annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
SÃ¥ er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 422 gæster og 874 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kvantefysik for begyndere

Hej ABC.

Du skriver.
Citat:
Jeg har bare kværnet en masse igennem, og synes ikke, at være stødt på noget som ophæver årsag-virknings loven.
Gyldendal skriver det ellers, og her læser jeg bl.a.:
Citat:
Det er gennem de sidste hundrede år utallige gange eftervist, at det ikke er muligt at opnå en så fuldstændig viden om et fysisk system, at dets fremtid kan forudsiges deterministisk – altså med ubegrænset præcision.

Kvantemekanikken er i bund og grund indeterministisk, og den afspejler en dybtliggende tilfældighed i naturen, som er i direkte modsætning til de klassiske forestillinger, der alle er deterministiske og dermed kausale.

Mens den klassiske fysik kan karakteriseres ved, at enhver begivenhed følger kausalt af tidligere begivenheder, er det aldrig muligt at finde årsagerne til en begivenhed i kvantefysikken.

Uanset hvor præcist man forsøger at sende en elektron ind mod en atomkerne, er det ikke muligt at forudsige med bestemthed, i hvilken retning den spredes.

"Mens den klassiske fysik kan karakteriseres ved, at enhver begivenhed følger kausalt af tidligere begivenheder, er det aldrig muligt at finde årsagerne til en begivenhed i kvantefysikken."

Du svarer mig til sidst med ordene:
Citat:
Jeg vil hellere stille mig på din side, og spørge, om kvantefysikken fortæller os noget eksistentielt? Er fremtiden fastlagt? Er fortiden fastlagt? Hvordan er verden skruet sammen?

Og min kommentar er jo, at nok kan vi mennesker fantastisk meget - hvad vi da har grund til at være stolte af.

Men overfor verdens væren, dér er vi mennesker nok ikke meget bedre stillet, end de højt udviklede myre-samfund er, hvis de skal håndtere en nutidig computer, som vi mennesker har fremstillet blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Eftersøgt 32-årig mand er fundet død
22/06/2026 15:48
Tidligere amerikansk centralbankchef er ..
22/06/2026 15:02
Naboer bekymrede for sikkerheden på ny ..
22/06/2026 14:42
15-Ã¥rig sigtet for at opfordre til selv..
22/06/2026 14:01
Flere penge på vej til ulvehegn
22/06/2026 13:40
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Det bliver muligt at pumpe jern og ro pÃ..
22/06/2026 14:27
Aros' underjordiske kuppel med himmelkig..
22/06/2026 14:22
Danskere frygter hackere men mange ramme..
22/06/2026 14:19
Norske småbørn skal tjekkes på grund ..
22/06/2026 14:19
Frifindelse af amerikanske turister i ta..
22/06/2026 14:10