annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20457 - 12/04/2016 11:10 Re: Gnostikerne [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Så afslørede Simon ("hånprædikanten"), hvad hans hensigt var med at gøre opmærksom på Augustin:
Citat:
For Augustin var det centrale spørgsmål i kristendommen, hvor det onde kommer fra, hvis Gud er både almægtig og god. Manikæerne forklarede det med, at en ond gud deler magten med en god gud. Augustin afviste den løsning. Han ville konfrontere det onde, ikke blot undgå det. Spørgsmålet afslører hans gæld til Sokrates og Platon. Ingen havde tidligere tænkt, at der skulle findes en abstrakt enhed kaldet "ond", som var det modsatte af en enhed kaldet "god". Den idé opstod i det post-klassicistiske Grækenland.

Problemet var at forene Det gamle testamentes hævngerrige Jahve med en kropsløs helligånd og den milde, tilgivende Kristus. Augustin besluttede, at Jahves barske påbud var nødvendige for at holde de onde mennesker på plads. Her greb han til en doktrin, kendt fra flere religioner i det senromerske kejserdømme, nemlig den om arvesynden. Han anførte, at Adam og Eva blev skabt fuldkomne, men bragte det onde ind i verden ved at handle forkert. Deres efterkommere kunne leve eksemplariske liv, men bar alle med sig en mulighed for at vælge det onde. Særlig bekymrede Augustin sig for kønsdriften, måske pga sin egen udsvævende ungdom. Overbevisningen om at mennesker er født slette, hjalp til med at forklare, hvorfor så mange led og døde, mens den vestlige verden brød sammen om dem.

Efter år 412, da man begyndte at læse Augustins Bekendelser, protesterede Pelagius mod begrebet arvesynd. Han troede ikke på, at menneskers anstrengelser for at blive bedre var uden betydning pga en handling i fjern fortid, eller at Adams fejltrin kunne have dømt menneskene til fortabelse. Pelagius' tilhænger, Julian fra Eclanum, skrev til Augustin, at begrebet arvesynd var "usandsynligt, usandt, uretfærdigt og ugudeligt; og dertil får det til at se ud, som om Djævlen skabte mennesket."

Og Simons idé med at trække Augustin i fokus er åbenbart, som Simon skriver til mig:
Citat:
Og alligevel tyder noget på at Augustin ku gi dig et par fif med på vejen.
idét Simon også skriver:
Citat:
- men set i forhold dit gudsforhold, med guden der ikke alene befinder sig i det for mennesket uerkendelige -

Disse ord afslører jo helt klart, at Simon partout vil have mig gjort til en Guds-troende blinker

Men Simon kan jo ikke undgå at vide, at det er løgn, hvad han skriver blinker

Og så melder spørgsmålet sig jo igen:
Hvad er det, der driver Simon til at lyve og håne - samtidig med, at han fortier (eller måske ikke ved), hvor han selv står?

Mit gæt er, at Simon ikke kan udholde at stå overfor spørgsmålet:
Hvad er den første årsag til verdens væren?
og at det er denne pine, der tvinger stakkes Simon til ustandselig at "give ondt af sig" trist

M.v.h. Arne smiler

Top Svar Citer
#20458 - 13/04/2016 11:35 Re: Gnostikerne [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Dine følelsesudbrud er ikke særlig interessante på debatter, håndter dem venligst sammen med vennerne, alternativt overfor din ubeskrivelige gud, som du godt nok har fået anbragt i det for mennesket uerkendelige, men trods alt selv kommunikerer med via denne storartede ”åndelige intuition”, lidt af en særstilling, ku man sige – brug hellere debatter til at gøre dine synspunkter så klare som overhovedet muligt, mod læsers forståelse og evt. fornøjelse.
Hån er i øvrigt et ord som troende jævnligt misbruger til det nærmest kedsommelige, et ord som adviserer snarlig håb om en respekt for det trosindhold de bræger udover samfund rundt om i verden. I den forbindelse må jeg som sagt beklage, men din overnaturlige tro om snart mennesket som individ, snart om livet, virkeligheden og verden omkring os, ka jeg desværre ikke honorere med en positiv anerkendelse, for dertil kræves nok noget som du desværre ikke er leveringsdygtig i, nemlig sandsynlige beskrivelser.
Derimod ka jeg lave lidt sjov med dine synspunkter og den bagvedliggende motivation, og det er da heller ikke så ringe, særlig ikke når vi tar selvhøjtideligheden i betragtning, vel? Men jeg synes stadig du sku se at få den fabel/bibel skrevet færdigt; at så andre har skrevet en tilsvarende, burde vel egentlig ikke bekymre dig noget særligt, og som du ved, ka den promoveres i et skind af agnosticisme, sådan bare i forsøget på at få andre øjne end de i forvejen troendes til at se din fantasy lidt an…;)

mvh
Simon
P.s.: underkend ikke Augustin på forhånd, han var en dygtig mand lidt udover det almindelige, ja du ka endda finde ref. til Hønsemands lille Paulus i den, så hvem ved hvad den ville kunne inspirere dig til? ;)


Redigeret af Simon (13/04/2016 11:38)
Top Svar Citer
#20459 - 13/04/2016 13:32 Re: Gnostikerne [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg sluttede med at rejse to spørgsmål angående Simons deltagelse i denne tråd:
Citat:
Hvad er det, der driver Simon til at lyve og håne - samtidig med, at han fortier (eller måske ikke ved), hvor han selv står?
og
Citat:
Hvad er den første årsag til verdens væren?

Og hvad svarer så Simon?
- at mine ord er "følelsesudbrud"
- at jeg tror på "en ubeskrivelig gud"
- at jeg har en "åndelig intuition"
- at jeg har en "overnaturlig tro"
som Simon "desværre ikke kan honorere med en positiv anerkendelse" blinker

Så Simon fortsætter i sin sædvanlige skure:
- undviger det eksistentielle spørgsmål
og
- fortsætter sine uhyrlige påstande om mig.

Og hvis nogen skulle være i tvivl, så tror jeg ikke på nogen gud, men jeg har den allerdybeste og ydmygeste respekt for det helt grundlæggende eksistentielle spørgsmål om verdens eksistens - som jeg er overbevist om, at vi mennesker aldrig vil kunne fatte.

Sådan ydmyghed kender Simon åbenbart ikke til - medmindre det i virkeligheden er angst, der får ham til hele tiden at flygte fra sin egen - og verdens - eksistens blinker

Arne smiler

P.S.: I beretningerne om Moses svarer Gud ved den brændende tornebusk på spørgsmålet om, hvem han er: Jeg er den, der er blinker
At gnostikerne så evnede at forestille sig noget endnu højere - det synes jeg er imponerende smiler
A.
Top Svar Citer
#20460 - 13/04/2016 15:09 Re: Gnostikerne [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Der ér jo ingen tråd, men bare dine sædvanlige wikipediakopier, til hvilke du så får et par venlige ord med på vejen – hvortil du heller ikke behøver ”føle” en masse. Ville det være lettere for dig bare at lægge en link til Wikipedia, nu du alligevel ikke sætter personlige meninger til debat, men det er måske Wikipedia du debatterer med? ;)

mvh
Simon
P.s.: du er i øvrigt et utaknemligt skarn - er det virkelig attituden i den lokale missionsforening? - her slutter jeg op om en ny gnostisk basisgruppe med dig som biskop, og så sidder du dér og surmuler, hva' er nu det for noget? ;)


Redigeret af Simon (13/04/2016 15:24)
Top Svar Citer
#20461 - 13/04/2016 15:23 Re: Gnostikerne [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
"Kikkerten for det blinde øje".
Undviger - undviger - undviger.
Angst - angst - angst.
Ynkeligt.
Arne cool
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk