annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20545 - 29/04/2016 12:53 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Folkets kirke eller Guds hus - kan du forklare forskellen? Hvorfor er det en urimelig begrænsning af folkets vilje?
Mit svar:
"Folkets kirke" skal da være for alle livsanskuelser, synes jeg - også buddhisme og ateisme - som jo ikke med rimelighed kan bo i et "Guds hus"?

Du skriver også:
Citat:
Umiddelbart går jeg ind for at alle får sig et forsamlingshus - staten (folket) betaler for alle huse.
Huset størrelse kunne så afhænge af antal medlemmer/deltagere blinker
Mit svar:
Jeg kunne forestille mig, at man beholdt de nuværende sogne og deres luthersk-evangeliske kirker - og så gav plads til de andre religioner/livsindstillinger, som forekommer i sognet - i forhold til, hvor stærkt de er repræsenteret.

Næsten alle årets dage er der jo mer end rigelig plads i de nuværende kirker blinker
Jeg ka' da bli'e helt opstemt ved tanken om, hvor meget liv - åndsliv - der kunne komme i alle de tomme kirker rockon

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20546 - 29/04/2016 13:17 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jo, der er jo - efter min mening - to rimelige muligheder:

Enten slipper staten ethvert tag i det religiøse (og andre livsanskuelser),

eller staten påtager sig at støtte samtlige folkets livsholdninger - i forhold til hvor stærkt disse er repræsenteret.

Den nuværende situation er i hvert fald, vil jeg mene, uholdbar.

Du foretrækker det første - fair nok smiler

Det sidste kunne måske hjælpe til at modvirke fanatisme blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20547 - 29/04/2016 14:01 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Simon]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse

Hej Simon

Indsendt af: Simon
Hej A..
”Hvad er vi kommet for?”

- Du synes ikke spm. dér minder lidt for meget om: livet er en julegave, som du og jeg ihændehave – juhuu…og hvem har så foræret os dén? Anselm vender sig misundeligt i graven! ;)

Naturen har intet formål, men er en ramme for biologisk liv. Dyrearters adfærd ligner med få undtagelser hinanden; vi opfører os ikke engang særlig forskelligt fra bakterierne, der ligeledes bekriger hinanden for overlevelsen.
Det var turen ned fra træerne og ud på stepperne der gjorde udslaget, hvilket nødvendiggjorde en helt særlig udvikling af potentialet - der sandsynligvis skyldtes en mutation, som en pæn sjat af steppefolket nu fører tilbage på naturen som den store kommunikationsrådgiver. Nåja, lige med undtagelse af en enkelt, der overfører den på Wikipedia…;)

mvh
Simon


Som sagt er jeg begravet i musikkens verden, og øllen står på bordet, så...skål for et eller andet griner

https://www.youtube.com/watch?v=VDvr08sCPOc

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20548 - 29/04/2016 19:35 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. prædikant..

For det første er der ingen indikationer for din idé om, at størstedelen af landets bef. sku mene noget som helst om reinkarnation, det ku tilmed være at svært mange bare mener at sådan et selvhøjtideligt cirkus med sjælevandring bare er trivielt vås for ører, og det ka man næppe fortænke dem i – men på små ”sjælebevandringer” rundt som dørklokke-kimer, fik du måske samlet data nok til en lille publikation derom i det gl. tidsskrift ”Og det er vi mange der mener!”…? ;)

For det andet, er det måske en bedre idé at i troende holder lav profil hvad kirkebrugerfladen angår, for dels ku’ det jo ende med at en større forsamling muslimer pludselig kræver ligelig fordeling af tårne m. udråb rundt om i byerne – hvad i bitterligt ku ende med at fortryde –, og dels ér det jo ikke noget kønt syn, når troende bruger kritik af folkekirken til at promovere samme form for overtro!
I øvrigt har kirkefædre og præsteskaber før, under og efter reformation såvel som enevældet, aktivt understøttet – og altså ikke undertrykt – en folketro på religionens vegne, det var netop i deres politiske interesse. Måske du alligevel sku skrotte den ”wikipediaafhandling”, hr. lægprædikant – trods alt ligner det jo bare en variant af Hans Kirks Fiskerne, hvorfor du roligt ka bælle kaffe under udvekslinger af åndrighederne i folkekirken, der jo taler i helt den samme ånd og interesse som dig…;)

Folkekirken trues mere af en ungdom der ikke interesserer sig det mindste for religion, og de ser jo også hvad religion fører med sig, når de ser hvad der sker rundt omkring i Mellemøsten; og årsagen er en helt anden end dine forestillinger: at politikere siden Schlüter og til nu, ikke har bestilt andet end at skabe visioner for et samfund der kun har økonomien som eneste motivation. Økonomi er jo et vigtigt værktøj, men altså netop et værktøj og ikke et politisk formål. Men det har betydet at generationer kun har haft deres økonomiske eksistensgrundlag som det visionære billede for fremtiden. Og det beklager mange kristne mennesker, ikke nødvendigvis fordi de mener at landet bør genkristnes, men fordi de frygter en rodløshed der fører til voldsomme brud på etiske grundsætninger. Og det ka man jo så diskutere, altså hvorvidt en ”liberal” politik der forveksler økonomi med religion er et samhørighedspunkt det er værd at slutte op om.
Mange kristne er jo i grunden konservative vælgere, nu fortrinsvis spredt til Venstre, Soc.dem. og Dansk Folkeparti, hvor problemet for mange er, at nationale værdier man forfægter ikke længere repræsenteres partipolitisk, ja nogen ville nok sige at vi kun har økonomer siddende i Tinget. Og her bliver det let at henvise til en verdensøkonomi og presset om global tilpasning, hvor råd mod rodløshed så reelt bliver en revision af grænserne for social tryghed. Religionen er til en vis grad grænseløs og ikke videre økonomisk baseret, det er til gengæld den økonomiske politik, indenfor hvilken kirkesamfund skal overleve. Det bliver svært for præster at prædike tryghed ved troen, når mennesker i stigende grad oplever magtesløsheden over en verdensøkonomi der ikke tilbyder social tryghed. Folkekirkens præster må docere religion i det nære, det er dér mennesker udlever livet og forstår relationer. Du ku måske kalde det et paradigmeskifte, et træls og misbrugt ord, men den ældre befolkning ka ikke bare afvikle de principper de har samlet livssyn op omkring, det ka til gengæld nye generationer, som vil påvirkes og muligvis finde tryghed på andre områder, det er ikke til at sige. Man det er svært at være folkekirke hvis folket lever i adspredthed, og religiøse mennesker har ved en lang historie vist at de hellere bekriger end samler de adspredte tanker, hvor identiske de så end forekommer at være for ateister. At samles om musik ku være en idé, syng en salme Arne, så Spiller A og jeg klapper takten..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (29/04/2016 19:41)
Top Svar Citer
#20549 - 29/04/2016 19:57 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Der skal selvfølgeligt ikke være økonomisk støtte af nogen art fra staten hverken til den ene eller anden trosretning.

Ved ikke helt hvilken fanatisme du tænker på, men det må der kunne tages højde for når grundloven skal laves om når stat og kirke skal adskilles, monarkiet afskaffes og religioner med deres gøren og laden ikke mere støttes økonomisk og i øvrigt fjernes fra det offentlige rum.



Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk