annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 280 gæster og 268 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 115 < 1 2 3 4 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21691 - 18/10/2016 02:36 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg blander mig lige. smiler

¨¨¨¨

Citat:
Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
OG

CITAT af Thomas: " - Hvad vil det sige at være fattig i ånden?"
#21686 - 17/10/2016 10:3

¨¨¨¨

Min omskrivning af bibelverset.

Lykkelige er de fattige i guds ånd,
for himmeriget ... himlenes rige er deres.


¨¨¨¨

Når Himmeriget ... himlenes rige er deres … er der vel tale om arvingerne … som derfor nødvendigvis må erkende deres åndelige behov … guds ånds ledelse … for at få adgang til dette himmelske rige.

Jesus godkender jo heller ikke alle, ifølge skrifterne.


"Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.
Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn?
Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!" Matt. 7:21-23


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21693 - 18/10/2016 14:10 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og Tikka

Arne:
Citat:
At være fattig i ånden kan vel så være f.eks. en materialist, der ikke kan se andet end det materielle - altså: Fattig i ånden uden selv at være klar over det.


Jeg kan ikke forlige denne tydning med resten af evangeliet, der jo i høj grad prædiker fornægtelse af denne verden og dens rigdomme. F.eks.:

"Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler. Men saml jer skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke bryder ind og stjæler. For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være."
(Bjerprædikenen)


Eller en variant fra Lukas:
"Frygt ikke, du lille hjord, for jeres fader har besluttet at give jer Riget. Sælg jeres ejendele og giv almisse. Skaf jer punge, som ikke slides op, en uudtømmelig skat i himlene, hvor ingen tyv kommer, og intet møl ødelægger. For hvor jeres skat er, dér vil også jeres hjerte være."
(Lukas 12, 32-34)


Tikka, jeg glæder mig over, at du bringer dette:
Citat:
Jesus godkender jo heller ikke alle, ifølge skrifterne.

"Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.
Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn?
Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!" Matt. 7:21-23


Det glæder mig, fordi det egentlig kunne indgå i mit svar til den anonyme, der spørger, hvad meningen er med denne trådstarter. En af mine hensigter er netop at gøre opmærksom på, at der er nogle krav i evangeliet. Dette har mange af mine moddebattører benægtet på det kraftigste - og det er gået op for mig, at det især er de evangelisk-lutherske debattører ... som jeg faktisk mener har misforstået Luther!

Min anden - vigtigste - hensigt er at bringe glæde over Jesu ord og bud.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#21694 - 18/10/2016 14:21 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Jeg vil lige tilføje, at denne din sætning faktisk har vækket min nysgerrighed:

Citat:
Men lægger man - ydmygt - sarkasmen til side, kan det vel tydes som guddommelig kærlighed - også til den gudsfornægtende!


Jeg tror, at denne kærlighed viser sig ved, at mennesket får en mulighed for at starte på en frisk med dåben. Da vil de få tilgivet alt, hvad de har gjort tidligere i deres liv.

Med dåben kommer dog også det krav at tro på og følge Jesus.

Jeg glæder mig meget til at høre, hvilke betydninger du ellers finder i Det Nye Testamente :-)

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#21695 - 18/10/2016 17:50 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Inden jeg forsøger at svare dig, vil jeg gerne vide, hvad du mener med disse dine ord:
Citat:
Jeg glæder mig meget til at høre, hvilke betydninger du ellers finder i Det Nye Testamente :-)
Er det fortsat saligprisningerne, du fokuserer på, eller er det Det Nye Testamente som helhed, der er dit emne?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21699 - 19/10/2016 10:02 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Thomas: En af mine hensigter er netop at gøre opmærksom på, at der er nogle krav i evangeliet. Dette har mange af mine moddebattører benægtet på det kraftigste - og det er gået op for mig, at det især er de evangelisk-lutherske debattører ... som jeg faktisk mener har misforstået Luther!


Ja jeg forstår også bibelens ord sådan, at der er krav for at kunne kalde sig kristen.

Jeg kan ikke opfylde kravene.

Men det er jo sådan med kravene, at det er af fri vilje man i tro, håb og kærlighed underlægger sig disse, fordi man tror bibelens skabergud Jahve virkelig er til og den som er den retmæssige ejer af alt skabt.


Min anden - vigtigste - hensigt er at bringe glæde over Jesu ord og bud.

Det er ok for mig du ønsker at forkynde, det er jo et af kravene en kristen er pålagt af den opstande Kristus.

Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden.
Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« Matt. 28:18-20


Så jeg forstår du tror på kødets opstandelse og den åndelige verden som fakta. (?)

¨¨¨¨
PS.
Vidste du, der er ca. 43.000 forskellige kristne trosretninger i verden?

Har jeg læst i dette link fra Kristeligt-Dagblad

http://www.kristeligt-dagblad.dk/statistik

Jeg mener jo, der kun bør være en, når der er tale om sandheden. smiler

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 115 < 1 2 3 4 ... 114 115 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
Landsby i Slovakiet i alarmberedskab eft..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Randers bevilger yderligere 150 millione..
18/03/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk