annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15676193
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381349
Et andet syn 1991057
Jesu ord 1522988
Åndelig Føde 1521704
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 203 gæster og 115 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 26 af 115 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21949 - 11/11/2016 13:54 Re: Guds Ord [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7194
Sted: Sydsjælland
Hej Jørgen.

Du skriver til mig:
Citat:
Den altomfattende guddommelig kærlighed du taler om er der ikke meget af i den her verden, for som der står i 2 Timotius 3:1-7 3 - osv.
Mit svar:
Det er der uden tvivl mange, der vil give dig ret i, men for mig er det et synspunkt, der er alt for meget domineret af vi menneskers egne snævre interesser - og alt for lidt præget af den vidunderlige oplevelse, vi kan have, af hele skaberværket: universet.

Hvis vi var lidt mindre krævende - og lidt mere taknemmelige over, at vi og hele universet eksisterer, Guds skaberværk, som det siges i kristen sammenhæng, så mener jeg, vi vil få øje på. at "Guds Rige" allerede er her.

Min "konspirationsteori" er, at al denne moraliseren, der er i kristendommen, er noget, som efterfølgende prædikanter har tilføjet - bl.a. for at få mere magt over deres menigheder blinker

I dét, som jeg tror er den ægte kristendom, dér tugter vi ikke hinanden, dér elsker vi hinanden (og os selv) - som vi er.

Det er også påfaldende, at i vestkirken (den katolske og den protestantiske kristendom) er synd og anger meget fremherskende, men i østkirken (den ortodokse kristensom) er det meget mere metanoia ("at få noget bedre i sinde"), der præger hver enkelts bestræbelse på at blive det fuldkomne menneske blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21950 - 11/11/2016 14:04 Re: Guds Ord [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7194
Sted: Sydsjælland
Hej Jørgen.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvem har indstiftet Kristendommen ?
Mit svar:
For mig er kristendom ikke noget, der er indstiftet.
For mig er kristendom en vidunderlig inspiration - til rådighed for enhver - og ikke afhængig af nogen kirkelig tilknytning.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21955 - 12/11/2016 00:57 Re: Guds Ord [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899
Indsendt af: Jørgen Primdahl
Arne siger : Det, er jeg enig med dig i, er kristendom

Hvem har indstiftet Kristendommen ?
Er der nogen der kan svare på det ?


¨¨¨¨

Hvis du tænker på den nye pagt, er det Jesus og kan læses i beretningen om den sidste nadver i:


Mattæus 26:26-29:
Citat:
Mens de spiste, tog Jesus et brød, velsignede og brød det, gav sine disciple det og sagde:

»Tag det og spis det; dette er mit legeme.«

Og han tog et bæger, takkede, gav dem det og sagde:

»Drik alle heraf; dette er mit blod, pagtens blod, som udgydes for mange til syndernes forladelse.

Jeg siger jer: Fra nu af skal jeg ikke drikke af vintræets frugt, før den dag jeg drikker den som ny vin sammen med jer i min faders rige.«



Markus 14:17-25:
Citat:
Da det blev aften, kom han og de tolv. Og mens de sad til bords og spiste, sagde Jesus:

»Sandelig siger jeg jer: En af jer vil forråde mig, en der spiser sammen med mig.«

De blev bedrøvede og begyndte én efter én at spørge ham: »Det er vel ikke mig?«

Han sagde til dem: »Det er en af de tolv, en der dypper i samme fad som jeg. For Menneskesønnen går bort, som der står skrevet om ham; men ve det menneske, som Menneskesønnen forrådes af. Det var bedre for det menneske, om det aldrig var født.«

Mens de spiste, tog han et brød, velsignede og brød det, gav dem det og sagde:

»Tag det; dette er mit legeme.«

Og han tog et bæger, takkede og gav dem det, og de drak alle af det. Og han sagde til dem:

»Dette er mit blod, pagtens blod, som udgydes for mange.

Sandelig siger jeg jer: Jeg skal aldrig mere drikke af vintræets frugt, før den dag jeg drikker den som ny vin i Guds rige.«



Lukas 22:7-22:
Citat:
Så kom den dag under de usyrede brøds fest, da påskelammet skulle slagtes.

Og Jesus sendte Peter og Johannes af sted og sagde:
»Gå hen og forbered det påskemåltid, vi skal spise.«

De spurgte: »Hvor vil du have, at vi skal forberede det?«

Han svarede dem: »Når I kommer ind i byen, vil I møde en mand, som bærer på en vandkrukke. Følg efter ham til det hus, han går ind i, og sig til husets ejer:

Mesteren siger til dig: Hvor er der et rum, hvor jeg kan spise påskemåltidet sammen med mine disciple?

Så vil han vise jer et stort rum ovenpå med hynder; dér skal I forberede det.«

De gik og fandt det sådan, som Jesus havde sagt, og de forberedte påskemåltidet.

Da timen var inde, satte han sig til bords sammen med apostlene, og han sagde til dem:

»Jeg har længtes meget efter at spise dette påskemåltid sammen med jer, før jeg skal lide, for jeg siger jer: Jeg skal aldrig mere spise det, før det fuldendes i Guds rige.«

Så tog han et bæger, takkede og sagde:

»Tag det og del det imellem jer. For jeg siger jer: Fra nu af skal jeg aldrig mere drikke af vintræets frugt, før Guds rige kommer.«

Og han tog et brød, takkede og brød det, gav dem det og sagde:

»Dette er mit legeme, som gives for jer. Gør dette til ihukommelse af mig!«

Ligeså tog han bægeret efter måltidet og sagde:

»Dette bæger er den nye pagt ved mit blod, som udgydes for jer.

Men se, han, som forråder mig, har sin hånd her på bordet sammen med mig. For Menneskesønnen går bort, som det er bestemt; dog ve det menneske, som han forrådes af.«


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21957 - 12/11/2016 02:24 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Jørgen.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvem har indstiftet Kristendommen ?
Mit svar:
For mig er kristendom ikke noget, der er indstiftet.
For mig er kristendom en vidunderlig inspiration - til rådighed for enhver - og ikke afhængig af nogen kirkelig tilknytning.

M.v.h. Arne smiler


¨¨¨¨

Arne:
Citat:
og ikke afhængig af nogen kirkelig tilknytning.


Det er jeg enig med dig i, og jeg mener, bibelen siger det samme.

Johannes 4:23a:
Citat:
Men der kommer en time, ja, den er nu, da de sande tilbedere skal tilbede Faderen i ånd og sandhed.


Johannes 4:19-26:
Citat:
Kvinden sagde til ham:
»Herre, jeg ser, at du er en profet. Vore fædre har tilbedt Gud på dette bjerg, men I siger, at stedet, hvor man skal tilbede ham, er i Jerusalem.«

Jesus sagde til hende: »Tro mig, kvinde, der kommer en time, da det hverken er på dette bjerg eller i Jerusalem, I skal tilbede Faderen.

I tilbeder det, I ikke kender; vi tilbeder det, vi kender, for frelsen kommer fra jøderne.

Men der kommer en time, ja, den er nu, da de sande tilbedere skal tilbede Faderen i ånd og sandhed.

For det er sådanne tilbedere, Faderen vil have.

Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed.«

Kvinden sagde til ham: »Jeg ved, at Messias skal komme« – det vil sige Kristus; »når han kommer, vil han fortælle os alt.«

Jesus sagde til hende: »Det er mig, den der taler til dig.«


... men guds menighed ... "de sande tilbedere" ... er jo dog nød til at samles, da Jesus gav dem et nyt bud, at elske hinanden.


Johannes 13:34-35:
Citat:
Et nyt bud giver jeg jer:

I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden.

Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.«


Hebræerne 10:23-25:
Citat:
Lad os holde urokkeligt fast ved bekendelsen af vort håb, for han, som gav os løftet, er trofast; lad os give agt på hinanden, så vi tilskynder til kærlighed og gode gerninger, og lad os ikke svigte vor egen forsamling, som nogle har for skik, men formane hinanden så meget mere, som I ser, at dagen nærmer sig.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#21959 - 12/11/2016 09:47 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hvad skal man så bruge religion til, er det så ikke bare en narresut ?
Top Svar Citer
annonce
Side 26 af 115 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 16:11
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Storbritannien vil øge forsvarsudgifter..
23/04/2024 17:10
Franske flyveledere varsler strejke på ..
23/04/2024 16:37
To børn på skadestuen efter fund af sy..
23/04/2024 16:35
Forsvaret dropper køb af syv gummibåde
23/04/2024 16:11
Politiet anholder 16-årig dreng i forbi..
23/04/2024 15:52
Nyheder fra Religion.dk