annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 195 gæster og 181 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 39 af 45 < 1 2 ... 37 38 39 40 41 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21111 - 15/07/2016 10:01 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Jeg mener, at uanset hvilken virkelighed vi har fået strikket sammen inde i hovedet, og som jo kan ændres, så er det vores virkelighed, og den vi ser verden med.
Mit svar:
Det er jeg enig med dig i, men der er jo forskel på - som jeg citerede fra Gyldendal - om der eksisterer en virkelighed udenfor vores bevidsthed - eller ikke.
Det tror jeg, der gør.
Hvad tror du?

Du skriver også:
Citat:
Du kan ikke generalisere fordi du har en ide om "Den fuldkomne helhed" ... ej heller fordi det er din virkelighed.

Jeg mener ikke, det er en sandhed, men en ide du har, om hvordan du ønsker at se digselv, udfra det du har skrevet i tråden.

(Du har i få øjeblikke i din meditation intuitivt anet ”den fuldkomne helhed” som er = "hjertets renhed" … som er = "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" … og som er din eftertragtede livsindstilling)
Mit svar:
Dét jeg refererede til var ordene hos Gyldendal:
Citat:
Forsøgsvis kunne man sige, at virkeligheden er der i forvejen, men at menneskets virkelighed altid vil være en tydning af den foreliggende virkelighed.
og mine kommentarer hertil var ikke et forsøg på at se mig selv, men en refleksion over vi menneskers evner til at tyde "den foreliggende virkelighed", hvor såvel buddhismen ("Nirvana") som kristendommen ("men mennesker ser det ikke") hævder, at det er vi ikke så dygtige til blinker

Biologisk set ville det vel også være ret så overmodigt at tro, at vores dyreart skulle have ubegrænsede evner til at "sanse" og til at "tyde".

Det er så dét, der får mig til at tænke: Hvis vore evner ikke var begrænsede, hvad ville vi så se?

Det ved vi jo ikke, men bl.a. de mange religioner og mystikerne, samt filosofferne, har jo hver deres bud herpå - mens materialisterne alene støtter sig til vore naturvidenskabelige evner blinker

Det var så dét, der fik mig til at bruge udtrykket "den fuldkomne helhed" blinker

Men vi kan jo også kalde det noget andet.
Har du et forslag?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21113 - 15/07/2016 13:30 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Jeg mener, at uanset hvilken virkelighed vi har fået strikket sammen inde i hovedet, og som jo kan ændres, så er det vores virkelighed, og den vi ser verden med.
Mit svar:
Det er jeg enig med dig i, men der er jo forskel på - som jeg citerede fra Gyldendal - om der eksisterer en virkelighed udenfor vores bevidsthed - eller ikke.
Det tror jeg, der gør.
Hvad tror du?

Det er i mødet med omverden/livet vi danner/skaber os en eller flere virkeligheder … virkeligheder som ikke nødvendigvis er sande.

Du skriver også:
Citat:
Du kan ikke generalisere fordi du har en ide om "Den fuldkomne helhed" ... ej heller fordi det er din virkelighed.

Jeg mener ikke, det er en sandhed, men en ide du har, om hvordan du ønsker at se digselv, udfra det du har skrevet i tråden.

(Du har i få øjeblikke i din meditation intuitivt anet ”den fuldkomne helhed” som er = "hjertets renhed" … som er = "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" … og som er din eftertragtede livsindstilling)
Mit svar:
Dét jeg refererede til var ordene hos Gyldendal:
Citat:
Forsøgsvis kunne man sige, at virkeligheden er der i forvejen, men at menneskets virkelighed altid vil være en tydning af den foreliggende virkelighed.
og mine kommentarer hertil var ikke et forsøg på at se mig selv, men en refleksion over vi menneskers evner til at tyde "den foreliggende virkelighed", hvor såvel buddhismen ("Nirvana") som kristendommen ("men mennesker ser det ikke") hævder, at det er vi ikke så dygtige til blinker

Jeg bemærkede godt dit mix … som jeg oplevede som uforståeligt … men det er jo dig der har bragt "den fuldkomne helhed" "på banen" ved at fortælle om denne/din oplevelse, som du har navngivet sådan … og jeg mener, ikke der er noget der hedder: "den fulde og sande virkelighed" - "Den fuldkomne helhed" … det er noget du har fundet på.

Biologisk set ville det vel også være ret så overmodigt at tro, at vores dyreart skulle have ubegrænsede evner til at "sanse" og til at "tyde".

Overmodigt?
Du har selv i tråden oplyst at nogle oplyste havde nået denne tilstand af "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" som repræsenterer hjertets renhed = "den fuldkomne helhed" … og som du også selv intuitivt har anet få gange i korte øjeblikke.



Det er så dét, der får mig til at tænke: Hvis vore evner ikke var begrænsede, hvad ville vi så se?

Hvis og hvis … smiler
Hvad vil du gerne se?



Det ved vi jo ikke, men bl.a. de mange religioner og mystikerne, samt filosofferne, har jo hver deres bud herpå - mens materialisterne alene støtter sig til vore naturvidenskabelige evner blinker

Det var så dét, der fik mig til at bruge udtrykket "den fuldkomne helhed" blinker

Men vi kan jo også kalde det noget andet.
Har du et forslag?

Nej det har jeg ikke, for jeg mener ikke "den fulde og sande virkelighed - "Den fuldkomne helhed" … #21104 - 13/07/2016 09:48 … findes.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21114 - 15/07/2016 16:12 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret


Hej Arne

Beklager afbrydelsen, men...

Jeg har brug for lidt hjælp, for jeg har skrevet en bog, som jeg godt kunne tænke mig lidt "kritik" på...andres øjne.

Er der tale om en bog...eller er det bare mig som drømmer? Er den værd at udgive?

Nu er jeg jo meget direkte i min tilgang til tingene, så...

Som sådan ser jeg målet...og så fyrer jeg bare pilen afsted smiler

Forhåbentlig rammer jeg så bullseye griner

Du kender mig...

Men...tilbage til bogen...vil du kigge på den?

Hvis du har tid og lyst, så kan du bare give mig din adresse på privatmailen, så sender jeg den til dig.

Overvejer lidt at kalde den for "Den fuldkomne helhed" blinker

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#21116 - 16/07/2016 02:05 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: ]
ABC
Uregistreret


Hej Arne

Nogle gange kommer jeg for hurtigt ud af huset...glemmer halvdelen af tingene. For du behøver selvfølgelig ikke forklare noget, hvis du ikke er interesseret. Det kan der jo være mange grunde til, så...du kan bare svare nej.

Det ville bare være rart for mig, at få et par andre øjne indover, inden jeg sender den ind til et forlag.

Har fået at vide, at det lyder som en bog, men...det ville være rart at høre din mening. Hvad frembringer den hos dig? Er den værd at læse? Mangler der noget? Kan noget forbedres? Er den god nok som den er?

Men igen...du kan bare melde pas.

De bedste hilsner

ABC
Top Svar Citer
#21117 - 16/07/2016 10:35 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når du skriver, at du mener, at "den fulde og sande virkelighed" ikke findes, og at der kun eksisterer de billeder af virkeligheden vi har i bevidstheden (og vel tillige den del af verden der kan måles og vejes?), så forsvinder idéen jo om "Nirvana", "Faderens rige", shamanernes "Over-. under og her-verden" o.m.m. som en mulig sandhed om, hvad jeg tillod mig at kalde "den fuldkomne helhed".

Og så er den historie jo ikke længere - for dig.

Fair nok - men jeg kan ikke slippe idéen om, at den er - også selvom jeg ikke har set den blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 39 af 45 < 1 2 ... 37 38 39 40 41 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Antony Blinken har liste med krav til Ga..
30/04/2024 21:16
Ny forsvarsaftale med flere værnepligti..
30/04/2024 21:15
Politiet advarer mod sundhedsskadelig r..
30/04/2024 20:49
Brøndby indlemmer kvindeholdet i klubbe..
30/04/2024 20:36
Venstre freder Nyborg-borgmester: Forsla..
30/04/2024 19:50
Nyheder fra Religion.dk