annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 280 gæster og 268 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 58 af 115 < 1 2 ... 56 57 58 59 60 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22500 - 03/01/2017 14:22 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Citat:
Det problem har jeg ikke "læst op på endnu". Men når jeg har, giver jeg glædeligt mit besyv med.
OK - ærlig snak - fair nok smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22512 - 04/01/2017 13:48 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka

Tikkas spørgsmål:
Citat:
Selv om jeg mener at forstå hvad ordet uselvisk kærlighed i daglig tale dækker over, mener jeg, ikke den findes.

Og søger man at blive uselvisk, hvad jeg mener ikke er muligt, men hvis man forsøger, er dette i mine øjne egoistisk motiveret og derved ikke uselvisk selv om man vil kunne praktisere det billede man har af uselviskhed.

Når "vi" skal elske næsten som os selv, er det at elske sigselv vel selvisk. (?)

Hvorfor poster du skriftsted på engelsk?

Udtrykker det noget andet end den danske tekst?


Hvilken lære taler du om?

Hvordan priser du gud?

- Hvis det er i vores interesse, kan der vel ikke være tale om uselvisk kærlighed.

Hvordan foregår det der med Helligåndens vejledning?

"... mennesker som vi var ment til at blive."

- Hvorfra har du den ide?

Og hvor mener du, denne perfekte, kærlige og åndelige gud så befinder sig henne?

Jeg fristes også til at spørge dig, hvorfor du mener gud er en Han/Ham?

- Jeg mener ikke mennesket er kaldet til at handle uselvisk, hvorfra har du den ide?


Citat:
Hvilken lære taler du om?


Den såkaldte etiske lære som bør ses i en meget større sammenhæng: Hvad Gud har gjort gennem Jesus Kristus, Det Sande Israel! For Jorden er ment til at være et vidunderligt sted med os mennesker skabt i Guds billede og som Guds repræsentanter.

Men Adam (mennesker) og Eva (liv) spiste af kundskabens træ. De gav ikke Gud al tillid og bevarede hans definition af godt og ondt - men greb autonomien til at definere i egen interesse hvad der er godt og ondt. Og ak, derfra gik det slag i slag med Kain, Lemek, syndfloden og Babelstårnet. Så en pagt med Abraham, siden med Moses - og så den nye pagt i Jesu navn. Tak, Vor Herre, amen.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22527 - 07/01/2017 13:15 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg skrev:
Citat:
- og der er vel også teodicé-problemet: Hvorfor har Gud skabt det onde?
og du svarede:
Citat:
Det problem har jeg ikke "læst op på endnu". Men når jeg har, giver jeg glædeligt mit besyv med.
Mens jeg venter på dit svar, kunne jeg vel forsøge, at fortælle om, hvordan jeg ser på "teodicé-problemet":

Alle de tre monoteistiske religioner: jødedom, kristendom og islam opererer med figuren "Satan"
Men min holdning er, at "det onde"/"den onde" er en illusion, en snæversynet opfattelse af tilværelsen, hvor der alene fokuseres på, hvad der er godt og behageligt for os mennesker, mens skæbnen for alle andre levende væsener i såvel plante- som dyreriget stort set ignoreres, og mens klodens tilstand ligeledes ignoreres så længe den blot er gunstig for os mennesker.
Og kommer vi til solsystemet, "vores" galakse og hele universet forekommer begreberne "det onde" onde" og "det gode" slet ikke.

Er en tsunami ond?
Er et rovdyr ondt?
Er en massemorder?

Hvis massemorderen er ond, er det så dennes arveanlæg og/eller dennes miljø, der er årsagen?
Eller er der andre årsager?

Det er den slags, der får mig til at mene, at "ondskab" er en illusion opstået som følge af snæversynet egoisme blinker

Så på dette punkt forkaster jeg alle de tre én-gud-religioner - samtidig med at jeg priser deres inspirationer til at elske skaberkraftens gave til os: Vi - og verden - eksisterer!
Elske egen eksistens - elske andre menneskers eksistens - elske verdens eksistens yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22530 - 09/01/2017 08:47 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
min holdning er, at "det onde"/"den onde" er en illusion, en snæversynet opfattelse af tilværelsen, hvor der alene fokuseres på, hvad der er godt og behageligt for os mennesker, mens skæbnen for alle andre levende væsener i såvel plante- som dyreriget stort set ignoreres, og mens klodens tilstand ligeledes ignoreres så længe den blot er gunstig for os mennesker.


Dette er for mig at se ikke en relativisering af, hvad der er ondt og godt. Snarere er det - for mig at se - en bekræftelse af, at mennesket er ondt. Hvor "ondt" i denne forstand er "snæversynethed".

Citat:
Er en tsunami ond?
Er et rovdyr ondt?
Er en massemorder?


Interessante spørgsmål - ikke mindst rækkefølgen af dem. For du bygger jo op til, at det kan være svært at svare "ja". For er rovdyret ikke også en naturkraft som tsunamien? Ja, og hvad med massemorderen?

Har de/vi overhovedet en fri vilje?

Nuvel, jeg har læst en smule op på téodice-problemet. Et af argumenterne mod, at der skulle være et problem, er, at ideen med skabelsen ikke er, at vi mennesker skal gå glade rundt, men at vi skal lære Gud at kende.

Jeg nøjes med dette og håber på yderligere dialog:
Planen er ikke, at vi skal gå glade rundt, men at vi skal lære Gud at kende.

Ændrer dette ikke perspektivet?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22532 - 09/01/2017 13:40 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg "tygger" på din nye replik og hæfter mig i første omgang ved dine ord om ondskab:
Citat:
Hvor "ondt" i denne forstand er "snæversynethed".
og jeg tænker, at det ikke er meget, der bliver tilbage af "Satan".

Og om "meningen med livet" skriver du:
Citat:
Planen er ikke, at vi skal gå glade rundt, men at vi skal lære Gud at kende.
Det er jo noget af en påstand, kan man vist roligt sige, og min første reaktion er da også: Hvor ved du dét fra?
Den næste er: Hvordan bærer man sig ad med dét?

I den største af de kristne kirker, den romersk katolske, kan man kun komme til Gud gennem en præst
I de ortodokse kirker er vejen nok især gennem ikonerne, hvor det nærmeste, du kan komme Gud er via farven: guld, som er symbol for "det uskabte lys" - lyset fra Gud (fra før alle tider).
I lutherske kirker er det vel gennem troen.

For mig er, hvad der kaldes Gud, totalt ukendt.
Dét forventer jeg ikke ændret, og jeg er alene glad og taknemmelig for, at jeg - og alt andet - eksisterer.
Dét inspirerer mig til kærlighed blinker

Håber du vil forklare dig nærmere blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 58 af 115 < 1 2 ... 56 57 58 59 60 ... 114 115 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
Landsby i Slovakiet i alarmberedskab eft..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Randers bevilger yderligere 150 millione..
18/03/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk