyreofre og have templet som midtpunkt. Jesus indviede den nye tidsalder, hvor Jesus er ofret, og vi er Guds Tempel.

Derfor siger Jesus også til disciplene længere fremme i profetien, at alt dette vil ske i denne generation. (Hvilket er lavet om til "slægt" i den danske oversættelse).

Og hans tale om, at han vil komme på himlens skyer er gammeltestamentlig billedtale for, at han vil komme med dom! Hvilken dom? Jo, dom over dem der forkastede ham. Og som tidligere i historien så ses Guds dom ofte som den modsatte part i en krig. Og her er det romerne, som kommer og jævner Jerusalem med jorden. FORDI Israel ikke tog imod Jesus og fulgte hans fredelige vej, men valgte at stå hårdt imod romerne og ikke vende den anden kind til.

Du kender sikkert ordet om at "gå den ekstra mil". Det ville faktisk sige at gå to mil med en romersk soldats udstyr frem for bare én, som romeren kunne kræve.

Her ses det således, hvordan historie og teologi går i ét. Jesus kommer altså ned på jorden fra en sky, men han kommer på skyerne (billedtale) MED DOM.

(SÅ LYT DOG, HANSKRIST!).

Anti-krist tør jeg ikke svare på endnu, men har hørt, at det også hører fortiden til, ligesom profetien om "verdens ende", der altså er "tidsalderens ende" eller - om man vil - enden på verden og det religiøse verdensbillede jøderne kendte.

Citat:
Gætter jeg rigtigt, hvis jeg siger, at du er liberal kristen? - eller dét for liberalt?


Ja, det er nok for liberalt. For faktisk er jeg begyndt at tro på Jesu opstandelse. Professorerne diskuterer disse ting, og når jeg oplever debatterne, så ser jeg ateisterne være på hælene og kæmpe med ryggen mod muren. Der er så mange argumenter for, at Jesus faktisk opstod - kropsligt!

Kærlig hilsen
Thomas

------------

Tikkas spørgsmål (hvor endnu et/to kan siges at være besvaret):
Citat:
Selv om jeg mener at forstå hvad ordet uselvisk kærlighed i daglig tale dækker over, mener jeg, ikke den findes.

Og søger man at blive uselvisk, hvad jeg mener ikke er muligt, men hvis man forsøger, er dette i mine øjne egoistisk motiveret og derved ikke uselvisk selv om man vil kunne praktisere det billede man har af uselviskhed.

Når "vi" skal elske næsten som os selv, er det at elske sigselv vel selvisk. (?)

Hvorfor poster du skriftsted på engelsk?

Udtrykker det noget andet end den danske tekst?


Hvilken lære taler du om?

Hvordan priser du gud?

- Hvis det er i vores interesse, kan der vel ikke være tale om uselvisk kærlighed.

Hvordan foregår det der med Helligåndens vejledning?

"... mennesker som vi var ment til at blive."

- Hvorfra har du den ide?

Og hvor mener du, denne perfekte, kærlige og åndelige gud så befinder sig henne?

Jeg fristes også til at spørge dig, hvorfor du mener gud er en Han/Ham?

- Jeg mener ikke mennesket er kaldet til at handle uselvisk, hvorfra har du den ide?
Top Svar Citer
annonce
Side 53 af 115 < 1 2 ... 51 52 53 54 55 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
20/04/2024 16:39
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Politiet til stede i Korsør efter anmel..
20/04/2024 16:41
Vinderne i DM i Skills er fundet
20/04/2024 16:29
Politiet kan først melde nyt ud om flya..
20/04/2024 15:30
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Nyheder fra Religion.dk