annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 35 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 34 35 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21304 - 25/08/2016 11:41 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det er ikke min hensigt, at irritere dig, og jeg beklager, at det åbenbart er sket.

Jeg havde et håb om, at vi begge på lige fod præsenterede hver vore syn på det aktuelle emne, men forstår nu, at du foretrækker at stille spørgsmål til, hvordan jeg ser på emnet.
Ok - det er jo din gode ret - så det vil jeg indstille mig på.

Angående hvad der er sandt og troværdigt, som jeg skrev, at det kunne jeg ikke bestemme, så mente jeg jo, at jeg ikke kan bestemme det på andres vegne - ligesom jeg heller ikke har den store tillid til mine egne evner her.

Og angående "en flig af sandheden", så har jeg en intuitiv anelse om, at kristendommens idé om guddommelig kærlighed til os mennesker, kan være en sådan "flig" (men mon dog det skulle være specielt til os mennesker på denne lille planet?).
Ligeså islam's næsegruse underkastelse under deres gud (som de hævder er den samme som jødedommens og kristendommens).

Begge reducerer de dog efter min mening "hvad der er bag verdens væren" til et menneskelignende væsen, som jeg ikke finder troværdigt.

Vi er efter min mening alt for fokuserede på os selv, når vi forsøger at opfatte og opleve verden/universet, hvilket også buddhismen hævder, hvorfor jeg aner, at de har en anden "flig af sandheden".

For mig har Aldous Huxley her været inspirerende:
Citat:
Han har her samlet en lang række uddrag fra værker af alle tiders store seere og religionsstiftere og med sine kommentarer forbundet disse uddrag til et hele, som ikke er filosofi i ordets nutidige betydning, men som er den centrale sandhed i enhver religion.

Dette har tidligere været diskuteret her på Trosfrihed.

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (25/08/2016 12:29)
Top Svar Citer
#21305 - 25/08/2016 12:10 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Arne

Nu er det meget lang tid siden at jeg læste bogen, så mon ikke du er bedre tjent med at tage sagen op med forlaget?

Du får desuden heller ikke mig til at hoppe og danse efter din pibe blinker

Er det relevant at læse "efterskriften"? Hvorfor er den medtaget, hvis den ikke er relevant at læse? Er der bare tale om fyld? Har du en mening om det? Skal vi allesammen nøjes med at læse halvdelen af bogen? Hvad skal vi basere vores mening om bogen på? Wikipedia? Hvorfor overhovedet læse bøger?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21306 - 25/08/2016 13:02 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg stillede dig nogle spørgsmål, som jeg synes er ret så relevante for, om jeg skal følge dine ret så krævende forslag om, hvad jeg skal bruge kræfter på - du vil jo tillige have mig til at kontakte jeres forlag.

Spørgsmålene var:
Citat:
Hvad er din begrundelse for, at du vil have mig til at læse netop disse sider?
Hvad er det, der står på disse sider, som du finder væsentligt?
Hvorfor citerer du ikke blot dét, du finder væsentligt?
Det må da være rimeligt at spørge om, synes jeg, men du svarer ikke!

I stedet for at svare, sender du mig en ny byge af spørgsmål, der slutter med det, synes jeg helt absurde:
Citat:
Hvorfor overhovedet læse bøger?
Hvis du virkelig synes, at dette er en rimelig facon på vores kommunikation, så må jeg opgive min tillid til din gode vilje - og min imødekommenhed overfor den åbenbarings-religion - du synes at missionere for.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21307 - 25/08/2016 13:17 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

* Fed skrift mine markeringer.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne: Jeg havde et håb om, at vi begge på lige fod præsenterede hver vore syn på *det aktuelle emne, men forstår nu, at du foretrækker at stille spørgsmål til, hvordan jeg ser på emnet.

Jeg tror ikke på åbenbaringer/åndeverden, men ved man kan tro på det.

Det er jo et valg, og derfor det kaldes tro.

*
Ok - det er jo din gode ret - så det vil jeg indstille mig på.

Tak.

*
Angående hvad der sandt og troværdigt, som jeg skrev, at det kunne jeg ikke bestemme, så mente jeg jo, at jeg ikke kan bestemme det på andres vegne - *ligesom jeg heller ikke har den store tillid til mine egne evner her.

Ja tvivlen kan være sej at arbejde med.

Egen sandhed er en beslutning/en fastlåst tanke.

*
Begge reducerer de dog efter min mening "hvad der er bag verdens væren" til et *menneskelignende væsen, som jeg ikke finder troværdigt.

Det er rigtigt at bibelens skabergud personificeres.

Hvordan vil du ellers forklare gud, når gud er ånd og ifølge skrifterne lever i himmelen?

*
Vi er efter min mening *alt for fokuserede på os selv, når vi forsøger at opfatte og opleve verden/universet, hvilket også buddhismen hævder, hvorfor jeg aner, at de har en anden "flig af sandheden".

Vi skal jo overleve.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21308 - 25/08/2016 13:38 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Arne

Her er forlagets email - så bliver det vist ikke nemmere blinker

forlag@vml.nu

Bare stil dine spørgsmål til dem - det tager vel ikke mere end fem minutter at gøre.

Herefter kan du så bare vente på et svar.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 35 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 34 35 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk