annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 14 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22209 - 02/12/2016 02:01 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Hvorfor mener du, jeg ikke selv kan bestemme, om jeg vil tro på treenighedslæren?
Arne:
Citat:
Mit svar:
Som allerede anført: På samme måde som du ikke selv kan ændre på, om du bedst ka' li' jordbær eller melon.

Sikke da noget vrøvl!

Arne:
Citat:
Du er nødt til at rette dig efter, hva' du ka' li' blinker

Vrøvl! … her ikke da ikke tale om, hvad jeg ka’ li’!

Arne:
Citat:
Og som jeg tidligere skrev: Fornuften har ikke meget at skulle have sagt her blinker

Det er muligt, det fungere sådan for dig, men det gælder ikke mig.

Arne:
Citat:
Du kan ikke lige pludselig vælge, at du vil tro på "treenighedslæren" - og du har jo ikke anført rationelle argumenter hverken for eller imod, hvad du har valgt blinker

Der er ikke tale om noget lige pludseligt valg.

Jeg har aldrig troet på treenighedslæren og aldrig opfattet Jesus som gud, og da jeg som skrevet, ikke tror på eksistensen af biblens gud, kan jeg i sagens natur heller ikke tro på treenighedslæren.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22211 - 02/12/2016 11:19 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej ABC,

du spørger mig hvad jeg mener om følgende:

Citat:
Davidssønnens fredsrige


v1 Men der skyder en kvist fra Isajs stub,
et skud gror frem fra hans rod.
v2 Over ham hviler Herrens ånd,
visdoms og indsigts ånd,
råds og styrkes ånd,
kundskabs og gudsfrygts ånd;
v3 han lever og ånder i frygt for Herren.
Han dømmer ikke efter, hvad hans øjne ser,
fælder ikke dom efter, hvad hans ører hører;
v4 han dømmer de svage med retfærdighed,
fælder retfærdig dom over landets hjælpeløse.
Han slår voldsmanden med sin munds stok,
og med læbernes ånde dræber han den uretfærdige;
v5 retfærdighed er bæltet om hans lænder,
trofasthed bæltet om hans hofter.


Jeg finder det ikke så krigerisk at slå voldsmanden med sin munds stok, og med læbernes ånde at dræbe den uretfærdige er vist kun teologisk billedtale, en teologisk vending.

Men det glæder mig at lænder og hofter nævnes:

retfærdighed er bæltet om hans lænder,
trofasthed bæltet om hans hofter.

Bibelen er selvfølgelig kendt for gang på gang at nævne hjertet, ja hjertet har en ganske central betydning i de bibelske skrifter, men også lænder og hofter bliver heldigvis fra tid til anden nævnt. Dette glæder mig fordi ufattelige store kræfter huser vi mennesker her, især vi mænd ;)


Mange kærlige hilsner HansKrist


ABC det er mit indtryk at vi to forstår bibelen som den skal forstås flere steder (ja en bogstavelig læsning bibelen er vores spirituelle intelligens og sans noget så meget imod, det kan vi to bare ikke leve med, og vi finder det som Paulus for idiotisk), som Paulus forklarer os det:


Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
v10 det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. v11 For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. v12 Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. v13 Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

v14 Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. v15 Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; v16 for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker. 1 Kor 2.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22212 - 02/12/2016 12:12 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det, jeg forsøgte, var at pege på, hvor lidt plads der egentlig er til "den fri vilje", når vi forud er fastlåst i vore arveanlæg (som vi jo ikke kan have ansvar for) og vores underbevidsthed (som styrer os, men som vi ikke hverken kender eller har styr på).

Dét synes ikke at interessere dig, så i stedet vil jeg spørge dig, om der er noget, du tror på - nu hvor du afviser såvel en skabergud som kristendommens hellige treenighed og kristendommens bog: Bibelen (helt eller delvis)?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22213 - 02/12/2016 13:12 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Det, jeg forsøgte, var at pege på, hvor lidt plads der egentlig er til "den fri vilje", når vi forud er fastlåst i vore arveanlæg (som vi jo ikke kan have ansvar for) og vores underbevidsthed (som styrer os, men som vi ikke hverken kender eller har styr på).

Den frie vilje er kun fri i forhold til de aktuelle muligheder af valg/fravalg, der til en hver tid er.

Arne:
Citat:
Dét synes ikke at interessere dig, så i stedet vil jeg spørge dig, om der er noget, du tror på

Tror på? … kan man leve uden at tro? … det ikke at tro på eksistensen af bibelens gud og treenighslæren eksempelvis, er vel også tro.

Arne:
Citat:
- nu hvor du afviser såvel en skabergud som kristendommens hellige treenighed og kristendommens bog: Bibelen (helt eller delvis)?

Afviser bibelen? ... det må du uddybe

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22215 - 02/12/2016 14:21 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Citat:
Afviser bibelen? ... det må du uddybe
Du afviser jo skabelsesberetningerne i Bibelen.

Hvorfor fortæller du ikke, hvad du tror på?

Du er selvfølgelig i din gode ret til at hemmeligholde.
Men er det dét, du vil? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 14 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk