annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 193 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Evolution eller skabelse eller...


Arne skrev: Du skriver:
Citat:
Jeg begriber ikke, hvorfor du mener, jeg skal stå skoleret og aflægge "vidnesbyrd"; fordi jeg stiller dig spørgsmål, til en tekst du har skrevet i denne tråd.
Jeg skrev jo til dig:
Citat:
Jeg respekterer naturligvis fuldt ud, hvis du ikke ønsker at "lægge dine kort på bordet", men vil blot sige, at det mener jeg, at jeg gør, og det, oplever jeg, har sat en videreudvikling i gang for mig, som jeg er glad for.


SVAR: Jo jo, MEN! … først efter:

"Ok - du vil ikke ud med, hvor du selv står trosmæssigt"

… og efterfølgende opremsning af mine "synder."
Henvisning #21285 - 23/08/2016 11:39

Jeg kan jo så tilføje, at jeg bedst ka' li' at mødes på lige fod - åbent og ærligt - men det er selvfølgelig ikke noget, jeg kan kræve.
Hvis nogen hellere vil "lege forhørsdommer", så er det jo deres gode ret


Din tekst giver ingen mening for mig, andet end at du i mine øjne vil retfærdiggøre dig selv, og kaste mistanke på mig om uærlighed og måske endda "lege forhørsdommer."

Er det rigtigt forstået, skal du ikke regne med, jeg mere vil stille dig spørgsmål til din tekst, når du både anklager mig og mistænkeliggør mig.

Faktisk havde jeg droppet dig lidt, da jeg oplever, du er for vanskelig at kommunikere med.

Min kontakt med dig udmatter mig, og gosh det tager al for lang tid … og … det ser ud til at gentage sig her, fordi jeg har tilladt mig at spørge til en tekst, du har skrevet.



Du skriver til mig:

Citat:
At du ikke forstår de citater, du har plukket ud af deres sammenhæng, kan jeg kun beklage, du ikke har gjort opmærksom på, da de blev skrevet, og jeg kan kun opfordre dig til fremover, at spørge ind til det jeg skriver, hvis du ønsker uddybning; eller spørge mig i de tråde, du har fundet citaterne.
Mit svar:
Jeg troede egentlig, at jeg havde forstået dem, da jeg først læste dem, men opdager nu, at dette citat står uklart for mig - og egentlig hele tiden har gjort det:

Citat:
Nej jeg har pt. sluppet troen. smiler
Vil du uddybe? - eller var det en spøg?

Kan ikke se dine fremlagte citer har noget med mit spørgsmål at gøre, ej heller kan jeg se at dit ønske om uddybning af ovennævnt har nogen relevans til samme.

Som skrevet kan du spørge mig i de tråde, hvor du har plukket citaterne ud af deres sammenhæng.



Du slutter med
Citat:
Ja, jeg forstår godt, du tror på evolution, og samtidig "holder en dør åben" for det der kaldes åndeverden, der hvorfra "man" almindeligvis mener, åbenbaringerne til menneskene kommer fra, når blot du selv kan bestemme, hvad der er sandt og troværdigt.
... Så gerne en mulig åndeverden, men ikke en skabergud ... og slet ikke en der tiltales han som bibelens skabergud ... Jesu far.
Er det rigtigt forstået?
Mit svar:
Naturvidenskabens evolutionsteorier om biologisk liv kan jeg ikke se på nogen måde står i vejen for, hvad du kalder "åndeverdenen" (et begreb brugt de sidste 40.000 år af shamanerne), og som jeg hellere ville kalde "den ukendte sandhed bag verdens væren".

Nogle mennesker oplever, hvad vi plejer at kalde "åbenbaringer", der synes at være "sandheder om verdens væren". De går i mange forskellige retninger, som synes vanskelige at forene, men som jeg tror er hver sin "flig af sandheden".

Jeg respekterer alle disse "åbenbaringer" og de religiøse idéer, de medfører, men at tro, at vi mennesker nogensinde skulle kunne rumme "den fulde sandhed om verdens væren", det anser jeg for at være menneskeligt storhedsvanvid, hvor jeg mener, vi snarere burde være ydmyge og taknemmelige for, at vi eksisterer.

Ja det ved jeg, du mener.

Det interessante var/er hvilke åbenbaringer du mener ikke høre til "de fleste"? ... og om du anser dem for troværdige.


¨¨¨¨
#21278 - 21/08/2016 12:26
(Arne) "For mig ser det ud som om, de fleste åbenbaringer lider af nærsynet, "human-egocentrisk storhedsvanvid" - og det svækker for mig deres troværdighed"


(Tikka) - " ... de fleste åbenbaringer ... "

Hvilke åbenbaringer mener du ikke høre til "de fleste"? ... og anser du dem for troværdige?

¨¨¨¨
Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme "hvad der er sandt og troværdigt", det er der mig bekendt ingen, der kan


Det lyder bestemt vrøvlet.

Hvis ikke du/vi selv kan bestemme egen sandhed og hvad der er troværdigt, hvem skal så?

Det er jo også en modsigelse, når du mener/tror de forskellige trosretninger alle har en flig af sandheden. Derved har du jo vuderet noget du opfatter som sandt og troværdigt, for at kunne mene det.



¨¨¨¨


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Syv personer anholdt i antiterroraktion ..
24/04/2024 10:11
43 ansatte i miljøvirksomhed genoptager..
24/04/2024 09:55
Forsyningsformand i Odsherred trækker s..
24/04/2024 09:49
Byen Baltimore har sagsøgt ejer af skib..
24/04/2024 09:17
To kvinder anholdt for ulovligt arbejde ..
24/04/2024 09:15
Nyheder fra Religion.dk