annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 403 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 24 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21624 - 10/10/2016 14:32 Re: Kristus [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Jørgen..

”ja du har fuldstændig ret, der er mange utroligt flotte steder, jeg har selv Boet i Rocki Mountan i Canada og flottere steder findes ikke selv om jorden er fyldt med de pragtfuldeste steder, men det er ikke alene jordens skøndhed der gør et paradis, der skal også være fred og ingen sygdom og død, og det er det Biblen lover at disse ting skal herske i det kommende paredis.”

- Ja, men det er en ønskværdig indstilling der udmærket belyser det religiøse menneskes håb: evigt liv – drømmen om uforgængeligheden ved indføring af ”sjælen”, som var måden storartede tænkere søgte at omgå naturen på.
Jeg tænkte nu mere på de tanke-paradiser som mennesker selv skaber, men afgjort findes der paradisiske geografiske områder, hvor vi såmænd ikke behøver bevæge os særlig vidt omkring; ja sørme, om ikke jeg svagt hører RM’s snegle bedyre deres jordlod som det største himmerige..;)

Et andet paradis af himmelsk pennestrøg ku’ være Harper Lee’s ’Dræb ikke en sangfugl’, som nogen henrykt nok har ligget og snøftet over på hovedpuden, men den fik skam også Pulitzerprisen og er oversat til alverdens sprog, selv Labrador – vuf!

mvh
Simon
P.s.: folket i ertebøllekulturen ville nok også ha' sat stor pris på anerkendelsen af jordlodden, og du ka' såmænd roligt ta' kikkerten frem for i tilbageblik at indskrive langt ældre kulturformer i kalenderen dér ;)
Top Svar Citer
#21627 - 10/10/2016 19:31 Re: Kristus [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:
Du skr. til lægprædikanten: ”Ja jeg føler det er spild af tid når jeg skal side her og gentage mig selv den ene gang efter den anden, som om at du egentlig ikke gider læse det jeg skriver.”

- Selve pointen med en debat, altså set fra lægprædikantens synspunkt, er faktisk noget i retning af at bede andre mennesker om at gentage pointen i det de skriver så tilpas mange gange, at den til sidst bare ikke kan andet end synke ind – og når den så omsider gør det, altså synker ind, da starter egentlig først morskaben, idet lægprædikanten nu står i den besynderlige situation at han nu også skal til at forstå hvad meningen igrunden kan ha’ været med det han overskrev fra Wikipedia eller Gyldendals, hvormed komedien altså sådan set bare starter forfra…;)

Nu er dyre råd jo gode, eller er det omvendt? Men på så tidligt et tidspunkt i ”processen” bør der mobiliseres masser af tålmodighed og spande af humoristisk vid, gerne serveret lige på kanten, så lægprædikanten får mulighed for at forarges lidt – forargelsen er jeg sikker på at du kender betydeligt mere til end jeg kan gøre mig en forestilling om, altså fra dit møde med mennesker der lige skal synke ind at du er fra Jehovas Vidner, og som du jo selv har antydet, har jeg og massevis af mennesker fordomme vi ku øse af, ja det er jo nærmest et vilkår ved det at være menneske, ved du. Men forargelsen er nu altså en særlig form for luksus, som lægprædikanten nyder til mindste dråbe, derfor er det selvfølgelig så vigtigt at man stimulerer den, og måske i særlig grad i dette tilfælde, idet lægprædikanten har lidt problemer med at finde ud af, om tro og viden er helt den samme frugtskål. Exempler vil nok blive lidt omfattende, og der ér trods alt tale om en humoristisk vinkel, men fx vil lægprædikanten gerne tiltro guden (som han underdanigt og dvs. med dertil passende gudfrygtighed ikke tør kalde for gud, ja man er dog et lille menneske osv.) at ha’ skabt både gravitation og en mening med selve livet – hvoraf altså følger, at videnskab bare er et spørgsmål om at tro tilstrækkeligt. Tro og viden som værktøjer betragtet, har m.a.o. fået det til virkelig at pusle i tænketanken, og her kommer lægprædikantsfilosofien så ind i billedet: hvorfor dog gøre sig den anstrengelse selv at læse bøgerne, nu man med et snuptag ka’ overtage meninger skabt af mennesker der gider læse dem?

Ja jeg bare gætter, men hvis nu du i stedet for Jørgen havde præsenteret dig som Wikipedia, hvem ved, om ikke du bare var blevet overskrevet som livets mening – op med humøret, se komikken…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/10/2016 19:34)
Top Svar Citer
#21628 - 10/10/2016 20:14 Re: Kristus [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Simon ved det hele - øh - tror han blinker

Og han er "stærk i troen" - tror han smiler

Må hans ateisme være med ham - til alle tider blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#21629 - 11/10/2016 00:41 Re: Kristus [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Ja, du sætter jo næsten hovedet på sømmet, idet du netop tror, at det ikke at tro på guder, er helt det samme som at tro på dem..;)

Nu er det måske nok lidt svært at forestille sig nogen agnostiker lægge denne slags ind på debatter:
http://www.trosfrihed.dk/debat/gallery/13/thumbs/129.jpg, og med en fortælling der vel sku’ få Søren Kierkegaards ”rystelse” til at ligne småting. Men da du jo ligefrem føler ”verdens væren”, ja så er du jo, om jeg så må sige, en noget speciel agnostiker – hvad jeg bestemt ikke synes vi ska’ underkende, nu nogen åbenbart er lidt i tvivl om arten af din guddommelige ”intuition”, hr. lægprædikant…;)

mvh
Simon – der forøvrigt synes at du ku lære meget af Jørgens oprigtighed, din slemme dreng!…;)
Top Svar Citer
#21634 - 11/10/2016 12:03 Re: Kristus [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Du ateist.

Du forstår ikke mit afslappede forhold til menneskehedens mange forsøg på at nærme sig, hvor naturlovene kommer fra.

At alle disse forsøg ikke er fuldkomne ændrer jo ikke, hvad de søger at nærme sig - og som du åbenbart ikke kan holde ud at tænke på blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 24 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Biden mødtes med 4-årig: 'En påmindel..
25/04/2024 02:03
USA kræver svar i sag om 'massegrav' i ..
25/04/2024 00:04
Senatsudvalg skal undersøge Novos prise..
24/04/2024 22:04
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
Nyheder fra Religion.dk