annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15655816
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379948
Et andet syn 1989363
Jesu ord 1522370
Åndelig Føde 1513757
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 382 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20399 - 22/03/2016 23:12 Re: Nu er det påske. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Arne skrev: Når du spø'r mig:
Citat:
kan du forklare hvori det smukkeste og mest fantastisk vidunderlige er at finde i Johannes 3:16?
så er mit svar, at jeg finder det svært at finde noget større, smukkere og mere vidunderligt end idéen, at Gud i sin kærlighed ofrer sit eget barn, Sønnen, for verden - og for os.


Og hvad mener du så denne ide … guddommelige ide i Johannes 3:16 kan bruges til af troende ufuldkomne mennesker, hvis gud er Jahve?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20400 - 23/03/2016 09:25 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Hvis du med ordet JAHVE mener kristendommens Gud, når du spørger:
Citat:
Og hvad mener du så denne ide … guddommelige ide … i Johannes 3:16 kan bruges til af troende ufuldkomne mennesker, hvis gud er Jahve?
så er mit svar jo det selvfølgelige, at de troende hermed er sikret "et evigt liv".

I den vestlige kristendom fokuseres der meget på synd og anger, mens der i den østlige, den ortodokse, kristendom mere fokuseres på metanoia: "at få noget andet og bedre i sinde":
Citat:
Førløberen, Johannes Døberen, er den første til helt fra begyndelsen af sin prædiken at kalde til omvendelse: “Omvend jer, thi Himmeriget er nær”. Og det er med lignende ord, Kristus selv indleder sin prædiken i begyndelsen af sit liv blandt mennesker. Hvad er da, i det hele taget, indholdet i selve ordet “omvendelse”? – Det græske ord er metanoia, som etymologisk betyder “at få noget andet i sinde”, en venden tilbage til sig selv, og denne bevægelse oversættes udmærket og præcist med netop “omvendelse”. Til gengæld har den latinske oversættelse i Vulgata pænitentia, på dansk “pønitense” (et næsten glemt ord, der er knyttet til “at gøre bod”). Dette begreb med dets associationer i retning af straf og sanktioner har medført et betydningsskred og en forvirring, som ikke er uden følger. Ordet “anger”, som har samme etymologi, om end mindre åbenlyst, har overhovedet ikke den moraliserende med-betydning, vi så ofte tillægger det. Man kan “gøre bod” uden nogensinde at omvende sig eller angre. Omvendelse har ikke moralsk karakter; omvendelse er indgangen til det nye liv; den er, her og nu, en foregribelse af det evige liv, den kommende verdens liv. Den er en tilbagevenden til Gud og i Gud. Johannes Døberen prædikede omvendelse, det vil sige en ændring af ånd og mentalitet. Han opfordrede ikke sine tilhørere til at følge med ud i ørkenen og dele hans asketiske liv; han opfordrede dem til at ændre deres eget liv. Men for at kunne ændre sit liv må man først ændre sit hjerte.
Og der er meget andet, som jeg synes er interessant at læse, i dette link til den ortodokse kristendom i Danmark blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20402 - 23/03/2016 12:52 Re: Nu er det påske. [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Simon: ”- Findes jo et utal af menneskelige (bibelske) guder, så i stedet for at lade sig skræmme af særlige, må man i sagens natur frit vælge en der behager de evt. behov. Andet ville da også være decideret fjollet, …………. ”

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Hej Simon ... smiler ... tak for dit indlæg.

Det er rigtigt, der er mange guder og frit valg "på alle hylder."

Man kan bare flytte lidt rundt på tankerne, så man kan tilbede en anden gud ud fra egne egoistiske behov, fordi den/det man tilbeder bliver ens gud.


Men det er vel sådan i kristen forståelse, at man så vender ryggen til den eneste sande gud, og dermed har valgt egen fortabelse.

Ifølge skrifterne er Jesus vejen sandheden og livet, fordi han kun gør/siger sin faders vilje, dertil er han sendt af sin himmelske far, som han har været sammen med fra begyndelsen af som medskaber.


I den forståelse at guds ord er sandhed, så er Johannes 3:16 skræmmende, syntes jeg, hvis ikke man har eller kan tro ... tro som afspejles i gerninger ... når/hvis han nu er og altid er den eneste sande gud.


... smiler ... Også med venlig hilsen og glædelig påske herfra hvordan du så end forholder dig til disse helligdage.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20403 - 23/03/2016 14:30 Re: Nu er det påske. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Arne skrev: Hvis du med ordet JAHVE mener kristendommens Gud, når du spørger:
Citat:
Og hvad mener du så denne ide … guddommelige ide … i Johannes 3:16 kan bruges til af troende ufuldkomne mennesker, hvis gud er Jahve?
så er mit svar jo det selvfølgelige, at de troende hermed er sikret "et evigt liv".


SVAR: Mener du det! … Mener du, det er en garanti? … At det virkeligt vil ske?

Det må vel så også betyde, du anerkender denne gud som skaberen, og at denne gud Jahve kan give evigt liv, til de som tror og forbliver trofaste og følger hans ledelse, ved at "gå i Jesu fodspor." (?)

Hvad mener du så med et evigt liv? … og hvorhenne/hvordan får de troende dette evige liv, mener du?



I den vestlige kristendom fokuseres der meget på synd og anger, mens der i den østlige, den ortodokse, kristendom mere fokuseres på metanoia: "at få noget andet og bedre i sinde": ......."

Det er klart nok for mig, at man skal ændre sind for at blive/være en kristen, da det ikke er noget man fødes til.

Det mener jeg også fremgår tydeligt af bibelens ord.
Vi fødes som syndere, og kan ved at ændre sind komme til at være under gud Jahves beskyttelse, hvis vi fortsat lader os lede af hans visdom.


¨¨¨¨
Ang. Jahve: Jeg benytter dette navn for at præcisere, hvem gud jeg taler om, da nogle mener, Jesus er Guden og fordi man i Danmark forbinder navnet Jehova med Jehovas vidner.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20404 - 24/03/2016 02:19 Re: Nu er det påske. [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hejsa..

”Men det er vel sådan i kristen forståelse, at man så vender ryggen til den eneste sande gud, og dermed har valgt egen fortabelse”.

- Jo det de må se at komme udover..;)

”Ifølge skrifterne er Jesus vejen sandheden og livet, fordi han kun gør/siger sin faders vilje, dertil er han sendt af sin himmelske far, som han har været sammen med fra begyndelsen af som medskaber”.

- Ser vi lidt bagom, var der i græsk og romersk kultur en masse livsbekræftende tragedier at hæfte sig ved, en langt større og mere læseværdig fantasi, tillige ka man jo skrive sine egne og desuden være sig mere bevidst hvad ordet sandhed faktisk dækker over.

”I den forståelse at guds ord er sandhed, så er Johannes 3:16 skræmmende, syntes jeg, hvis ikke man har eller kan tro ... tro som afspejles i gerninger..”

- I vor tid tænker troende mere over det de læser, måske med visse islamiske undtagelser, end de blindt adlyder, og det er en del af en god udvikling. Forøvrigt ville det af symbolske grunde være mere nærliggende at dyrke kvindelige guder, hvilket vi jo også ser masser af eksempler på, når ”she who must be obeyd” ude i de små hjem, pludselig tar skeen i den anden hånd, men det var selvfølgelig en lille afstikker…;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nyheder fra Religion.dk