Ytringsfrihed og blasfemi

Indsendt af: Arne Thomsen

Ytringsfrihed og blasfemi - 13/01/2016 09:42

Ytringsfrihed, som Gyldendals Den Store Danske beskriver den, er jo en meget, meget væsentlig del af vores demokrati:
Citat:
Idéhistorisk er ytringsfriheden et barn af den europæiske oplysningstid og dennes krav om tolerance. Oplysningsfilosofferne (heriblandt Spinoza, Locke, Hume, Diderot, Voltaire og Kant) har spillet en central rolle for ytringsfrihedens gennemførelse.

Blasfemi, som beskrevet samme steds:
Citat:
at spotte eller forhåne troslærdomme eller gudsdyrkelse
er jo i princippet forbudt:
Citat:
Blasfemi straffes efter Straffelovens § 140, hvis spotten/forhånelsen sker offentligt, dvs. til en større kreds af personer, ved et møde eller i et medie. Ethvert lovligt religionssamfund i Danmark er beskyttet. Bestemmelsen omfatter et trossamfunds indre og ydre religiøse liv, dvs. trossætningerne samt de institutioner, skikke, personer, rituelle handlinger, ting mv., ved hvilke gudsdyrkelse finder sted. Begrebet "spot" dækker latterliggørelse og er udtryk for mangel på agtelse eller ringeagt for det, der spottes. Forhånelse pga. tro er strafbar efter Straffelovens § 266b; "forhånelse" er udtryk for foragt. Der skal være tale om latterliggørelse eller foragt af en vis grovhed.

Og så kommer jo spørgsmålet: Hvor går grænsen mellem blasfemi og ytringsfrihed, som Kristeligt Dagblad ytrede sig om i 2012:
Citat:
To ud af tre danskere mener, det skal være strafbart at håne andres religion

Nu er hån og spot jo heller ikke det mest frugtbare i et samfund - i modsætning til hvad man i alt fald tidligere kaldte "ædel kappestrid".

Så spørgsmålet for mig er: Hvordan slipper vi for "hån og spot" - til fordel for "ædel kappestrid"?

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Ytringsfrihed og blasfemi - 13/01/2016 10:52


ARNE: Så spørgsmålet for mig er: Hvordan slipper vi for "hån og spot" - til fordel for "ædel kappestrid"?

********************************

SVAR: Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.

Så mit råd vil være elsk din næste og se det bedste i "ham" istedet for at se/mene "han håner og spotter" … og undlad/undgå kappestrid.




Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ytringsfrihed og blasfemi - 14/01/2016 11:20

Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.
Det minder mig om historien om to bilister, der ved et uheld stødte sammen.
Begge går ud af deres ramponerede biler og mødes på vejen.
A siger til B: Dumme svin. B svarer: Hansen blinker

Du skriver også:
Citat:
Så mit råd vil være elsk din næste og se det bedste i "ham" istedet for at se/mene "han håner og spotter" … og undlad/undgå kappestrid.
Det kan du jo have megen ret i, men det er fandens vanskeligt - for ikke at sige umuligt - at bevare denne elskov, når man føler sig hånet og spottet.

Og kappestrid - her tænker jeg på ædel kappestrid - synes jeg ikke bør undlades/undgås.

Det gælder for mig både i fodboldkampe og religioner imellem (ateisme medregnet) - især hvis man "ædelt" undlader nedrakning af de andre og i stedet klarlægger de kvaliteter, men selv går ind for.

Synkretisme kan inspirere til kreativitet - modsat religionskriges massemord og forstenede dogmatisme blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Ytringsfrihed og blasfemi - 14/01/2016 14:53


ARNE SKREV: Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.
Det minder mig om historien om to bilister, der ved et uheld stødte sammen.
Begge går ud af deres ramponerede biler og mødes på vejen.
A siger til B: Dumme svin. B svarer: Hansen blinker

SVAR: Hmm ja ok … ved et uheld? … man støder vel ikke sammen ved et uheld?

Er det så held når man ikke støder sammen?

Jeg syntes, dit eksempel er dårligt, da det intet fortæller om udfaldet af mødet mellem A og B, samt at det er "tredjemand" der fortæller "oplevelsen."

Og så mener jeg strid er strid, også selv om du opererer med "ædel kappestrid" … noget med hvem der er bedst, har ret ect. ikke? ... som jo vel i sit udgangspunkt er egoistisk.

Forstår jo ikke det er et problem for dig (hån og spot), når du taler om livet som en illusion.

Men ... når det nu er, hvorfor så ikke kigge bagom hvorfor der hånes og spottes og eller hvorfor man/du opfatter det som sådan?



ARNE SKREV: Du skriver også:
Citat:
Så mit råd vil være elsk din næste og se det bedste i "ham" istedet for at se/mene "han håner og spotter" … og undlad/undgå kappestrid.
Det kan du jo have megen ret i, men det er fandens vanskeligt - for ikke at sige umuligt - at bevare denne elskov, når man føler sig hånet og spottet.

SVAR: Spørgsmålet er vel hvorfor man føler sig forurettet og hvorfor man vil holde fast i den forståelse?


(ARNE) Og kappestrid - her tænker jeg på ædel kappestrid - synes jeg ikke bør undlades/undgås.

SVAR: Strid er strid hvad enten den er ædel eller ej.

Vil man eksempelvis ædelt/"ædelt" holde på sin ret og eller altid ha’ det sidste ord er man selv lige så skyldig som den der spotter, mener jeg.

Et bål dør ud, hvis ikke der kommer nye pinde på.



(ARNE)
Det gælder for mig både i fodboldkampe og religioner imellem (ateisme medregnet) - især hvis man "ædelt" undlader nedrakning af de andre og i stedet klarlægger de kvaliteter, men selv går ind for.

SVAR: Man kan tro og mene lige hvad man vil, men ens kvaliteter afgøres først rigtigt i pressede situationer.
Og ønsker man en bedre verden, må man nødvendigvis starte med sig selv og holde fast i idealet og ikke spilde tid på kiv og kævl.



(ARNE) Synkretisme kan inspirere til kreativitet - modsat religionskriges massemord og forstenede dogmatisme blinker

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ytringsfrihed og blasfemi - 16/01/2016 10:49

Hej Tikka.

Det kunne se ud som om, du missede historien om de to bilister, hvor den ene siger dumme svin og den anden præsentere sig med sit navn, hvorved den førstes ord kommer til at ligne en præsentation af ham selv som et dumt svin blinker

Angående ædel og ikke-ædel kappestrid, så er for mig f.eks. synkretisme og dens inspirationer "ædel kappestrid", mens det modsatte er sådan adfærd som religionsstrid og - helt dagligdags - at gå efter manden i stedet for bolden - for nu at tale fodboldsprog blinker

Jeg ser, at du citerer mig for synkretisme - men ikke kommenterer???

Hvad du skriver om "altid ha’ det sidste ord" synes jeg, du kan have ret i.
Dén "bold" er jeg tilbøjelig til at glemme.
Dén bold vil jeg søge at gribe - og fastholde blinker

Tak for den smiler

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Ytringsfrihed og blasfemi - 16/01/2016 19:31


Arne: Det kunne se ud som om, du missede historien om de to bilister, hvor den ene siger dumme svin og den anden præsentere sig med sit navn, hvorved den førstes ord kommer til at ligne en præsentation af ham selv som et dumt svin

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

SVAR: Tjaee smiler … Sådan forstår jeg ikke dit eksempel, som jeg mener, kan forstås fra flere vinkler.

Kunne jo også være du missede/"missede" hvad jeg skrev:
"Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for."

… men lad det nu bare ligge. smiler

Faktisk syntes jeg B opfører sig mest provokerende af de to, men det er jo ikke til at afgøre, hvem der er hvad … (et dumt svin) … da dit eksempel om A og B intet oplyser om hvad der præcist skete, før A og B hilser på hinanden og ej heller hvad deres møde ender ud i.

Jeg mener heller ikke, det er interessant, hvem der i dit eksempel siger, eller er det "dumme svin" i denne sammenhæng, da det du i trådstart efterspørger, er hvordan man slipper for "hån og spot"


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Vil man kappestrid … også ædel kappestrid så vil der også findes "dumme svin" (hån og spot)

Som tidligere skrevet så mener jeg, strid er strid og er man på et debat fora for at vinde, mener jeg ikke man har mulighed for at høre, det der bliver sagt til en ordenligt, da jeg formoder man er i en forsvars/angrebs position når ens tilgang er kappestrid … som en brydekamp hvor man ønsker at være vinderen.

Vores deltagelse på Trosfrihed.dk er vel for at blive klogere og udveksle synspunkter og eller blive bestyrket i vores nuværende standpunkt, og ikke for at vinde …

… eller tager jeg fejl?


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Angående du (Arne)skrev: "Jeg ser, at du citerer mig for synkretisme - men ikke kommenterer???"

SVAR: Det forvirrede mig, du blandede fodboldkampe, religioner og ateisme sammen i dit forsøg på at forklare, hvad du mener med ædel kappestrid og ydermere underbyggede det med:

"Synkretisme kan inspirere til kreativitet - modsat religionskriges massemord og forstenede dogmatisme"

Jeg ved godt hvad ædel kappestrid står for, men det mener jeg ikke hører hjemme på et debatforum, selv om jeg godt ved man nemt kan "falde i den grøft." smiler



Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ytringsfrihed og blasfemi - 17/01/2016 11:54

Hej Tikka.

"Dumme svin - Hansen" var jo nærmest ment som en vittighed om, hvordan Hansen på elegant men også skarp vis gav igen på påstanden fra den anden om at være "et dumt svin" blinker

Og du har selvfølgelig ret, når du skriver:
Citat:
Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.
Men det betyder vel også en hel del for opfattelsen, hvordan verden faktisk er blinker

Jeg kan se at udtrykket "ædel kappestrid" volder unødige problemer, så for min skyld kan det godt erstattes med "ædel dialog".

I fodboldsprog vil det jo svare til at "sparke til bolden" i stedet for at "spænde ben på modstanderen" blinker

Og når du skriver:
Citat:
Vores deltagelse på Trosfrihed.dk er vel for at blive klogere og udveksle synspunkter og eller blive bestyrket i vores nuværende standpunkt, og ikke for at vinde …
Så er jeg enig, men ville nok snarere bruge ordene "blive mere afklarede" samt "inspirerede" smiler

Det var bl.a. derfor jeg tog begrebet synkretisme frem blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Ytringsfrihed og blasfemi - 18/01/2016 13:12


Arne: Og du har selvfølgelig ret, når du skriver:

Citat: Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

SVAR: Ok …? … Hvorfor skrev du så ikke bare det fra starten i stedet for at blande A og B ind i det?


Arne: Men det betyder vel også en hel del for opfattelsen, hvordan verden faktisk er

SVAR: Hvem bestemmer hvordan verden faktisk er?




Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ytringsfrihed og blasfemi - 19/01/2016 17:46

Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Hvorfor skrev du så ikke bare det fra starten i stedet for at blande A og B ind i det?
Mit svar:
Det var et forsøg på at få lidt humor med i "legen" her blinker

Du skriver:
Citat:
Hvem bestemmer hvordan verden faktisk er?
Mit svar:
Ingen - men de fleste af vores dyreart vil dog nok mene, at der er forskel på f.eks., et vulkanudbrud og en stille solnedgang blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Simon

Re: Ytringsfrihed og blasfemi - 04/04/2016 21:40

Ohøj hr. lægmandsprædikant..

Ja jeg kender din mangel på glæde når det drejer sig om litteratur der ikke ansporer livet som noget i sig selv meningsfyldt, men samtidig må vi jo erkende at det ofte er sådan, at vi glædes over det vi ikke havde forestillet os en sådan glæde over, så...
Og jeg ved det godt, ak oh vé hvor liturgien dog har fængslet mennesketanken fra i frihed at ku lette og flyve fra nærmeste til de fjerneste udsigtsposter, men i stedet måtte sidde dér på bænken og gumle på den samme idé, dog gerne nye forklædninger – eller samme ikon! Ja der må jo være nogen næring i denne gamle brødskorpe: trygheden ved rokkens hjul der spinder den samme melodi mens røster hæves til skyerne om det evige liv, om hvilket hænder fredfyldt foldes i lyksalig indre harmoni. Ak ja tiderne, havde ens gamle beknudrede ben dog bare vandret rundt i 1500-tallets klostergård sammen med de andre lyksalige brødre, de gode gamle tider med de gode skikke, ikke sandt, hr. prædikant? Er man i dag stresset og slet ikke ka finde melodien, ja så er der kun kurser i yoga og transcendental meditation, eller man ka som en guldhamster spæne rundt i fastlagte mønstre med pulsovervågning, variationerne er mange men melodien den samme, men så alligevel ikke helt.
Og historisk har underdanige jo altid sunget blasfemien ind i hinandens ører, det i enhver samtid så selvindlysende, som solen der skærer skygger til, den suggestive kompres på blodfattige egne, mens satiren med lun ironi og sarkastiske stænk pudsede de helliges isser, ofte uden at de selv opdagede det.
Men nu ka du jo se, dine frihedshungrende øjne ska’ nu alligevel ha den bid brød som tanken ikke selv under den, ja du ka tilmed betragte det som en oblat, en hellig ikon. Læsningen er stimulerende og skaber lyst til vingesus i fjerne egne – og faktisk bestilte Prokotkin her ikke selv andet end at bryde op, rejse rundt for at udbrede tanker om revolutionerende økonomi for fattige arbejdere, et anarki mod det bestående som gjorde ham arveløs. I din terminologi er der velsagtens tale om en lille profet på socialt oplysningsarbejde, i hvert fald ka Prokotkins ”En anarkists erindringer” udmærket læses uden overvågningsgrejer på arme og ben, det er stadig en fantastisk fin bog – medmindre selvfølgelig at man anser den for blasfemisk, en hån…ja ufda, hva’…;)

mvh
Simon