annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22107 - 27/11/2016 00:16 Re: New Age [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Godt du forstod mit svar. smiler ... Var lidt hurtigt skrevet.

Du spørger:
Citat:
Er det muligt at få dig til at uddybe?


Jeg er bestemt ikke til det okkulte eller spiritistiske.

… pendulering, tarotkort og stjernetegn/tydning … håndlæsning, sten healing, høpopati/"medicin", biodynamisk jordbrug, samtale med afdøde, fjern healing, reinkarnation, eller at man kan mødes åndeligt og forene sine bønner/tanker/energier og tro det giver en virkning … eller andet hokuspokus.

Det handler jo meget om energier, og dem tager jeg som sådan ikke afstand fra, da liv er energi, men jeg er ret jordbundent.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22114 - 27/11/2016 13:42 Re: New Age [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for svar, som jeg ikke er uenig i.

Dét, der fascinerer mig ved New Age, er mere:
Citat:
En udbredt tro i new age er perennialisme, hvilket er forestillingen om, at alle religioner har en fælles kerne. Tanken er, at man bestræber sig på at gå bag om forskellene mellem de religiøse traditioner med det formål at finde frem til den ultimative og indre kerne af sandhed.
Jeg har ikke kunnet finde en god forklaring på dansk af begrebet perennialisme, men fandt på engelsk dette, hvor bl.a. Aldous Huxleys: The Perennial Philosophy omtales.
Det er jo noget vi før har været inde på her i Trosfrihed.dk i tråden Den Evige Filosofi, som Thomas startede (Går ud fra, at det er samme uregistrerede Thomas som nu).

Tænk, hvis denne tankegang, disse følelser, fornemmelser og intuitioner også kunne trives i f.eks. islam.
Og det gør den faktisk - i sufismen:
Citat:
From the beginning, Islam has considered itself to be the final flourishing of perennial wisdom before the "end of times".[50] The Qur'an is replete with references to earlier religious figures from the Jewish and Christian traditions, considering that Abraham, Moses, Jesus, Mary and other holy figures were always muslim (i.e. they were followers of the oneness of god).[51] The idea of a single religious truth is more apparent at a deeper level of Islam, such as Sufism or mystical traditions of Islam, with parallelisms in the Judaeo-Christian and Hindu tradition,[52] than it is among scholars dealing with doctrinal issues, who recognise the Jewish and Christian truths, and possibility of non-Abrahamic traditions, but by necessity reject all beliefs that seem contrary to Islam (such as the Trinity, the sonship of Christ, or the reality of the crucifixion).[53] Modern Islamist movements, on the other hand (e.g. Salafism), tend to reject entirely all other religious traditions as also the diversity among Muslim communities.
Og tænk, hvis noget lignende havde gjort sig gældende i kristendommen.

Men udover fredeliggørelsen af de forskellige religioners forhold til hinanden så synes jeg også, at denne idé om en højere enhed - en fælles kerne - er smuk og betagende.

Og når man så derudover tænker på:
Citat:
Selvspiritualitet er et afgørende og fast kendetegn ved new age. Det betyder, at new age-tilhængere har en grundlæggende tro på, at det guddommelige findes i menneskets eget indre.
som jo også C. G. Jung pegede på (i det ubevidste) - så vil jeg mene at en sådan form for New Age, den er "ikke så ringe endda" - også selvom vi må affinde os med at hidtidige "faste holdepunkter" - som Bibelen og Koranen nu ikke længere er helt så faste blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22115 - 27/11/2016 15:12 Re: New Age [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
En udbredt tro i new age er perennialisme, hvilket er forestillingen om, at alle religioner har en fælles kerne. Tanken er, at man bestræber sig på at gå bag om forskellene mellem de religiøse traditioner med det formål at finde frem til den ultimative og indre kerne af sandhed.

Jeg tror ikke på den ultimative og indre kerne af sandhed.

For mig er egen sandhed en fastlåst tanke, og betyder den ikke behøver at være ultimativ.

(Arne jeg forstå ikke engelsk.)

Citat:
Selvspiritualitet er et afgørende og fast kendetegn ved new age. Det betyder, at new age-tilhængere har en grundlæggende tro på, at det guddommelige findes i menneskets eget indre.

Når det guddommelige (?) "findes" i menneskets eget indre, er det vel kun i kraft af, vi kan forestille os dette via tanken. (?)

Derved er det kun en tanke, som man kan arbejde med og give form så man føler noget guddommeligt …

Så det guddommelige skal man ha’ et billede af for at kunne virkeliggøre, at det befinder sig både i hjernen og i følelserne. (?)

¨¨¨¨


Top Svar Citer
#22116 - 27/11/2016 15:22 Re: New Age [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg fandt ud af, at GOOGLE kan oversætte.

Det havde jeg ikke tænkt på blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22117 - 27/11/2016 15:30 Re: New Age [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Jeg fandt ud af, at GOOGLE kan oversætte.

Det havde jeg ikke tænkt på blinker

M.v.h. Arne smiler


Tak Arne. smiler

Jeg kigger på det.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk