annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 35 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 34 35 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21290 - 23/08/2016 19:59 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse

Hej Arne

Hvis du nu havde læst bogen, og sagde, at dette og dette ikke var relevant at læse, så havde jeg noget at forholde mig til, men det gør du ikke, så hvad skal jeg svare dig?

Du mener ikke det er nødvendigt at læse hele bogen...det er din mening...og den mening må bogen jo modbevise.

Jeg har spurgt om det er relevant at læse de sidste sider af bogen, men det vil du ikke forholde dig til, så tag sagen op med forlaget eller lad være blinker

Du benægter ikke den fulde sandhed...hmm...hvem gør det?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21291 - 24/08/2016 01:20 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Ok - du vil ikke ud med, hvor du selv står trosmæssigt.

SVAR: Jeg begriber ikke, hvorfor du mener, jeg skal stå skoleret og aflægge "vidnesbyrd"; fordi jeg stiller dig spørgsmål, til en tekst du har skrevet i denne tråd.

¨¨¨¨
#21278 - 21/08/2016 12:26

(Arne) "For mig ser det ud som om, de fleste åbenbaringer lider af nærsynet, "human-egocentrisk storhedsvanvid" - og det svækker for mig deres troværdighed"


(Tikka) - " ... de fleste åbenbaringer ... "

Hvilke åbenbaringer mener du ikke høre til "de fleste"? ... og anser du dem for troværdige?

¨¨¨¨


Jeg har så set på, hvad du tidligere har skrevet her på Trosfrihed.dk:
Citat:
Det er Jesu offer, der muliggør guds rige på jord.
Så Guds rige på jord venter "vi" nu på.
Citat:
- du primært henviser til Thomasevangeliet 113, så vil jeg mene, ordene ikke er troværdig sammenholdt med Lukas-evageliet, kapitel 17, vers 20-21, da guds jordiske rige endnu ikke er en realitet, og først vil blive det efter Jesu andet komme, hvor alle de overlevede vil være klar over, at hele jorden er blevet guds rige (igen)
Citat:
Nej jeg har pt. sluppet troen. smiler
Citat:
Verden er hvad vi gør den til.
Citat:
Bliv ved med at lade kraften fra guds ord forme dig.
Guds ord skiller sjæl og ånd og bedømmer dine motiver.
"For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger. Ingen skabning kan være usynlig for ham, alt ligger blottet og åbent for hans øjne, og ham står vi til regnskab for." ... Hebræerne 4:12

Hvordan disse få seneste - af mange flere mulige - citater fra dine indlæg skal forstås, ved jeg ikke.
Måske noget i retning af kristen bibeltroende, der p.t. "har sluppet troen"?

Jeg respekterer naturligvis fuldt ud, hvis du ikke ønsker at "lægge dine kort på bordet", men vil blot sige, at det mener jeg, at jeg gør, og det, oplever jeg, har sat en videreudvikling i gang for mig, som jeg er glad for.


At du ikke forstår de citater, du har plukket ud af deres sammenhæng, kan jeg kun beklage, du ikke har gjort opmærksom på, da de blev skrevet, og jeg kan kun opfordre dig til fremover, at spørge ind til det jeg skriver, hvis du ønsker uddybning; eller spørge mig i de tråde, du har fundet citaterne.

Med vor nuværende viden om universet finder jeg det absurd at bilde sig ind, at vi mennesker er "universets centrum".
Dermed taber vel samtlige af vore religioner gevaldig meget troværdighed.
Det fører mig dog ikke til ateistisk arrogance, for jeg tror, at de alle indeholder "en flig af sandheden"


Ja, jeg forstår godt, du tror på evolution, og samtidig "holder en dør åben" for det der kaldes åndeverden, der hvorfra "man" almindeligvis mener, åbenbaringerne til menneskene kommer fra, når blot du selv kan bestemme, hvad der er sandt og troværdigt.

... Så gerne en mulig åndeverden, men ikke en skabergud ... og slet ikke en der tiltales han som bibelens skabergud ... Jesu far.
Er det rigtigt forstået?


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#21292 - 24/08/2016 10:14 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Som jeg ser det, er det en meget ejendommelig måde, du forholder dig til situationen på.

Jeg har bedt dig om en begrundelse for kravet om at man skal læse hele bogen, inden man danner sig nogen mening - udover den ikke forklarede påstand, at det er et krav fra højere magter.

Den har du ikke givet!

Det får mig til at finde dette jeres krav helt vildt urimeligt - som var det en koranskole for børn.

I stedet vil du have mig til at kontakte forlaget og til at læse bestemte sider.

Hvad er din begrundelse for, at du vil have mig til at læse netop disse sider?

Hvad er det, der står på disse sider, som du finder væsentligt?

Hvorfor citerer du ikke blot dét, du finder væsentligt?

Du får mig ikke til på den måde at hoppe og danse efter din pibe.

Hvorfor præsenterer du ikke blot åbent og ærligt, hvad det er, du står for?

Din adfærd øger blot jeres utroværdighed - set med mine øjne - og, tror jeg, også med ganske mange andres blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21294 - 24/08/2016 11:10 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Jeg begriber ikke, hvorfor du mener, jeg skal stå skoleret og aflægge "vidnesbyrd"; fordi jeg stiller dig spørgsmål, til en tekst du har skrevet i denne tråd.
Jeg skrev jo til dig:
Citat:
Jeg respekterer naturligvis fuldt ud, hvis du ikke ønsker at "lægge dine kort på bordet", men vil blot sige, at det mener jeg, at jeg gør, og det, oplever jeg, har sat en videreudvikling i gang for mig, som jeg er glad for.
Jeg kan jo så tilføje, at jeg bedst ka' li' at mødes på lige fod - åbent og ærligt - men det er selvfølgelig ikke noget, jeg kan kræve.
Hvis nogen hellere vil "lege forhørsdommer", så er det jo deres gode ret blinker

Du skriver til mig:
Citat:
At du ikke forstår de citater, du har plukket ud af deres sammenhæng, kan jeg kun beklage, du ikke har gjort opmærksom på, da de blev skrevet, og jeg kan kun opfordre dig til fremover, at spørge ind til det jeg skriver, hvis du ønsker uddybning; eller spørge mig i de tråde, du har fundet citaterne.
Mit svar:
Jeg troede egentlig, at jeg havde forstået dem, da jeg først læste dem, men opdager nu, at dette citat står uklart for mig - og egentlig hele tiden har gjort det:
Citat:
Nej jeg har pt. sluppet troen. smiler
Vil du uddybe? - eller var det en spøg?

Du slutter med:
Citat:
Ja, jeg forstår godt, du tror på evolution, og samtidig "holder en dør åben" for det der kaldes åndeverden, der hvorfra "man" almindeligvis mener, åbenbaringerne til menneskene kommer fra, når blot du selv kan bestemme, hvad der er sandt og troværdigt.
... Så gerne en mulig åndeverden, men ikke en skabergud ... og slet ikke en der tiltales han som bibelens skabergud ... Jesu far.
Er det rigtigt forstået?
Mit svar:
Naturvidenskabens evolutionsteorier om biologisk liv kan jeg ikke se på nogen måde står i vejen for, hvad du kalder "åndeverdenen" (et begreb brugt de sidste 40.000 år af shamanerne), og som jeg hellere ville kalde "den ukendte sandhed bag verdens væren".

Nogle mennesker oplever, hvad vi plejer at kalde "åbenbaringer", der synes at være "sandheder om verdens væren". De går i mange forskellige retninger, som synes vanskelige at forene, men som jeg tror er hver sin "flig af sandheden".

Jeg respekterer alle disse "åbenbaringer" og de religiøse idéer, de medfører, men at tro, at vi mennesker nogensinde skulle kunne rumme "den fulde sandhed om verdens væren", det anser jeg for at være menneskeligt storhedsvanvid, hvor jeg mener, vi snarere burde være ydmyge og taknemmelige for, at vi eksisterer.

Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme "hvad der er sandt og troværdigt", det er der mig bekendt ingen, der kan blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21298 - 24/08/2016 13:47 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne skrev: Du skriver:
Citat:
Jeg begriber ikke, hvorfor du mener, jeg skal stå skoleret og aflægge "vidnesbyrd"; fordi jeg stiller dig spørgsmål, til en tekst du har skrevet i denne tråd.
Jeg skrev jo til dig:
Citat:
Jeg respekterer naturligvis fuldt ud, hvis du ikke ønsker at "lægge dine kort på bordet", men vil blot sige, at det mener jeg, at jeg gør, og det, oplever jeg, har sat en videreudvikling i gang for mig, som jeg er glad for.


SVAR: Jo jo, MEN! … først efter:

"Ok - du vil ikke ud med, hvor du selv står trosmæssigt"

… og efterfølgende opremsning af mine "synder."
Henvisning #21285 - 23/08/2016 11:39

Jeg kan jo så tilføje, at jeg bedst ka' li' at mødes på lige fod - åbent og ærligt - men det er selvfølgelig ikke noget, jeg kan kræve.
Hvis nogen hellere vil "lege forhørsdommer", så er det jo deres gode ret


Din tekst giver ingen mening for mig, andet end at du i mine øjne vil retfærdiggøre dig selv, og kaste mistanke på mig om uærlighed og måske endda "lege forhørsdommer."

Er det rigtigt forstået, skal du ikke regne med, jeg mere vil stille dig spørgsmål til din tekst, når du både anklager mig og mistænkeliggør mig.

Faktisk havde jeg droppet dig lidt, da jeg oplever, du er for vanskelig at kommunikere med.

Min kontakt med dig udmatter mig, og gosh det tager al for lang tid … og … det ser ud til at gentage sig her, fordi jeg har tilladt mig at spørge til en tekst, du har skrevet.



Du skriver til mig:

Citat:
At du ikke forstår de citater, du har plukket ud af deres sammenhæng, kan jeg kun beklage, du ikke har gjort opmærksom på, da de blev skrevet, og jeg kan kun opfordre dig til fremover, at spørge ind til det jeg skriver, hvis du ønsker uddybning; eller spørge mig i de tråde, du har fundet citaterne.
Mit svar:
Jeg troede egentlig, at jeg havde forstået dem, da jeg først læste dem, men opdager nu, at dette citat står uklart for mig - og egentlig hele tiden har gjort det:

Citat:
Nej jeg har pt. sluppet troen. smiler
Vil du uddybe? - eller var det en spøg?

Kan ikke se dine fremlagte citer har noget med mit spørgsmål at gøre, ej heller kan jeg se at dit ønske om uddybning af ovennævnt har nogen relevans til samme.

Som skrevet kan du spørge mig i de tråde, hvor du har plukket citaterne ud af deres sammenhæng.



Du slutter med
Citat:
Ja, jeg forstår godt, du tror på evolution, og samtidig "holder en dør åben" for det der kaldes åndeverden, der hvorfra "man" almindeligvis mener, åbenbaringerne til menneskene kommer fra, når blot du selv kan bestemme, hvad der er sandt og troværdigt.
... Så gerne en mulig åndeverden, men ikke en skabergud ... og slet ikke en der tiltales han som bibelens skabergud ... Jesu far.
Er det rigtigt forstået?
Mit svar:
Naturvidenskabens evolutionsteorier om biologisk liv kan jeg ikke se på nogen måde står i vejen for, hvad du kalder "åndeverdenen" (et begreb brugt de sidste 40.000 år af shamanerne), og som jeg hellere ville kalde "den ukendte sandhed bag verdens væren".

Nogle mennesker oplever, hvad vi plejer at kalde "åbenbaringer", der synes at være "sandheder om verdens væren". De går i mange forskellige retninger, som synes vanskelige at forene, men som jeg tror er hver sin "flig af sandheden".

Jeg respekterer alle disse "åbenbaringer" og de religiøse idéer, de medfører, men at tro, at vi mennesker nogensinde skulle kunne rumme "den fulde sandhed om verdens væren", det anser jeg for at være menneskeligt storhedsvanvid, hvor jeg mener, vi snarere burde være ydmyge og taknemmelige for, at vi eksisterer.

Ja det ved jeg, du mener.

Det interessante var/er hvilke åbenbaringer du mener ikke høre til "de fleste"? ... og om du anser dem for troværdige.


¨¨¨¨
#21278 - 21/08/2016 12:26
(Arne) "For mig ser det ud som om, de fleste åbenbaringer lider af nærsynet, "human-egocentrisk storhedsvanvid" - og det svækker for mig deres troværdighed"


(Tikka) - " ... de fleste åbenbaringer ... "

Hvilke åbenbaringer mener du ikke høre til "de fleste"? ... og anser du dem for troværdige?

¨¨¨¨
Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme "hvad der er sandt og troværdigt", det er der mig bekendt ingen, der kan


Det lyder bestemt vrøvlet.

Hvis ikke du/vi selv kan bestemme egen sandhed og hvad der er troværdigt, hvem skal så?

Det er jo også en modsigelse, når du mener/tror de forskellige trosretninger alle har en flig af sandheden. Derved har du jo vuderet noget du opfatter som sandt og troværdigt, for at kunne mene det.



¨¨¨¨


Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 35 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 34 35 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk