annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
0 registrerede 299 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 57 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 56 57 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20058 - 18/12/2015 21:09 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Nu rabler det da vist helt for Simon.

Selvfølgelig er der da både politiske og juridiske "aspekter" i det af mig - og efterfølgende af Somo - citerede Koran-vers - ligesom der også er kulturelle, demokratiske og religiøse ditto.

Om der tillige er filosofiske "aspekter" føler jeg mig ikke så sikker på - medmindre "filosofiske" i vireligheden er et skalkeskjul for "ateistiske" blinker

Påfaldende er det imidlertid - efter min mening - at dansk lov og ret ikke ta'r Koran-verset alvorligt.

Det gør jeg heller ikke blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#20059 - 18/12/2015 23:23 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Du skrev faktisk: ”Det er jo faktisk et problem, at der her er en konflikt mellem vort folkestyre og friheden til at tro på en religion, der er funderet i Koranen”, og det er netop noget sludder!

Muslimer ka’ frit tro på deres koran også i vestlige demokratier og gør det, helt uden at overfalde mennesker der ikke tillægger deres trosindhold en skid. Og det ka og gør de, fordi de respekterer loven i det land de er flyttet til, som en politisk og ikke en religiøs overbygning. M.a.o. var det jeg skrev, noget du selv må reflektere lidt over – og da især fordi du jo har det med, at ville udvise positiv anerkendelse (respekt) for det mest indlysende værste divergerende sludder! ;)

For øvrigt har du jo knoklet rundt i en misforståelse af trosfriheden i årevis, tænk bare på alt det sludder jeg o.a. har måttet korrigere dig i, igennem tiderne - hvilket ofte skyldes, at du farer i blækhuset uden at tænke først.
Som kærlig troende er du jo en god dreng, det vil næppe mange bestride, men som lægprædikant ér og blir din kæphest imidlertid denne følelse af velbehag overfor mulig underdaniggørelsen af overnaturligt vås i utallige afskygninger, men ikke at se kritisk på det du ”føler” dig rundtosset i. Derfor er det naturligvis også Somo du ska udveksle kælerier med religiøs dogmetro sammen med, ikke ateister, for du har ingen gennemtænkte argumenter at tilbyde os, som kunne skabe en interessant debat. Samtlige meningsløse men dybt overtroiske tråde du har skabt, taler jo deres eget sprog, for fanden!

Jeg kender faktisk ingen ateister, der ikke vil slå et slag for også Somos rettigheder til at indrette sit liv efter selv det værste sludder, men det skyldes bare at de ateister jeg kender, er gennemreflekterede og ikke ku’ drømme om at skrive det vås du i årevis har præsenteret os for her i molevitten. Men får nu at gøre en ende på din tvivl, ja så er det ikke pr. def. trosindholdet (i evt. koranen) landets indbyggere må respektere, men individets ret til frit at tillægge divergerende trosindhold betydning for deres liv, og dette uden at staten skal blande sig deri. At du ikke ser distinktionen, har jeg været klar over i 10 år, men tro mig, den eksisterer skam, ja du ka’ jo kalde den for ”væren”, hvis det gør dig en kende behageligere til mode…;)

Som jeg før har sagt, vil jeg til hver en tid slås for troendes rettigheder, det indebærer ingen slag for indholdet i deres tro.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (18/12/2015 23:28)
Top Svar Citer
#20060 - 19/12/2015 01:00 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Simon skriver bl.a.:
Citat:
Muslimer ka’ frit tro på deres koran også i vestlige demokratier og gør det, helt uden at overfalde mennesker der ikke tillægger deres trosindhold en skid.
"helt uden at overfalde mennesker"!

Der var vist et par nylige begivenheder i både Paris og København, der ikke stemmer helt med Simons udsagn - og som vanskeliggør lovlydige muslimers tilværelse her i Europa.

Arne cool
Top Svar Citer
#20061 - 19/12/2015 10:02 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Arne Thomsen]
somo Offline
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1453
Hvornår blev Jesus født?


Hvad Bibelen siger

Bibelen oplyser ikke den præcise dato for Jesu Kristi fødsel, som disse opslagsværker viser:



“"Den præcise dato for Kristi fødsel kendes ikke."” – Encyclopedia of Early Christianity.

Bibelen svarer ikke direkte på hvornår Jesus blev født, men den beskriver to begivenheder omkring hans fødsel der har fået mange til at drage den konklusion at det ikke kan have været den 24. eller 25. december.
Ikke om vinteren

Indskrivningen. Kort før Jesu fødsel havde kejser Augustus udsendt en bestemmelse om “"at hele den beboede jord skulle indskrives"”. Alle skulle rejse “"hver til sin by"” for at blive indskrevet, noget som måske har krævet en rejse på en uge eller mere. (Lukas 2:1-3) Befalingen – der sikkert blev udstedt for at man kunne udskrive skatter og tvangsindkalde til militæret – ville have været upopulær på alle tider af året, men det er usandsynligt at Augustus ville have provokeret sine undersåtter yderligere ved at tvinge dem til at foretage lange rejser i den kolde vinter.

Fåreflokkene. Hyrderne “"levede udendørs og holdt vagt over deres hjord om natten"”. (Lukas 2:8) Bogen La Vie Quotidienne en Palestine au Temps de Jesus (Dagligt liv i Palæstina på Jesu tid) bemærker at hjordene opholdt sig under åben himmel fra “"ugen før påske [slutningen af marts] ... til midten af november"”. Så tilføjer den: “"Hjordene opholdt sig ... om vinteren ... i fårehusene, og alene denne omstændighed viser at den traditionelle dato for julen, om vinteren, kun har ringe mulighed for at være rigtig, eftersom evangeliet siger at hyrderne var ude på markerne."”

Jesus født i sommeren

Eftersom der ikke er nogen vidnesbyrd om at Jesus Kristus blev født omkring den 24. december, hvorfor fejrer man så jul på det tidspunkt? Encyclopædia Britannica siger at kirkeledere sikkert valgte den 25. december for at den “"skulle falde sammen med romernes hedenske højtid der markerede ‘den ubesejrede sols fødselsdag"’” ved vintersolhverv. Ifølge The Encyclopedia Americana mener mange teologer at dette blev gjort “"for at gøre kristendommen mere meningsfyldt for omvendte hedninger
"”
https://www.youtube.com/watch?v=hjCSMT8jCzc

https://www.youtube.com/watch?v=ksuSIfxAITo

https://www.youtube.com/watch?v=SoYxAHG8rrM
Top Svar Citer
#20063 - 20/12/2015 08:52 Re: Velduft fra Hans ordsprog [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. prædikant..

Du er stadig uden kød Arne.
Somo ka’ ikke frit sidde på debatter agitere for at slå mennesker ihjel, blot fordi han værdsætter en gammel bønnebog højere end landets jus og etik. Derimod har han, helt som du, friheden til at slås for sine meninger/holdninger med stærke argumenter, hvilket netop er hensigten med debat: på overbevisende vis at anvende sine (retoriske) evner, så den information man ønsker at fremme, står krystalklart til modtagerens mulige forståelse og evt. indsigt.

Men hvis du mener Somo er berøvet sin frihed, fordi han ikke har Jus i ryggen til at sidde på debatter og opfordre til et blodbad for sin overtro – han er nemlig ligesom du, fuldt ud personlig ansvarlig for meninger han ukritisk overtager fra bønnebøger m.m. –, da ska du netop bruge din frihed til her at argumentere for et sådant synspunkt?

I burde begge være fortrolige med, hvorfor vi må værdsætte og passe på frihedsidealer som vore forfædre har kæmpet for på også vores vegne, her i Europa, udfra forståelsen af disse som funderet i en lang politisk blodig historie, der så langt overstiger den smule fornuft der måtte ligger til grund for både dine og hans evindelige udbredelse af bare trosbekendelser her på debatten – du ka’ jo altid fortælle os fablen om dit ”kærlige univers” med den ”guddommelige ånd”, der angiveligt sku’ flyve rundt derude? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (20/12/2015 08:54)
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 57 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 56 57 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Aarhus kæmper for ny kaserne for cyberv..
19/04/2024 06:53
Over 100 demonstranter anholdt på prest..
19/04/2024 06:11
16-årig sigtet for terror efter knivsti..
19/04/2024 05:33
Nyhedsbureauer: Luftforsvar aktiveret fl..
19/04/2024 04:32
Iransk statsmedie: Flere fly undgår det..
19/04/2024 04:26
Nyheder fra Religion.dk