annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 84 af 115 < 1 2 ... 82 83 84 85 86 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22801 - 27/02/2017 12:18 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Når du skriver:
Citat:
At mediterer sig til "hjertes renhed" er på alle måde selvisk set med mine øjne, da det handler om egen situation i forhold til genfødsel, og jeg kan jo undre mig over, hvordan denne renhed kan erkendes af andre end udøveren selv, når den påståede tilstand "hjertes renhed" er opnået, når dens ægthed ikke skal stå sin prøve blandt mennesker.
så mener jeg, du "rammer ved siden af" med ordene: "når dens ægthed ikke skal stå sin prøve blandt mennesker", for det er jo netop dét, der sker hos "oplyste" buddhister.
Det er jo dét at "skubbe jeg'et/selvet til side", der giver plads til et klarere syn - og til medfølelse - hvis jeg ellers har forstået buddhismen ret.
Så kan det vel næppe blive mere "uselvisk" blinker

--------------------
SVAR:
Da jeg forstår, det er munke, der har tid til denne form for meditation og selvcentrerede liv, der ønsker at opnå denne tilstand … "hjertets renhed"(Niavarna (?)) … er der jo ikke tale om et normalt liv blandt andre mennesker, hvor de spejler sig selv i medmennesket.

Så hvis de selv mener at ha’ opnået denne tilstand, er de jo med status som oplyst uimodsigelige som små guder.

Men hele ideen er jo ikke oplysthed for verden, men så de selv kan blive befriet fra denne verden, så de ikke mere skal genfødes … ydermere er hele deres liv jo fokuseret om dem selv. Det er set med mine øjne et yderst verdensfjernt liv, hvor det kun drejer sig om at opnå en tilstand, som kun de selv kan sige, om de har opnået.

--------------------
Arne: Og når du skriver:
Citat:
Men underligt du ikke kan sætte ord på, når du priser dit ikon af Jesus, der vel "peger" i retning mod "det guddommelige" … faderen sønnen og helligånden. (?)
så er disse tre ord jo kristendommens overordnede benævnelser af det ufattelige: Gud.

--------------------
SVAR:
Jeg forstår ikke, du mener, det er ufatteligt, når nu mennesket Jesus ifølge skrifterne sagde:
Den, der har set mig, har set Faderen

Som jeg forstår skrifterne, repræsenterer Jesus jo netop dette … faderen sønnen og helligånden i sig jordiske liv … og masser af mennesker mener jo, de har guds hellige ånd ... hvordan forholder du dig til det?

--------------------
Arne: For mig er Kristus-ikoner tegn på en dyb kærlighed til os mennesker, som ikke er fastlåst i dogmer.

--------------------
SVAR:
Jeg forstår jo ikke, et fysisk billede er tegn på en dyb kærlighed til os mennesker.
Hvor mener du, denne dybe kærlighed kommer fra, og hvad består den af?

--------------------
Arne: Jeg "køber" ikke dogmer som fuldkomne sandheder, og det nærmeste, jeg kan komme ord for det guddommelige, er: Hvad der måtte være bag - og i - verdens væren - ord som jeg heller ikke finder gode nok, fordi der også her (for mig) er for megen definition - og dermed indskrænkning - af det guddommelige.

---------------------
SVAR:
Jamen, det er vel blot første årsagen til livet, som er livet selv. (?)

---------------------
Arne: For mig er det guddommelige ikke noget, vi mennesker hverken kan gribe eller begribe - men dog noget, vi intuitivt kan ane.

Det er også fuldt tilstrækkeligt, synes jeg, til at vi - i det mindste glimtvis - kan ane livets hellighed blinker

----------------------
SVAR:
Og hvad kan du glimtvis ane af livets hellighed?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22803 - 27/02/2017 13:08 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret


- Jeg fandt forummet, da jeg på nettet søgte om nuet, hvorefter jeg snusede rundt i arkiverne for at få lidt modspil til mit eget univers, og er så blevet hængende trods det, jeg har været på vej væk, stort set fra starten jeg kom.

Hvorfor jeg deltager i snak om tro ect., er jo fordi, der stort set ikke bliver talt om andet her, og fordi det har været mit liv, som jeg er ved at løsrive mig fra.


Hej Tikka …

Jeg ved ikke hvad du søger men hvis du er ved at løsrive dig fra kristendommen, er Thomas ikke den bedste sparringspartner. Han antager en masse ting, som ikke er sande, fordi det passer i hans kram.

Du har skrevet en del om at det ikke er muligt for et menneske at være uselvisk og det har du helt ret i. Det er almen lære indenfor psykologien. Det kan være man ikke umiddelbart kan se gevinsten ved egen el. andres gerning, idet belønningen kan være sekundær – Det at få en god varm følelse (få det godt med sig selv) er ofte den sekundære gevinst.

Jeg kender desværre ikke rigtigt nogle gode debatfora her i Danmark mere og heller ikke nogen sekulære forsamlinger, der kan erstatte det sociale samvær som menigheder, det være sig kirke, frikirke, JV og lign., ofte byder på.
I USA er de ateistiske, sekulære og fritænker foreninger langt bedre til at skabe alternativer, idet der, visse steder, er et stærkt religiøst pres, som ikke religiøse kan opleve som en forhindring i danne et socialt netværk.

Søger du en forklaring på hvordan Kristendommen, som nu kæmper med ryggen mod muren, opstod og hvordan den nu er ved at blive optrævlet, vil jeg gerne se hvilke bøger, om emnet, der er oversat til dansk. Jeg har det indtryk at du ikke læser engelsk men hvis du læser tysk, er der også udgivet en hel del bøger på det sprog.

En slutbemærkning ang. tråden her, bjergprædikenen er sat sammen af langt ældre tekster end kristendommen og i USA er flere og flere lærde enige om at Jesus aldrig har holdt "the Sermon on the Mount" (Bjergprædikenen). Ligesom Jesus Mythicist vinder mere og mere frem.

Veri
Top Svar Citer
#22804 - 27/02/2017 14:08 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Er der slet intet håb om, at du vil overveje igen at skrive i denne tråd - som du jo har startet?
Jeg synes "tingene har fået en ny drejning" - som er overraskende, og jeg savner din deltagelse.


Umiddelbart tror jeg, at min tid her på forummet er ved at være til ende. Jeg er blevet troende, og min tro på Jesus Kristus betyder meget for mig. Jeg vil gerne dele den med andre, og jeg vil gerne forsvare den. Men der kommer også et tidspunkt, hvor man over for nogle mennesker må erkende, at det fremadrettet kun vil være kiv og polemik. Og da gives rådet også - i både evangelierne og brevene - at dér bør man stoppe.

Hvis jeg skulle opleve ægte interesse fra andre, der søger at blive inspireret af kristendommen, tropper jeg gerne op igen.

Og så skal jeg lige spørge, om det er noget specifik, du ønsker at høre fra mig?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22808 - 27/02/2017 15:42 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

#22795 - 25/02/2017 23:33 skrev du i denne tråd:
Citat:
Jeg tror ikke på hjertets renhed ... og idealet er, som jeg ser det selvisk, da selve det at begære et rent hjerte og arbejde på det er selvisk, men jeg syntes, det er fint man forsøger at opdrage sig selv så man er/bliver til gavn og glæde for sig selv og sine medmennesker.
Nu skriver du:
Citat:
Da jeg forstår, det er munke, der har tid til denne form for meditation og selvcentrerede liv, der ønsker at opnå denne tilstand … "hjertets renhed"(Niavarna (?)) … er der jo ikke tale om et normalt liv blandt andre mennesker, hvor de spejler sig selv i medmennesket.
Men Siddhartha Gautama, den første Buddha, virkede jo resten af sit liv fra han var blevet "oplyst" under et træ i Bodhgaya i Indien i uselvisk kærlighed til alle mennesker - og andre har efterfulgt ham, som beskrevet her:
Citat:
I Mahayna-buddhismen har vi troen på en række frelserskikkelser, kaldet boddhisattva'er, som har givet afkald på Nirvana og blive en evig Buddha for at give oplysning til mennesker. Boddhisattva betyder et væsen der giver oplysning.
Så nu har du vel kun den mulighed tilbage, at påstå, at buddhisterne lyver blinker

Og når Veri skriver til dig:
Citat:
Du har skrevet en del om at det ikke er muligt for et menneske at være uselvisk og det har du helt ret i. Det er almen lære indenfor psykologien.
så tvivler jeg på at nutidens psykologer forholder sig ret meget til buddhismen (udover at mange af dem går ind for meditation) - måske i modsætning til Freuds efterfølger: C.G. Jung.

Når du skriver:
Citat:
Som jeg forstår skrifterne, repræsenterer Jesus jo netop dette … faderen sønnen og helligånden i sig jordiske liv … og masser af mennesker mener jo, de har guds hellige ånd ... hvordan forholder du dig til det?
så er mit svar, at det forholder jeg mig ikke til, det føler jeg mig ikke kompetent til.

Du skriver også:
Citat:
Jeg forstår jo ikke, et fysisk billede er tegn på en dyb kærlighed til os mennesker.
Hvor mener du, denne dybe kærlighed kommer fra, og hvad består den af?
Mit svar:
Det er jo forskelligt, hvad der "giver resonans i ens sind", for mig er det mere det visuelle - billedkunst - end det er ord, og jeg oplever, at budskabet kommer fra noget guddommeligt, men kan ikke give dig en snusfornuftig forklaring blinker

Endelig skriver du:
Citat:
Og hvad kan du glimtvis ane af livets hellighed?
Det ved du jo godt, at jeg ikke kan beskrive.

Hvis du tror, at alt, der opleves som sandt og virkeligt, kan beskrives, så kunne du måske have gavn - og inspiration - af at løfte blikket lidt blinker
For mig består verden i hvert fald ikke alene af "firkantede kendsgerninger" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22810 - 28/02/2017 12:52 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Når du skriver, at du tror, at din "tid her på forummet er ved at være til ende", så har jeg svært ved at følge dig.
Du skriver også:
Citat:
Jeg er blevet troende, og min tro på Jesus Kristus betyder meget for mig. Jeg vil gerne dele den med andre, og jeg vil gerne forsvare den.
og tilføjer:
Citat:
Men der kommer også et tidspunkt, hvor man over for nogle mennesker må erkende, at det fremadrettet kun vil være kiv og polemik. Og da gives rådet også - i både evangelierne og brevene - at dér bør man stoppe.
så er mit spørgsmål og min kommentar:
Kunne du fortælle lidt om, hvor i evangelierne og brevene, du ser rådet om at stoppe din deltagelse i en dialog?

Jeg vil yderligere tilføje, at Tikka - for det er jo Tikka, det drejer sig om ikke? - om end med meget sparsomme udtalelser - synes at have forladt kristendommen, og det måske er derfor, Tikkas mange spørgsmål kan forekomme spidsfindige - eller som du udtrykker det: synes at søge at skabe "kiv og polemik"

Det er så her, vi står overfor et søgende - og her deltagende - menneske, der synes at have mistet sin tro på kristendommen, men åbenbart ikke har overskud til at fortælle ret meget herom og i stedet stiller, hvad jeg kalder "spidsfindige spørgsmål".

De kan nok være irriterende, men de kommer jo - ser det ud til - fra et skuffet, frustreret og måske forpint menneske, der har mistet sin tro.

Ville det ikke være rimeligt her at bære over med formen for i stedet at fokusere på indholdet?

Man kan måske sige, at det kunne se ud som om, Tikka "spiller Djævelens advokat" overfor kristen tro.
Men er det ikke værd at kende til, når man som du selv har en solid tro?

Det er i hvert fald dét, jeg forsøger - også selv om jeg ikke just har helt den samme tro, som dig blinker

(Tikka, jeg ved ikke, om du kan acceptere, hvad jeg skriver om dig her, men hvis ikke, håber jeg, du vil korrigere smiler )

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 84 af 115 < 1 2 ... 82 83 84 85 86 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk