annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 466 gæster og 53 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 41 af 45 < 1 2 ... 39 40 41 42 43 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21127 - 17/07/2016 15:53 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Din - efter min mening - noget særlige logik forekommer mig at være noget nær morderisk blinker

Imidlertid kan du da gerne - for min skyld - fastholde, som din mening, at jeg er "troende" - ikke på nogen bestemt religion eller filosofi - men på muligheden af, at der eksisterer en for os mennesker (med vore genetisk begrænsede evner) ufattelig fuldkommen helhed.

Jeg påstår jo dog ikke, at en sådan eksisterer (selvom det aner mig), peger blot på denne mulighed - som alverdens religioner, mystikere og filosoffer synes at søge at nå frem til blinker

Dét oplever jeg som glædeligt berigende - uanset at jeg ser, at "dén køber du ikke" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21128 - 18/07/2016 01:53 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Arne: Din - efter min mening - noget særlige logik forekommer mig at være noget nær morderisk blinker

Uha da … " … noget nær morderisk"?

Imidlertid kan du da gerne - for min skyld - fastholde, som din mening, at jeg er "troende"

Mange tak.

- ikke på nogen bestemt religion eller filosofi -

Jeg har "puttet dig i kassen", der hedder New-age.
New-age hvor man plukker og mikser efter eget behag i det religiøse landskab, uden man dog har noget fast religiøst tilhørsforhold.


men på muligheden af, at der eksisterer en for os mennesker (med vore genetisk begrænsede evner) ufattelig fuldkommen helhed.

Ja, kun fantasien sætter grænser med endnu en fuldkommen helhed som denne gang er ufattelig.

Ikke nemt at holde styr på alle disse fuldkomne helheder, som der har været i tråden, som du har brugt om din meditationsoplevelse og om menneskets sammensmeltning med verden/universet.

(Eksempler: "den sande og fuldkomne helhed" … (den) "ufattelig helhed", "verdens fuldkomne helhed" og "den fuldkomne helhed.")


Jeg påstår jo dog ikke, at en sådan eksisterer (selvom det aner mig), peger blot på denne mulighed - som alverdens religioner, mystikere og filosoffer synes at søge at nå frem til blinker

Lyder som udokumenteret vrøvl … "synes at søge at nå frem til" …??? … den "ufattelige fuldkomne heldhed" …??? … Hvad består den så af, denne fælles* "ufattelig fuldkomne helhed"?

… Og hvordan mener du kristendommen eksempelvis "synes at søge at nå frem til" den fælles* "ufattelig fuldkomne helhed"?

((fælles* for dig og alverdens religioner, mystikere og filosoffer ))

Forstår jo ikke du blander alt muligt sammen i en pærevælling.

Der er jo eksempelvis stor forskel på forståelsen af at opnå nirvana og så guds lovede jordiske rige … paradiset … "vi" venter på og beder om i Fadervor.


Dét oplever jeg som glædeligt berigende -

Tro håb og kærlighed gør stærk, når tvivlen er fraværende … og jeg fornemmer din tro og meditation giver dit liv mening.

uanset at jeg ser, at "dén køber du ikke" blinker

Nej jeg har pt. sluppet troen. smiler

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21130 - 18/07/2016 10:40 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Nej jeg har pt. sluppet troen. smiler
Det er måske derfor, jeg synes, jeg fornemmer en vis bitterhed hos dig - måske en bristet illusion?
Det er i hvert fald en følelse/fornemmelse, jeg selv kender - efter at have kasseret alle religioner og filosofier som værende ufuldkomne.

Hvor meget ved en regnorm, en myre, en gråspurv, et nyfødt menneskebarn om, hvad jeg kalder "den sande virkelighed".

Materialisterne er ikke i tvivl om, at denne virkelighed eksisterer udenfor menneskets bevidsthed, men de er efter min mening for "nærsynede".

Du synes at mene, at der er utallige virkeligheder i menneskers bevidsthed og ikke nogen altomfattende virkelighed.

Emnet har været debatteret tidligere her på Trosfrihed i tråden Den Evige Filosofi, hvor Aldous Huxley af Thomas citeres for disse ord:
Citat:
Den guddommelige Årsag til al eksistens er et åndeligt Absolut som er uudsigeligt i den forstandsmæssige tankes udtryksform, men som under visse omstændigheder kan opleves og erkendes direkte af mennesket.
- Aldous Huxley

Menneskets endelige mål, den yderste grund til menneskelig tilværelse, er den forenende erkendelse af den guddommelige Årsag - en erkendelse som kun kan komme til den der er beredt til at lade "jeg'et dø" og derved faktisk gøre plads for Gud.
- Aldous Huxley

Af et givet slægtled af mennesker vil meget få nå dette endelige mål for menneskelig eksistens; men lejligheden til at komme til forenende erkendelse vil på den ene eller den anden måde stedse være der, så at alle sansende væsener tilsidst erkender hvem de i virkeligheden er.
- Aldous Huxley
Om dét kan kategoriseres som værende en del af "det store gedemarked": New Age, ved jeg ikke - og det er vel egentlig heller ikke væsentligt blinker

Huxleys bog Den Evige Filosofi finder jeg inspirerende - om end jeg ikke er tilhænger af, at han bruger ordene "Gud" og "guddommelig" - fordi de efter min mening er for små blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21135 - 20/07/2016 01:57 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Så kan jeg være her. smiler

¨¨¨¨
Arne: "Det er måske derfor, jeg synes, jeg fornemmer en vis bitterhed hos dig - måske en bristet illusion?"

- Jeg føler ingen bitterhed.

Derimod oplever jeg … særligt i denne tråd … en irritation og frustration over du gør dig selv så svær at forstå, når du skal forklare noget om gud og "hans" univers.

*

"Hvor meget ved en regnorm, en myre, en gråspurv, et nyfødt menneskebarn om, hvad jeg kalder "den sande virkelighed"."

- Mit gæt er smiler de nok ikke ved noget om din forestilling, om det univers du søger … som du mener, er uden for digselv … og som du længes efter at smelte sammen med.
Universet du ikke vil påstå eksisterer.

Arne: (("Jeg påstår jo dog ikke, at en sådan eksisterer (selvom det aner mig), peger blot på denne mulighed … "))

- OG som du heller ikke vil benævne med ord som gud eller guddommeligt, fordi de efter din mening er for små til at kunne dække din forestilling om "den fuldkomne helhed."

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21137 - 20/07/2016 18:31 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for dit svar.

Du skriver:
Citat:
- Jeg føler ingen bitterhed.

Derimod oplever jeg … særligt i denne tråd … en irritation og frustration over du gør dig selv så svær at forstå, når du skal forklare noget om gud og "hans" univers.
Mit svar:
Jeg er meget ked af din påstand: at jeg "gør mig svær at forstå", for det er det modsatte, der er min hensigt.

Imidlertid er dit begreb "gud og "hans" univers" for mig at se en alt for primitiv og indskrænket illusion - bygget op på basis af den biologiske faderskikkelse.

Hvad jeg tror er, at "den sande virkelighed" (som jeg forestiller mig eksisterer) er noget meget større, som overgår vi almindelige menneskers opfattelsesevner, og hvor jeg har forsøgt mig med udtrykket: Den fuldkomne helhed.

Svært at forstå - og uforklarligt tillige - jo - i forvejen er allerede begrebet Gud jo så mangetydigt - nogle kalder det et mysterium - så hvis vi slipper faderskikkelsen og går skridtet videre til, hvad jeg kalder den sande virkelighed og den fuldkomne helhed, så bliver en "forklaring" jo ikke just nærliggende blinker

Men skulle dét være så irriterende og frustrerende?
Der er jo i forvejen så meget andet, vi ikke kan forklare blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 41 af 45 < 1 2 ... 39 40 41 42 43 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Nyheder fra Religion.dk