annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 43 af 45 < 1 2 ... 41 42 43 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21145 - 22/07/2016 18:21 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du spørger:
Citat:
Hvilke skriftsted er der her tale om?
Mit svar:
Det fremgår af #21059 - 02/07/2016 11:13

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21146 - 22/07/2016 18:32 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: "Så er mit svar, at jeg tror, vi oplever virkeligheden egocentrisk fordrejet, med begrænsede sanser og med begrænsede evner til at tyde vore sanseindtryk."

- Hvad er egocentrisk fordrejet?


"Jo mere jeg tænker over det, jo mere usandsynligt synes jeg, det må være, at vi mennesker, en dyreart blandt så mange på en enkelt af milliarder af planeter i universet - at netop vi skulle være dem, der er i stand til fuldtud at opfatte den sande virkelighed, den fuldkomne helhed - eller hvad man nu kan finde på af udtryk for den opfattelse, at verden er større, end vi kan fatte."

- Nu er det så mennesket selv … dig … der taler om og har opfundet den sande virkelighed, den fuldkomne helhed fordi du ikke vil bruge ordet gud.

Tror jo ikke der er mange mennesker der tror, de kan eller skal se gud … joee nogle gør nok … hvis de tror, de skal i himmelen, når de dør, men gud er vel de levendes gud, hvor vi i skaberværket kan se "hans" storhed.(?)


¨¨¨¨


Top Svar Citer
#21147 - 22/07/2016 19:09 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg mener, at både Kristus og Buddha så en sandere virkelighed end den, vi almindelige mennesker kan opfatte - om end ikke den samme.

Kristendommen opererer med en Gud, der er kærlig.
Buddhismen opererer med Nirvana og empati rettet mod mennesker og dyr.

De er for mig begge både smukke og vidunderlige, men er de den fulde sandhed, eller er de stier på vejen mod den samme bjergtop - som der var én (husker ikke hvem) der engang udtrykte det?
Jeg tror, de er hver sin sti mod den samme top.

Og når du skriver:
Citat:
At du vil kalde første årsagen til liv for "den fuldkomne helhed"/"den sande virkelighed" i stedet for gud, mener jeg blot forvirre i en kommunikation, med mindre du samtaler med andre med samme sprogbrug som dit.
så er mit svar, at "første årsagen til liv" kun er en del af verden - ikke hele verden og derfor ikke "den fuldkomne helhed" ikke fuldt ud "den sande virkelighed".

Du skriver også:
Citat:
Hvordan skal din ikon kærlighed til Jesus med bibelen presset mod sit hjerte i denne tråds aktuelle sammenhæng forstås, når den kristne trosforståelse Jesus står for, for dig er " … en alt for primitiv og indskrænket illusion … "?
Mit svar:
Visionen om den elskende Kristus er for mig det smukkeste, jeg har oplevet, en så dyb og gennemtrængende kærlighed ... men det fører mig ikke til dogmetro.

Endelig skriver du:
Citat:
Hvor forestiller du dig, "den sande virkelighed" du tror på findes ud over inde i dit hoved …
Mit svar:
"Den sande virkelighed" findes ikke i min bevidsthed. At tro, at den gjorde, ville være storhedsvanvid.
Jeg tror, at "den sande virkelighed" ganske enkelt er: alt eksisterende - også dét, vi mennesker ikke kan opfatte blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21149 - 22/07/2016 21:46 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne skrev: Du spørger:
Citat:
Hvilke skriftsted er der her tale om?
Mit svar:
Det fremgår af #21059 - 02/07/2016 11:13

¨¨¨¨

Tak.

Thomasevangeliet er jo blot vers, der ikke står i en sammenhæng.


113. Hans disciple sagde til ham: Hvornår vil riget komme? Jesus sagde: Det vil ikke komme ved, at man venter på det. Det vil ikke være nok at sige: "Her er det," eller: "Der er det.' Snarere er faderens rige spredt ud over jorden, og folk ser det ikke.

*

Ang: Lukas-evageliet, kapitel 17, vers 20-21 som du henviser til … #21059 - 02/07/2016 11:13 … som en slags sammenligning … vil jeg tro … så er der vel tale om, at det er Jesus som guds ord og repræsentant for sin fars himmelske rige, der er den der "er midt iblandt jer"

Indsætter sammenhænget versene står i.



"Guds rige og Menneskesønnens dag" … (Bibelselskabets online bibel)

v20 Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: »Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det;

v21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.«


v22 Men han sagde til disciplene: »Der skal komme dage, da I vil længes efter at se blot én af Menneskesønnens dage, men I skal ikke se den.

v23 Man vil sige til jer: Se, dér er han! eller: Se her! Men gå ikke derhen, og følg ikke efter.

v24 For som lynet lyser fra den ene ende af himlen til den anden, når det lyner, sådan skal Menneskesønnen vise sig på sin dag.

v25 Men først skal han lide meget og forkastes af denne slægt.

v26 Og som det var i Noas dage, sådan skal det også være i Menneskesønnens dage:

v27 De spiste og drak, giftede sig og blev bortgiftet lige til den dag, da Noa gik ind i arken, og syndfloden kom og udslettede dem alle.

v28 Eller som i Lots dage: De spiste og drak, købte og solgte, plantede og byggede;

v29 men den dag, da Lot forlod Sodoma, regnede ild og svovl ned fra himlen og udslettede dem alle.

v30 På samme måde skal det være den dag, da Menneskesønnen åbenbares.

v31 Den, som den dag er oppe på taget og har sine ting nede i huset, skal ikke gå ned og hente dem, og lige så lidt skal den, der er ude på marken, vende hjem igen.

v32 Husk på Lots hustru!

v33 Den, der søger at redde sit liv, skal miste det, men den, der mister det, skal vinde det.

v34 Jeg siger jer: Den nat skal to mænd ligge på samme seng; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.

v35 To kvinder skal male på den samme kværn; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.

v36 To mænd skal være ude på marken; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.«

v37 Disciplene spurgte ham: »Hvor, Herre?« Han svarede dem: »Hvor ådslet er, dér vil også gribbene flokkes.«


Så først efter Jesu andet komme, vil guds rige være spredt over hele jorden, når de ugudelige er udslettet.


Så når du skrev:


"Det er vel også derfor, buddhisterne mener, at vores oplevelse af verden er en illusion, ligesom kristendommen taler om, at "menneskene ser det ikke"." ... #21142 - 22/07/2016 10:25

… og du primært henviser til Thomasevangeliet 113, så vil jeg mene, ordene ikke er troværdig sammenholdt med Lukas-evageliet, kapitel 17, vers 20-21, da guds jordiske rige endnu ikke er en realitet, og først vil blive det efter Jesu andet komme, hvor alle de overlevede vil være klar over, at hele jorden er blevet guds rige (igen)

¨¨¨¨


Top Svar Citer
#21150 - 22/07/2016 22:51 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg gir op.

Jeg forstår ikke dine tankebilleder.

Jeg vil dog lige sige, jeg mener, du gør Jesu ord i bibelen til usande, når du skriver:

"Jeg mener, at både Kristus og Buddha så en sandere virkelighed end den, vi almindelige mennesker kan opfatte - om end ikke den samme.

Kristendommen opererer med en Gud, der er kærlig.
Buddhismen opererer med Nirvana og empati rettet mod mennesker og dyr.

De er for mig begge både smukke og vidunderlige, men er de den fulde sandhed, eller er de stier på vejen mod den samme bjergtop - som der var én (husker ikke hvem) der engang udtrykte det?
Jeg tror, de er hver sin sti mod den samme top."



¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 43 af 45 < 1 2 ... 41 42 43 44 45 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk