annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Evolution eller skabelse eller...

Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Jeg begriber ikke, hvorfor du mener, jeg skal stå skoleret og aflægge "vidnesbyrd"; fordi jeg stiller dig spørgsmål, til en tekst du har skrevet i denne tråd.
Jeg skrev jo til dig:
Citat:
Jeg respekterer naturligvis fuldt ud, hvis du ikke ønsker at "lægge dine kort på bordet", men vil blot sige, at det mener jeg, at jeg gør, og det, oplever jeg, har sat en videreudvikling i gang for mig, som jeg er glad for.
Jeg kan jo så tilføje, at jeg bedst ka' li' at mødes på lige fod - åbent og ærligt - men det er selvfølgelig ikke noget, jeg kan kræve.
Hvis nogen hellere vil "lege forhørsdommer", så er det jo deres gode ret blinker

Du skriver til mig:
Citat:
At du ikke forstår de citater, du har plukket ud af deres sammenhæng, kan jeg kun beklage, du ikke har gjort opmærksom på, da de blev skrevet, og jeg kan kun opfordre dig til fremover, at spørge ind til det jeg skriver, hvis du ønsker uddybning; eller spørge mig i de tråde, du har fundet citaterne.
Mit svar:
Jeg troede egentlig, at jeg havde forstået dem, da jeg først læste dem, men opdager nu, at dette citat står uklart for mig - og egentlig hele tiden har gjort det:
Citat:
Nej jeg har pt. sluppet troen. smiler
Vil du uddybe? - eller var det en spøg?

Du slutter med:
Citat:
Ja, jeg forstår godt, du tror på evolution, og samtidig "holder en dør åben" for det der kaldes åndeverden, der hvorfra "man" almindeligvis mener, åbenbaringerne til menneskene kommer fra, når blot du selv kan bestemme, hvad der er sandt og troværdigt.
... Så gerne en mulig åndeverden, men ikke en skabergud ... og slet ikke en der tiltales han som bibelens skabergud ... Jesu far.
Er det rigtigt forstået?
Mit svar:
Naturvidenskabens evolutionsteorier om biologisk liv kan jeg ikke se på nogen måde står i vejen for, hvad du kalder "åndeverdenen" (et begreb brugt de sidste 40.000 år af shamanerne), og som jeg hellere ville kalde "den ukendte sandhed bag verdens væren".

Nogle mennesker oplever, hvad vi plejer at kalde "åbenbaringer", der synes at være "sandheder om verdens væren". De går i mange forskellige retninger, som synes vanskelige at forene, men som jeg tror er hver sin "flig af sandheden".

Jeg respekterer alle disse "åbenbaringer" og de religiøse idéer, de medfører, men at tro, at vi mennesker nogensinde skulle kunne rumme "den fulde sandhed om verdens væren", det anser jeg for at være menneskeligt storhedsvanvid, hvor jeg mener, vi snarere burde være ydmyge og taknemmelige for, at vi eksisterer.

Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme "hvad der er sandt og troværdigt", det er der mig bekendt ingen, der kan blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk