annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20145 - 16/01/2016 19:31 Re: Ytringsfrihed og blasfemi [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Det kunne se ud som om, du missede historien om de to bilister, hvor den ene siger dumme svin og den anden præsentere sig med sit navn, hvorved den førstes ord kommer til at ligne en præsentation af ham selv som et dumt svin

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

SVAR: Tjaee smiler … Sådan forstår jeg ikke dit eksempel, som jeg mener, kan forstås fra flere vinkler.

Kunne jo også være du missede/"missede" hvad jeg skrev:
"Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for."

… men lad det nu bare ligge. smiler

Faktisk syntes jeg B opfører sig mest provokerende af de to, men det er jo ikke til at afgøre, hvem der er hvad … (et dumt svin) … da dit eksempel om A og B intet oplyser om hvad der præcist skete, før A og B hilser på hinanden og ej heller hvad deres møde ender ud i.

Jeg mener heller ikke, det er interessant, hvem der i dit eksempel siger, eller er det "dumme svin" i denne sammenhæng, da det du i trådstart efterspørger, er hvordan man slipper for "hån og spot"


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Vil man kappestrid … også ædel kappestrid så vil der også findes "dumme svin" (hån og spot)

Som tidligere skrevet så mener jeg, strid er strid og er man på et debat fora for at vinde, mener jeg ikke man har mulighed for at høre, det der bliver sagt til en ordenligt, da jeg formoder man er i en forsvars/angrebs position når ens tilgang er kappestrid … som en brydekamp hvor man ønsker at være vinderen.

Vores deltagelse på Trosfrihed.dk er vel for at blive klogere og udveksle synspunkter og eller blive bestyrket i vores nuværende standpunkt, og ikke for at vinde …

… eller tager jeg fejl?


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Angående du (Arne)skrev: "Jeg ser, at du citerer mig for synkretisme - men ikke kommenterer???"

SVAR: Det forvirrede mig, du blandede fodboldkampe, religioner og ateisme sammen i dit forsøg på at forklare, hvad du mener med ædel kappestrid og ydermere underbyggede det med:

"Synkretisme kan inspirere til kreativitet - modsat religionskriges massemord og forstenede dogmatisme"

Jeg ved godt hvad ædel kappestrid står for, men det mener jeg ikke hører hjemme på et debatforum, selv om jeg godt ved man nemt kan "falde i den grøft." smiler



Top Svar Citer
#20148 - 17/01/2016 11:54 Re: Ytringsfrihed og blasfemi [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

"Dumme svin - Hansen" var jo nærmest ment som en vittighed om, hvordan Hansen på elegant men også skarp vis gav igen på påstanden fra den anden om at være "et dumt svin" blinker

Og du har selvfølgelig ret, når du skriver:
Citat:
Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.
Men det betyder vel også en hel del for opfattelsen, hvordan verden faktisk er blinker

Jeg kan se at udtrykket "ædel kappestrid" volder unødige problemer, så for min skyld kan det godt erstattes med "ædel dialog".

I fodboldsprog vil det jo svare til at "sparke til bolden" i stedet for at "spænde ben på modstanderen" blinker

Og når du skriver:
Citat:
Vores deltagelse på Trosfrihed.dk er vel for at blive klogere og udveksle synspunkter og eller blive bestyrket i vores nuværende standpunkt, og ikke for at vinde …
Så er jeg enig, men ville nok snarere bruge ordene "blive mere afklarede" samt "inspirerede" smiler

Det var bl.a. derfor jeg tog begrebet synkretisme frem blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20153 - 18/01/2016 13:12 Re: Ytringsfrihed og blasfemi [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Og du har selvfølgelig ret, når du skriver:

Citat: Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

SVAR: Ok …? … Hvorfor skrev du så ikke bare det fra starten i stedet for at blande A og B ind i det?


Arne: Men det betyder vel også en hel del for opfattelsen, hvordan verden faktisk er

SVAR: Hvem bestemmer hvordan verden faktisk er?




Top Svar Citer
#20162 - 19/01/2016 17:46 Re: Ytringsfrihed og blasfemi [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Hvorfor skrev du så ikke bare det fra starten i stedet for at blande A og B ind i det?
Mit svar:
Det var et forsøg på at få lidt humor med i "legen" her blinker

Du skriver:
Citat:
Hvem bestemmer hvordan verden faktisk er?
Mit svar:
Ingen - men de fleste af vores dyreart vil dog nok mene, at der er forskel på f.eks., et vulkanudbrud og en stille solnedgang blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20444 - 04/04/2016 21:40 Re: Ytringsfrihed og blasfemi [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj hr. lægmandsprædikant..

Ja jeg kender din mangel på glæde når det drejer sig om litteratur der ikke ansporer livet som noget i sig selv meningsfyldt, men samtidig må vi jo erkende at det ofte er sådan, at vi glædes over det vi ikke havde forestillet os en sådan glæde over, så...
Og jeg ved det godt, ak oh vé hvor liturgien dog har fængslet mennesketanken fra i frihed at ku lette og flyve fra nærmeste til de fjerneste udsigtsposter, men i stedet måtte sidde dér på bænken og gumle på den samme idé, dog gerne nye forklædninger – eller samme ikon! Ja der må jo være nogen næring i denne gamle brødskorpe: trygheden ved rokkens hjul der spinder den samme melodi mens røster hæves til skyerne om det evige liv, om hvilket hænder fredfyldt foldes i lyksalig indre harmoni. Ak ja tiderne, havde ens gamle beknudrede ben dog bare vandret rundt i 1500-tallets klostergård sammen med de andre lyksalige brødre, de gode gamle tider med de gode skikke, ikke sandt, hr. prædikant? Er man i dag stresset og slet ikke ka finde melodien, ja så er der kun kurser i yoga og transcendental meditation, eller man ka som en guldhamster spæne rundt i fastlagte mønstre med pulsovervågning, variationerne er mange men melodien den samme, men så alligevel ikke helt.
Og historisk har underdanige jo altid sunget blasfemien ind i hinandens ører, det i enhver samtid så selvindlysende, som solen der skærer skygger til, den suggestive kompres på blodfattige egne, mens satiren med lun ironi og sarkastiske stænk pudsede de helliges isser, ofte uden at de selv opdagede det.
Men nu ka du jo se, dine frihedshungrende øjne ska’ nu alligevel ha den bid brød som tanken ikke selv under den, ja du ka tilmed betragte det som en oblat, en hellig ikon. Læsningen er stimulerende og skaber lyst til vingesus i fjerne egne – og faktisk bestilte Prokotkin her ikke selv andet end at bryde op, rejse rundt for at udbrede tanker om revolutionerende økonomi for fattige arbejdere, et anarki mod det bestående som gjorde ham arveløs. I din terminologi er der velsagtens tale om en lille profet på socialt oplysningsarbejde, i hvert fald ka Prokotkins ”En anarkists erindringer” udmærket læses uden overvågningsgrejer på arme og ben, det er stadig en fantastisk fin bog – medmindre selvfølgelig at man anser den for blasfemisk, en hån…ja ufda, hva’…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (04/04/2016 22:18)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk