annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20282 - 19/02/2016 13:32 Re: Kvantefysik for begyndere [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Du skriver:
Citat:
Det er jeg ikke så sikker på, er det kvantefysikken fortæller os. Hvad fortæller kvantefysikken os? Er der enighed om det?
Var det ikke en idé, om du skriver, hvad du selv mener? blinker


Jeg har bare kværnet en masse igennem, og synes ikke, at være stødt på noget som ophæver årsag-virknings loven.

Men jeg er ikke kvantefysiker, så...kom frit frem og forklar blinker

Mange verdener

Som jeg forstod ham (fortaleren for mange verdener) i nedenstående video, så skulle der findes en kopi af mig i et andet univers.

46 minuter inde https://www.youtube.com/watch?v=GdqC2bVLesQ

Måske har jeg forstået ham forkert, men jeg tænker følgende.

5 verdener

Lad os sige vi har 5 mænd og 5 kvinder. De første mennesker på jorden.

Hvis de er heteroseksuelle, så kan man lave 5 par ud af dem.

Disse 5 par kan man så kombinere på 5 forskellige måder. På den måde kommer vi til at stå med 5 verdener, som hver især indeholder 5 par.

Lad os så sige, at de allesammen, hvert par i hver verden, får et barn, vil disse børn i de forskellige verdener, så kunne siges at være hinandens kopier? Er der en kopi af mig i en anden verden?

Hvordan skulle universet kunne vide, hvor mange kombinationer der er behov for, for at kunne kombinerer alle muligheder? Skal jeg lave et endeligt antal verdener eller et uendeligt antal ? Hvor mange verdener skal jeg lave? Hvor skulle universet vide sådan noget fra?

Nu har jeg fundet noget kritik på nettet, så det bliver interessant at se, hvordan de forholder sig til de mange verdener.

https://www.youtube.com/watch?v=_42skzOHjtA


Indsendt af: Arne Thomsen

Du skriver også:
Citat:
Eksistentielt betyder det vel noget om vi skaber verden eller verden skaber os eller noget helt tredje?
Det lyder lidt kryptisk, synes jeg. Kan du uddybe?


Jeg vil hellere stille mig på din side, og spørge, om kvantefysikken fortæller os noget eksistentielt? Er fremtiden fastlagt? Er fortiden fastlagt? Hvordan er verden skruet sammen?

Kærlig hilsen

ABC


Redigeret af ABC (19/02/2016 13:46)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20285 - 19/02/2016 15:07 Re: Kvantefysik for begyndere [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver.
Citat:
Jeg har bare kværnet en masse igennem, og synes ikke, at være stødt på noget som ophæver årsag-virknings loven.
Gyldendal skriver det ellers, og her læser jeg bl.a.:
Citat:
Det er gennem de sidste hundrede år utallige gange eftervist, at det ikke er muligt at opnå en så fuldstændig viden om et fysisk system, at dets fremtid kan forudsiges deterministisk – altså med ubegrænset præcision.

Kvantemekanikken er i bund og grund indeterministisk, og den afspejler en dybtliggende tilfældighed i naturen, som er i direkte modsætning til de klassiske forestillinger, der alle er deterministiske og dermed kausale.

Mens den klassiske fysik kan karakteriseres ved, at enhver begivenhed følger kausalt af tidligere begivenheder, er det aldrig muligt at finde årsagerne til en begivenhed i kvantefysikken.

Uanset hvor præcist man forsøger at sende en elektron ind mod en atomkerne, er det ikke muligt at forudsige med bestemthed, i hvilken retning den spredes.

"Mens den klassiske fysik kan karakteriseres ved, at enhver begivenhed følger kausalt af tidligere begivenheder, er det aldrig muligt at finde årsagerne til en begivenhed i kvantefysikken."

Du svarer mig til sidst med ordene:
Citat:
Jeg vil hellere stille mig på din side, og spørge, om kvantefysikken fortæller os noget eksistentielt? Er fremtiden fastlagt? Er fortiden fastlagt? Hvordan er verden skruet sammen?

Og min kommentar er jo, at nok kan vi mennesker fantastisk meget - hvad vi da har grund til at være stolte af.

Men overfor verdens væren, dér er vi mennesker nok ikke meget bedre stillet, end de højt udviklede myre-samfund er, hvis de skal håndtere en nutidig computer, som vi mennesker har fremstillet blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20286 - 19/02/2016 17:23 Re: Kvantefysik for begyndere [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen


Du skriver.
Citat:
Jeg har bare kværnet en masse igennem, og synes ikke, at være stødt på noget som ophæver årsag-virknings loven.
Gyldendal skriver det ellers, og her læser jeg bl.a.:
Citat:
Det er gennem de sidste hundrede år utallige gange eftervist, at det ikke er muligt at opnå en så fuldstændig viden om et fysisk system, at dets fremtid kan forudsiges deterministisk – altså med ubegrænset præcision.

Kvantemekanikken er i bund og grund indeterministisk, og den afspejler en dybtliggende tilfældighed i naturen, som er i direkte modsætning til de klassiske forestillinger, der alle er deterministiske og dermed kausale.

Mens den klassiske fysik kan karakteriseres ved, at enhver begivenhed følger kausalt af tidligere begivenheder, er det aldrig muligt at finde årsagerne til en begivenhed i kvantefysikken.

Uanset hvor præcist man forsøger at sende en elektron ind mod en atomkerne, er det ikke muligt at forudsige med bestemthed, i hvilken retning den spredes.

"Mens den klassiske fysik kan karakteriseres ved, at enhver begivenhed følger kausalt af tidligere begivenheder, er det aldrig muligt at finde årsagerne til en begivenhed i kvantefysikken."


Måske skulle du lige tænke lidt mere over tingene...hmm...har jeg ikke sagt det en gang før blinker

Hvad mener du om de mange verdener? Holdbar? Uholdbar? Ligeglad?



Indsendt af: Arne Thomsen
Du svarer mig til sidst med ordene:
Citat:
Jeg vil hellere stille mig på din side, og spørge, om kvantefysikken fortæller os noget eksistentielt? Er fremtiden fastlagt? Er fortiden fastlagt? Hvordan er verden skruet sammen?

Og min kommentar er jo, at nok kan vi mennesker fantastisk meget - hvad vi da har grund til at være stolte af.

Men overfor verdens væren, dér er vi mennesker nok ikke meget bedre stillet, end de højt udviklede myre-samfund er, hvis de skal håndtere en nutidig computer, som vi mennesker har fremstillet blinker



Så vi skal bare lægge os ned og sove videre blinker

Jeg synes hellere vi skulle vågne op og gøre noget ved det mareridt som vi befinder os i.

Verdens væren...hvad taler du om? En computer? En programmør? Et program? Væren? At være til? Kan vi ikke finde ud af det?

https://www.youtube.com/watch?v=t2NgsJrrAyM

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20287 - 19/02/2016 18:14 Re: Kvantefysik for begyndere [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Efter omhyggeligt at have redegjort for, hvad jeg har fundet, om dit spørgsmål om "årsag/virkning" i kvantefysikken, skriver du:
Citat:
Måske skulle du lige tænke lidt mere over tingene...hmm...har jeg ikke sagt det en gang før blinker
Det er ikke just en bemærkning, der fremmer den gensidige forståelse, vil jeg mene.

Hvis der er noget her, du er nået frem til ved at "tænke over tingene", så ville det nok være noget mere gunstigt, om du kom frem med det i stedet for - bedrevidende? - at holde det skjult med en bemærkning, der forekommer mig at være noget hånlig.

Du skriver også:
Citat:
Hvad mener du om de mange verdener? Holdbar? Uholdbar? Ligeglad?
Mit svar: Ligeglad blinker

Så skriver du:
Citat:
Så vi skal bare lægge os ned og sove videre blinker

Jeg synes hellere vi skulle vågne op og gøre noget ved det mareridt som vi befinder os i.
Mit svar:
Jeg ser bestemt ikke noget "mareridt" - tværtimod - jeg ser "verdens væren" som et vidunder - en inspiration til "at leve livet fuldt ud" - i fryd over at eksistere - så længe det varer - i stedet for at grave sig ned i håbløse spekulationer om emner, vi alligevel aldrig vil kunne fatte - og vel heller ikke behøver at fatte blinker
yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20288 - 19/02/2016 20:14 Re: Kvantefysik for begyndere [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen

Efter omhyggeligt at have redegjort for, hvad jeg har fundet, om dit spørgsmål om "årsag/virkning" i kvantefysikken, skriver du:
Citat:
Måske skulle du lige tænke lidt mere over tingene...hmm...har jeg ikke sagt det en gang før blinker
Det er ikke just en bemærkning, der fremmer den gensidige forståelse, vil jeg mene.

Hvis der er noget her, du er nået frem til ved at "tænke over tingene", så ville det nok være noget mere gunstigt, om du kom frem med det i stedet for - bedrevidende? - at holde det skjult med en bemærkning, der forekommer mig at være noget hånlig.


Det var ikke for at være hånlig.

Som sådan skal der vel også være plads til lidt drilleri mellem os blinker

Derudover er du heller ikke den mest meddelsomme, så...men jeg skal da nok fortælle det på et tidspunkt griner


Indsendt af: Arne Thomsen

Du skriver også:
Citat:
Hvad mener du om de mange verdener? Holdbar? Uholdbar? Ligeglad?
Mit svar: Ligeglad blinker

Driller du mig blinker


Indsendt af: Arne Thomsen

Så skriver du:
Citat:
Så vi skal bare lægge os ned og sove videre blinker

Jeg synes hellere vi skulle vågne op og gøre noget ved det mareridt som vi befinder os i.
Mit svar:
Jeg ser bestemt ikke noget "mareridt" - tværtimod - jeg ser "verdens væren" som et vidunder - en inspiration til "at leve livet fuldt ud" - i fryd over at eksistere - så længe det varer - i stedet for at grave sig ned i håbløse spekulationer om emner, vi alligevel aldrig vil kunne fatte - og vel heller ikke behøver at fatte blinker
yeah

Hvilken planet befinder du dig på? Hvad foregår der omkring dig? Hvad kan du fatte? Er det ikke et åbent spørgsmål blinker
Skal vi danse til denne her yeah

https://www.youtube.com/watch?v=UPPgeDhGzKY

Kærlig hilsen

ABC

_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk