annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 229 gæster og 128 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”

Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Jeg mener, at uanset hvilken virkelighed vi har fået strikket sammen inde i hovedet, og som jo kan ændres, så er det vores virkelighed, og den vi ser verden med.
Mit svar:
Det er jeg enig med dig i, men der er jo forskel på - som jeg citerede fra Gyldendal - om der eksisterer en virkelighed udenfor vores bevidsthed - eller ikke.
Det tror jeg, der gør.
Hvad tror du?

Du skriver også:
Citat:
Du kan ikke generalisere fordi du har en ide om "Den fuldkomne helhed" ... ej heller fordi det er din virkelighed.

Jeg mener ikke, det er en sandhed, men en ide du har, om hvordan du ønsker at se digselv, udfra det du har skrevet i tråden.

(Du har i få øjeblikke i din meditation intuitivt anet ”den fuldkomne helhed” som er = "hjertets renhed" … som er = "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" … og som er din eftertragtede livsindstilling)
Mit svar:
Dét jeg refererede til var ordene hos Gyldendal:
Citat:
Forsøgsvis kunne man sige, at virkeligheden er der i forvejen, men at menneskets virkelighed altid vil være en tydning af den foreliggende virkelighed.
og mine kommentarer hertil var ikke et forsøg på at se mig selv, men en refleksion over vi menneskers evner til at tyde "den foreliggende virkelighed", hvor såvel buddhismen ("Nirvana") som kristendommen ("men mennesker ser det ikke") hævder, at det er vi ikke så dygtige til blinker

Biologisk set ville det vel også være ret så overmodigt at tro, at vores dyreart skulle have ubegrænsede evner til at "sanse" og til at "tyde".

Det er så dét, der får mig til at tænke: Hvis vore evner ikke var begrænsede, hvad ville vi så se?

Det ved vi jo ikke, men bl.a. de mange religioner og mystikerne, samt filosofferne, har jo hver deres bud herpå - mens materialisterne alene støtter sig til vore naturvidenskabelige evner blinker

Det var så dét, der fik mig til at bruge udtrykket "den fuldkomne helhed" blinker

Men vi kan jo også kalde det noget andet.
Har du et forslag?

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
København vil have strammere regler for..
21/05/2024 18:03
Svensk slikgigant vil destruere 850 ton ..
21/05/2024 18:02
Politi anholder 12 mænd i 'omfattende' ..
21/05/2024 17:43
To fynske værfter kan hjælpe med at by..
21/05/2024 17:38
Køge Bugt Motorvejen spærret i nordgå..
21/05/2024 17:37
Nyheder fra Religion.dk