annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 24 af 45 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20943 - 15/06/2016 10:44 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Jeg forstår ikke helt din tankegang, selv om jeg godt kender det gavnlige at tænke/filosofere over forskelligt, og som jeg selv gør imens jeg læser, skriver eller går tur eksempelvis.
Mit svar:
Tror du virkelig, at den siddende Buddha, du så til "Om Mani Padme Hum", at han "tænker/filosoferer over forskelligt"?

Det er ikke, hvad jeg ser.
Jeg ser, at han hverken "tænker" eller "filosoferer". Han "føler sig selv", "mærker, hvordan han er inden i", "på bunden af sit hjerte".

Det tror jeg ikke, han bliver et bedre menneske af.
Men han lærer sig selv at kende, lærer at acceptere sig selv, som han nu er - enten han nu synes om det eller ej, enten han synes, det er godt eller skidt - og han får visionen om - længslen efter - "sit hjertes renhed".

Og herefter ser verden nok ikke helt ud som før smiler

Er det "volapyk"? - eller er det vejen til "den fuldkomne helhed"? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20949 - 15/06/2016 15:55 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Hej Arne.

Min pc gik ned, og det jeg var ved at skrive til dig er væk. trist

Skal lige se om jeg kan finde det. Ellers må jeg skrive et nyt svar, som måske først kan være klar i aften engang, hvis ellers pc er samarbejdsvillig.

smiler

¨¨¨¨



Top Svar Citer
#20956 - 16/06/2016 00:20 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: "Er det "volapyk"? - eller er det vejen til "den fuldkomne helhed"?"

- Jeg syntes ordene "den fuldkomne helhed" ikke præciserer noget præcist, men jeg forstår, det er på din ønskeliste.

Selv kender jeg ikke noget, som sætningen kan dække.

¨¨¨¨

"Det er ikke, hvad jeg ser.
Jeg ser, at han hverken "tænker" eller "filosoferer". Han "føler sig selv", "mærker, hvordan han er inden i", "på bunden af sit hjerte"."


- Det er ikke det jeg så/ser, og du ved vel godt "hjertet" er forræderisk.

Jeg oplevede musikken ensformig, uden liv og nuancer.

Jeg kunne ikke li’ farverne på billedet, og i billedet så jeg stilstand, forstening, ensomhed, fravær fra livet og død.

¨¨¨¨

"Det tror jeg ikke, han bliver et bedre menneske af.
Men han lærer sig selv at kende, lærer at acceptere sig selv, som han nu er - enten han nu synes om det eller ej, enten han synes, det er godt eller skidt - og han får visionen om - længslen efter - "sit hjertes renhed".


- Hvorfor kender du ikke digselv, og hvorfor kan du ikke bare acceptere den som du er, uden du skal meditere for at få visionen om længslen efter dit hjertets renhed?


Jeg mener, det er noget vrøvl at tro man kan lære sig selv at kende, ved at sidde et roligt sted med lukkede øjne så man "føler sig selv", "mærker, hvordan han er inden i", "på bunden af sit hjerte"."

Og det med visionen og "sit hjertes renhed" er også noget vrøvl.

Du bliver aldrig ren Arne … det er der INGEN der gør, så længe der er ideer om renhed, men du kan arbejde på, at ændre det ved digselv du ikke bryder dig om, og det ser du i med og modspil med livet.

¨¨¨¨

"Og herefter ser verden nok ikke helt ud som før"

- Jeg tror gerne verden ser anderledes ud efter afstresning/meditation.

OG jeg tror også at en evt. opnået indsigt/vision kan være drivkraften til ændring, hvis du har et billede af hvad det præcist betyder … det der med dit hjertes renhed … for så har du noget at forholde dig til, når du skal arbejde på at ændre sind.

Men jeg mener, det med hjertes renhed … hvad det så er for noget … er urealistisk.

Men her et spørgsmål:
Lad os lege du opnår "dit hjertes renhed" hvad det så end er for noget.
Hvad skal det så bruges til?

¨¨¨¨

"Er det "volapyk"? - eller er det vejen til "den fuldkomne helhed"?"

- Se Arne det skal du jo selv tage stilling til, men havde du være mit barn, ville jeg ha’ bedt dig om at gå ud og lege, og hjælpe nabokonen med at bære sine købmænds vare hjem eller feje fliserne ect. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20958 - 16/06/2016 00:50 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Her lidt fuldkommen universel kærlighed, styret med blød hånd af lægprædikantens himmelnisse; ja man aner hvordan stjernetåger kommunikerer kærlighed, intuitivt naturligvis! Sku man nu ikke ku få øje på den, denne ”åndelige kærlighed”, ja så vil lægprædikanten sikkert bistå med åndelig vejledning såvel som følelser for uvidenheden..;)

https://www.youtube.com/watch?v=YJJK9x1Ffhw

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20960 - 16/06/2016 12:10 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Nogle ka' li' jordbær, andre foretrækker melon - og det er vist ret klart, at buddhisme og meditation ikke lige er din livret blinker

Citat:
Målet med buddhistisk praksis er at nå en tilstand af stabil og varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse. I buddhistisk tænkning er det ikke noget, man henter uden for sig selv, men er det, som er til stede helt af sig selv i sig selv, når man har fjernet årsagerne til lidelse i sit eget sind.

Nu er jeg ikke buddhist - ej heller kristen, muslim, hinduist eller ateist, men det betyder bestemt ikke, at jeg har kasseret de bagved liggende idéer - hér: "en tilstand af stabil og varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" blinker

Dét siger øjensynligt ikke rigtig dig noget, så jeg holder her - med tak for at du gav mig lejlighed til lidt mere afklaring - i det mindste i mig selv blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 24 af 45 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk