annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22216 - 02/12/2016 14:47 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Afviser bibelen? ... det må du uddybe

"Du afviser jo skabelsesberetningerne i Bibelen.
Hvorfor fortæller du ikke, hvad du tror på?"

- Jeg har jo fortalt, hvad jeg ikke tror på i forhold til det, du har "bragt på banen" ... og at dette også er tro.

"Du er selvfølgelig i din gode ret til at hemmeligholde."

- ... hjælp ... hjælp ... hjælp ... hjælp ...

"Men er det dét, du vil? ;-)"

- Spørgsmålet for mig er, hvad du mer vil vide.

- Jeg har jo svaret dig på dine spørgsmål.

- Hvad ønsker du, jeg skal klargøre for dig?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22218 - 02/12/2016 15:44 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du leger jo gemmeleg!

Du fortæller kun, hvad du ikke tror på.
Men intet om, hvad du faktisk positivt tror på - og som du vil fortælle om?

Hvis du ikke vil klarlægge, hvor du selv står, hvilket naturligvis er din gode ret, vil jeg forholde mig til dig i forhold dertil blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22219 - 02/12/2016 19:26 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Du leger jo gemmeleg!

Du fortæller kun, hvad du ikke tror på.

Jeg har svaret på de spørgsmål, du har stillet mig og begrundet dem.

Arne:
Citat:
Men intet om, hvad du faktisk positivt tror

Hvorfor mener du; det ikke er positivt, ikke at tro på eksistensen af bibelens gud og treenighedslæren?

Det må du forklare.

Og hvad mener du med:
Citat:
” … hvad du faktisk positivt tror på

Hvornår er tro positiv, det må du forklare.


Arne:
Citat:
- og som du vil fortælle om?"

Hvorfor tror du, jeg har, noget jeg vil fortælle?

Arne:
Citat:
Hvis du ikke vil klarlægge, hvor du selv står, hvilket naturligvis er din gode ret, vil jeg forholde mig til dig i forhold dertil blinker

Jeg står her, hvor jeg står, men det betyder nødvendigvis ikke, jeg står det samme sted, næste gang vi evt. mødes …

Så det er altid en god ide, at forholde sig til mig i forhold til den aktuelle situation ...

… og hvem ved … måske jeg får en Damaskus oplevelse, så jeg næste gang vi evt. mødes, tror på bibelens gud som en virkelighed.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22223 - 03/12/2016 13:45 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Hanskrist]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej HansKrist

Jeg synes der er meget at lære af i det du skriver. For mit vedkommende har jeg været "underlagt" denne verden, og har kæmpet for at få styr på mit liv. Meget besværlig kamp. For det er nemt at give efter. At blive fanget af denne verden. Opslugt af den kunne man måske sige...man må dog ikke give op...

For mig handler livet om at vågne op...forbedre sig selv...blive et godt menneske.

Paulus har jeg ikke videre forstand på, så...

Her vil jeg lytte til dig og andre som har sat sig ordentligt ind i tingene.

Denne afhandling vil jeg dog ikke glemme.

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#24536 - 19/01/2018 14:09 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Tikka jeg faldt over den her fra dig:


Citat:
Jeg har aldrig troet på treenighedslæren og aldrig opfattet Jesus som gud, og da jeg som skrevet, ikke tror på eksistensen af biblens gud, kan jeg i sagens natur heller ikke tro på treenighedslæren.



Tikka vi kristne siger da ikke at Jesus er Gud, men at Gud er Jesus og der er en verden til forskel. At sige Jesus er Gud ville være at ophøje et menneske til Gud. Men mere om det forhold under punkt (1)* (se nedenfor).

Der findes ikke nogen bibelens Gud, netop hele bibelen er det største bevis for at der ikke findes en bibelens Gud. Hvor har du dog fået den skøre ide fra om en bibelens Gud?? Jeg bliver nødt til at spørge dig om du overhovedet har læst i Bibelen? Og har du, må det være med hovedet under armen, ihvertfald har bøgerne været for svære for dig at forstå.

Du har vel hørt om eksistentialismen? Bibelen kan kun forstås hvis du har en historisk eksistentiel tilgang til den. Det er ikke et rationelt værk hvor der fx er et rationale som bibelens Gud. Gud findes ikke i bøger, men det troede jeg du var klar over, ihvertfald ville du være klar over det hvis du gad gøre dig umage med at læse i Bibelen.

Vores tro er ikke på treenighedslæren, men treenighedslæren kaster et forklarelsens lys på den personlige Kristusvirkelighed med Gud Jesus bringer ind i verden, og det er denne ny væren der er så fyldt med Helligåndens ekstatiske (glædes fyldte) og Healende indflydelse vi tror på eller er åbne for, er indstillede på at give plads (dette er at tro).

Der hvor Sønnen er, hvor Jesus Kristus er, der er også???? Ja du kender svaret Tikka. Og vi må sige de tre virker sammen. Hvor den ene person gør sig gældende og fylder os opstår der en levende livlig dynamisk relation til de to andre, forenet som de er i virksom kærlighed.



-0-0-0-


(1)*:

Jeg har i et indlæg på onlinereligionsdebatten i dag været inde på problemstillingen; ”Jesus er Gud, nej Gud er Jesus”, ud fra Regin Prenters tanker, som følger her:


Det Bibelske budskab er ikke dette, at et menneske, Jesus, tilkendes prædikatet guddommelighed. Den tankegang, at Jesus er ”gud”, forudsætter jo, at ”gud” eller ”det guddommelige” på en eller anden måde på forhånd er bekendt, og at vi på grund af Jesu særlige egenskaber, f. eks. Hans moralske højhed eller Hans religiøse genialitet, mener at turde tilkende Ham dette høje prædikat. Men af en sådan tankegang finder vi intet spor i Det nye Testamente. Derimod findes der en særdeles kraftig understregning af, at Han, da Han på denne måde skulle kåres og vurderes af mennesker, blev behandlet som alt andet end et guddommeligt menneske, tværtimod blev forkastet og henrettet som forbryder. Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår. Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud. Men: Gud blev menneske, blev gjort til en forbandelse, til synd, for os.
”Ordet blev kød og tog bolig iblandt os!” formulerer Johannes denne bekendelse. Inkarnationstanken udtrykker denne enhed af kristologi og theologi, theologi og kristologi. Inkarnationstanken er ikke et princip til brug i en objektiv anskuelse. Som led i et system er inkarnationstanken selvmodsigende. Thi i et system tænkes ideer sammen. Og Guds og menneskets ide kan ikke tænkes sammen. Inkarnationstanken er ikke indholdet i en anskuelse, men formen for et budskab. Inkarnationstanken som systematisk ide måtte udtrykkes således: ”Ord er kød”, eller: ”Kødet er Ord”. ”Gud er menneske” eller ”Mennesket er Gud”. Ingen af delene er sandhed. Gud er ikke et menneske, og mennesket er ikke en Gud. Men inkarnationstanken som formen for det kristne budskab udtrykkes således: ”Ordet blev kød! Gud blev menneske!” inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forskellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.


Teologiens Einstein, Karl Barth, stilles et spørgsmål:

Kan vi sige: ”Vi ved ikke, hvad Gud er, men vi ved, at Han er i Kristus?”

Karl Barth svarer: Vi har ingen ret til at gøre noget forbehold her. Vi ved også, hvad Gud er i Jesus Kristus. Det er altid farligt at gøre forbehold, som om der bag Jesus Kristus var en anden virkelighed. Citat slut.


Hvis der bag Jesus Kristus var en anden virkelighed med Gud, ville hele den kristne Post-Kristus eskatologi bryde sammen, hvor vi siger at Kristus/Sønnen er Herren, er kongen, indtil Gud kan være alt i alle. Hvis vi ikke bliver i det spor Jesusvirkeligheden indikerer, da mister menneskeheden, civilisationen, det sandt menneskelige (1)* og de totalitære religiøse og politiske retninger, typisk islam som vi ser den fundamentalistisk giver sig tilkende i dag, vil udslette det frie menneske, det virkelige menneske, der er levende og frimodig for Gud. Hele forståelsen og tanken om mennesket som vi finder den i den vestlige kultur og civilisation vil gå til grunde:


I sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus, for i de kommende tidsaldre (det moderne vesten) at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. Ef 2, 4 – 7.



(1)*:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).


Vores menneskelighed er givet i og med Kristus, det er ikke noget vi er født med eller kan kultivere os frem til med held, da dette blot vil medføre fortrængninger og det ubevidstes narrespil med os: ”Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg” Rom 7, 18 – 19.

Det sandt menneskelige ved vi ikke noget om før Kristus Jesus og sand Gud, Gud Fader, kender vi også først i Kristus Jesus.


Mange kærlige hilsner HansKrist (Kristus-spøgelset).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Nyheder fra Religion.dk