annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22093 - 25/11/2016 21:10 New Age
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
New Age har vi ikke fokuseret ret meget på her i Trosfrihed.dk, og det er vel en skam at ignorere denne ret nye og ret store religiøse bølge her i den vestlige verden? blinker
(Ligesom jeg også synes, det er ærgerligt at ingen buddhister eller hinduister m.fl. deltager her på Trosfrihed.dk.)

Jeg må nok indrømme, at jeg altid har syntes, New Age var lidt "pjattet", men faktisk er der meget, der er nævnt i viste link, som jeg kan sympatisere med:
Citat:
I løbet af 1980erne ændrede new age-tankegangen sig fra fokus på en kommende ny tidsalder til fokus på individets spirituelle udvikling.
og
Citat:
New age har ikke én bestemt tilgang til det religiøse. Tværtimod er bevægelsen sammensat af religiøse tanker og metoder fra flere af verdens religioner. Der hentes inspiration fra blandt andet indianske religioner, islam, kristendom og naturreligioner såsom keltisk religion og wicca. Derudover indgår der også mange elementer fra psykologi, psykoterapi og naturvidenskab.
og
Citat:
En udbredt tro i new age er perennialisme, hvilket er forestillingen om, at alle religioner har en fælles kerne. Tanken er, at man bestræber sig på at gå bag om forskellene mellem de religiøse traditioner med det formål at finde frem til den ultimative og indre kerne af sandhed.
og
Citat:
Selvspiritualitet er et afgørende og fast kendetegn ved new age. Det betyder, at new age-tilhængere har en grundlæggende tro på, at det guddommelige findes i menneskets eget indre.

Jeg vil nok begynde at se lidt mindre afvisende på i hvert fald dele af denne nye spiritualitet blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22095 - 25/11/2016 21:42 Re: New Age [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Jeg vil nok begynde at se lidt mindre afvisende på i hvert fald dele af denne nye spiritualitet
smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22099 - 26/11/2016 10:48 Re: New Age [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Hvad betyder dit: smiler ?
Er det ironisk?

Du får mig til at mindes engang, hvor jeg i Århus deltog i et møde i Dialogcentret under ledelse af Johannes Aagaard, og hvor begrebet synkretisme kom i fokus.
Jeg har sjældent set en mere intens afsky som hos disse bibelfundamentalister (mener jeg, de var).

Den holdning er de jo i deres gode ret til at have - så længe de accepterer, at andre kan have andre holdninger blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22100 - 26/11/2016 11:19 Re: New Age [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Hvad betyder dit: smiler ?
Er det ironisk?


Nej bestemt nej. smiler

Da jeg havde læst dit indlæg, huskede jeg, jeg tidligere havde fortalt dig, at jeg havde puttet dig i den "kasse", som hedder new-age ... men kunne ikke finde indlægget og jo også dumt at sende et sådan til dig ... for jo lidt som at sige, det har jeg vidst længe, at du befinder dig der ... så smiler var nærmest kærligt ment, og en invitation til dig hvis du vil snakke new-age ... da dit oplæg for mig som sådan ikke giver anledning til debat.

New-age er jo et vildt stort univers og et farligt område at begi' sig ind i, så en god ide ... at vide hvad man søger og være kritisk overfor diverse muligheder/tilbud. smiler

Angåede afsky er der bestemt områder inde for new-age, jeg tager stærkt afstand fra ...
... og så er der jo en masse fupmagere i dette univers, der tjener fedt på søgende mennesker, som ofte på grund af deres følsomhed er lette at forføre.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22101 - 26/11/2016 14:13 Re: New Age [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for dit venlige svar, som jeg forstår smiler

Jeg er enig med dig i, at meget i New Age er "et gedemarked" - og det er nok derfor, jeg aldrig rigtig har regnet det for ret meget mere end "noget overfladisk pjank" blinker

Dét, jeg imidlertid finder spændende, er åbenheden overfor alskens religiøse idéer/inspirationer/åbenbaringer (eller hvad man nu skal kalde det) - endda øjensynlig på en lidt mere seriøs måde, end jeg hidtil har været klar over.

Du pirrer min nysgerrighed, når du skriver:
Citat:
Angående afsky er der bestemt områder inde for new-age, jeg tager stærkt afstand fra ...
Er det muligt at få dig til at uddybe?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk