annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”

Hej Tikka.

Jeg mener, at både Kristus og Buddha så en sandere virkelighed end den, vi almindelige mennesker kan opfatte - om end ikke den samme.

Kristendommen opererer med en Gud, der er kærlig.
Buddhismen opererer med Nirvana og empati rettet mod mennesker og dyr.

De er for mig begge både smukke og vidunderlige, men er de den fulde sandhed, eller er de stier på vejen mod den samme bjergtop - som der var én (husker ikke hvem) der engang udtrykte det?
Jeg tror, de er hver sin sti mod den samme top.

Og når du skriver:
Citat:
At du vil kalde første årsagen til liv for "den fuldkomne helhed"/"den sande virkelighed" i stedet for gud, mener jeg blot forvirre i en kommunikation, med mindre du samtaler med andre med samme sprogbrug som dit.
så er mit svar, at "første årsagen til liv" kun er en del af verden - ikke hele verden og derfor ikke "den fuldkomne helhed" ikke fuldt ud "den sande virkelighed".

Du skriver også:
Citat:
Hvordan skal din ikon kærlighed til Jesus med bibelen presset mod sit hjerte i denne tråds aktuelle sammenhæng forstås, når den kristne trosforståelse Jesus står for, for dig er " … en alt for primitiv og indskrænket illusion … "?
Mit svar:
Visionen om den elskende Kristus er for mig det smukkeste, jeg har oplevet, en så dyb og gennemtrængende kærlighed ... men det fører mig ikke til dogmetro.

Endelig skriver du:
Citat:
Hvor forestiller du dig, "den sande virkelighed" du tror på findes ud over inde i dit hoved …
Mit svar:
"Den sande virkelighed" findes ikke i min bevidsthed. At tro, at den gjorde, ville være storhedsvanvid.
Jeg tror, at "den sande virkelighed" ganske enkelt er: alt eksisterende - også dét, vi mennesker ikke kan opfatte blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk