annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 451 gæster og 144 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 51 af 115 < 1 2 ... 49 50 51 52 53 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22438 - 28/12/2016 10:54 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Du skriver Tikka:

Citat:
Det er klart, troen skal ned i hjertet som man siger, så den bliver virkelig og levende for én.


Nej troen kan ikke påduttes nogen, ej heller proppes, fra nogle tvivlsomme påstande man har læst i Bibelen, ned i hjertet. Dette er åndelig voldtægt (dødens ånd) som Paulus siger.

Det er en misforståelse og må skyldes dit bibelfundamentalistiske tidligere engagement og malpraksis, og det må du se at vokse fra igen.


Og nu slår du lyttelapperne ud Tikka, jeg har ikke sagt at Gud har virkelighed uafhængig af mennesket. Der findes ikke nogen Guds menneskeløshed. Mennesket har åndelige spirituelle erfaringer og endda erfaringer med Ånden selv, med Gud selv, med arkeånden selv, der ikke er nogen tilbagestående Ånd men er Ånden hinsides fornuftens subjekt objekt spaltning. Så den virkelighed der er tale om er menneskers virkelighed med Gud, ikke noget med at Gud uafhængig mennesket er virkelig. Gud og mennesket er samhørige og uadskillelige.

Skriv dig nu dette bag øret! Så vi ikke igen igen skal tale om tingene som børn.

Ingen kan forhindre dig, Simon eller M Rothstein og R Dawkins mfl på en anstrengende stiv, ubehjælpsom kluntet barnlig måde at komme med jeres bud på hvad den kristne tro og spiritualitet dækker over. Som dog kun er fordomme og ikke beror på at I har studeret og forsket i emnet, sagen, de spørgsmål der er på tale.

Hvorfor det ikke lykkes særligt godt for jer og det vækker ikke opsigt og flytter ingenting, hverken for religionsvidenskaberne eller som relevant kvalificeret religionskritik teologien altid er beskæftiget med og har brug for.

Religionskritik skal være skarp med vid og dyb forståelse for hvad de religiøse diskurser dækker over. Og her er det i dag især neurovidenskab der kaster en forklarelsens lys på hvad det religiøse dækker over for menneskets vedkommende.

Hvad betyder det for mennesker i praksis at have taget Gud med ind over deres liv, forstået som et levende dynamisk dialogisk kommunikerende størrelse og begreb der får/har indflydelse på os gennem vores vej her gennem livet?

Gud kan ikke være menneskeløs, uden sin anden, mennesket, men mennesket kan være så traumatiseret at det ender sit liv i Gudløshed, Åndløshed og værensglemsel og fremmedgjorthed sig selv i overensstemmelse Livets Ånds Love = Guds Ånd der giver os livet.



Var det som I ateister hævder, ville det religiøse for længst være opgivet, men dette er på ingen måder tilfældet. Næppe nogensinde før i historien har det spirituelle og religiøse været så vitalt mangespektret frugtbart personligt ægte og vedkommende. Hvilket de traditionsrige Kirkeretninger både frygter lidt men også glæder sig over, at vi er i en tid hvor de åndelige behov og den religiøse længsel giver sig til kende og manifesterer sig med så uimodståelig kraft og kreativitet.

Kirken og den kristne tro og spiritualitet er jo ikke noget en gang for alle givet fastlagt stendødt hårdt traditionsbestemt, men oppebæres af mennesker i en forsat åndelig udvikling og vækst, hvor tradition og ritualer konstant fortolkes og forklares påny.


Ateisterne bidrager ikke længere som de gjorde for ca 150 år siden med en opsigtsvækkende skarp kritik, religionskritik. Religionskritikken som er uundværlig for alle sunde religiøse retninger får i vor tid næsten ingen impulser fra ateismen som det ellers så ofte har været tilfældet gennem historien. Neurovidenskab er i stedet for trådt ind på banen som værende hvorfra kvalificeret frugtbar religionskritik kommer i dag.

Mennesket har person og personlighed, individualitet som dets Guds livs fuldkommenheds kronjuvel (kulminationen på dets liv med Gud), hvorfor Gud ikke kan befinde sig under personplanet, ikke kan skydes ud og fra os i en jeg-det diskurs, men må være at finde i forbindelse en "jeg-du" diskurs.

Det Guds Billede mennesket tilhører har selvfølgelig ansigt og person med ind over ellers ender mennesket sine dage i demens eller åndsformørkelse, uden person, ansigt og personlighed. Uden stærk aktiv forhjerne virksomhed især understøttet af fyldestgørende dopamin kredsløb.

Neuropsykoanalysen og den Polyvagal Theory såvidt vores Autonome Nervesystem har endelig ført et utvetydig bevis for hvad jeg hævder i afsnittet ovenfor.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22439 - 28/12/2016 10:57 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når du skriver:
Citat:
Gud er menneskets opfindelse, og findes kun inde i folks hoveder.
og du tillige skriver:
Citat:
"Han" skabte med sin ånd og ord ... det er energi, men tager vi bibelens skabelses beretning hvor gud/energien ikke er født, men altid har været tilstede og begynder at skabe, kan man vel sige energien har været bundet i "gud" og udvidet sig til det vi kender idag, hvordan dette forløb er foregået kan jeg ikke forklare dig. smiler
så kan jeg ikke se andet end, at du modsiger dig selv.

En skaberkraft, der "kun findes inde i folks hoveder" kan da ikke have skabt verden.

Jeg kan ikke modsige dig i din holdning - som jeg har forstået den - at når vi mennesker bruger ordet/begrebet Gud og tillægger denne Gud en masse egenskaber, så kan det meget muligt være menneskers fantasi.
Men begrebet Gud som skaber kan du jo ikke "aflive" med din øverst nævnte påstand.

Den eneste mulighed, jeg kan se, er at påstå, at verden slet ikke er skabt, men altid har været - og det er jo endnu mere ufatteligt blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22440 - 28/12/2016 12:03 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Bibelens gud har ifølge skrifterne altid været – er hverken født eller skabt – og da "han" kan skabe med sin ånd og ord, er "han" energi.

Livet er energi.

Mennesket er energi.

Så bibelens gud skaber ikke ud af ingenting, men af sin egen energi.

Men ja, bibelens gud har mennesket designet.

*
Den energi/liv som jeg mener, er årsag til det liv vi kender i dag, den energi tror jeg altid har været tilstede.

¨¨¨¨


Top Svar Citer
#22441 - 28/12/2016 13:16 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Hanskrist:
Citat:
Og nu slår du lyttelapperne ud Tikka, jeg har ikke sagt at Gud har virkelighed uafhængig af mennesket. Der findes ikke nogen Guds menneskeløshed. Mennesket har åndelige spirituelle erfaringer og endda erfaringer med Ånden selv, med Gud selv, med arkeånden selv, der ikke er nogen tilbagestående Ånd men er Ånden hinsides fornuftens subjekt objekt spaltning. Så den virkelighed der er tale om er menneskers virkelighed med Gud, ikke noget med at Gud uafhængig mennesket er virkelig. Gud og mennesket er samhørige og uadskillelige.

- Min guds forståelse er: Hvis gud er virkelig, skal han også være det uden for mig, jeg er ikke tilfreds med "han" kun er en personlig indre sparringspartner, det er jo som at snakke med sigselv, eller som at ha’ en hemmelig ven man kan dele sit liv med.

Jeg oplever, det sted hvor gud "bor" i hovedet, er samme sted de kreative oplevelser/udfoldelser kommer fra, så ingen grund til at kalde dette gud.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22442 - 28/12/2016 13:22 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du taler om "energi".
Jeg taler om "skaberkraft"
Andre taler om "den første årsag"
Det er vel ikke den store forskel blinker

Jeg ved intet herom.
Naturvidenskaben kan ikke komme længere tilbage end til dér, hvor Big Bang netop er startet, så forskerne ved heller intet.

Min overbevisning er, at "hvad der måtte ligge bag verdens væren", det får vi mennesker aldrig nogen viden om.

Men det, at verden er - og dermed også, at vi er - for det oplever vi jo - det fylder mig med taknemmelighed og ydmyghed.

Jeg forestiller mig, at religionsstifterne har haft det nogenlunde ligeså - og derudaf har evnet at skabe menneskelige åbenbaringer af høj kvalitet - som jeg holder meget af - som kan gøre godt - men jo desværre også det modsatte.

Mere indviklet synes jeg ikke, det er blinker

Og er der egentlig behov for mere? smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 51 af 115 < 1 2 ... 49 50 51 52 53 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk