annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20122 - 13/01/2016 09:42 Ytringsfrihed og blasfemi
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ytringsfrihed, som Gyldendals Den Store Danske beskriver den, er jo en meget, meget væsentlig del af vores demokrati:
Citat:
Idéhistorisk er ytringsfriheden et barn af den europæiske oplysningstid og dennes krav om tolerance. Oplysningsfilosofferne (heriblandt Spinoza, Locke, Hume, Diderot, Voltaire og Kant) har spillet en central rolle for ytringsfrihedens gennemførelse.

Blasfemi, som beskrevet samme steds:
Citat:
at spotte eller forhåne troslærdomme eller gudsdyrkelse
er jo i princippet forbudt:
Citat:
Blasfemi straffes efter Straffelovens § 140, hvis spotten/forhånelsen sker offentligt, dvs. til en større kreds af personer, ved et møde eller i et medie. Ethvert lovligt religionssamfund i Danmark er beskyttet. Bestemmelsen omfatter et trossamfunds indre og ydre religiøse liv, dvs. trossætningerne samt de institutioner, skikke, personer, rituelle handlinger, ting mv., ved hvilke gudsdyrkelse finder sted. Begrebet "spot" dækker latterliggørelse og er udtryk for mangel på agtelse eller ringeagt for det, der spottes. Forhånelse pga. tro er strafbar efter Straffelovens § 266b; "forhånelse" er udtryk for foragt. Der skal være tale om latterliggørelse eller foragt af en vis grovhed.

Og så kommer jo spørgsmålet: Hvor går grænsen mellem blasfemi og ytringsfrihed, som Kristeligt Dagblad ytrede sig om i 2012:
Citat:
To ud af tre danskere mener, det skal være strafbart at håne andres religion

Nu er hån og spot jo heller ikke det mest frugtbare i et samfund - i modsætning til hvad man i alt fald tidligere kaldte "ædel kappestrid".

Så spørgsmålet for mig er: Hvordan slipper vi for "hån og spot" - til fordel for "ædel kappestrid"?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20123 - 13/01/2016 10:52 Re: Ytringsfrihed og blasfemi [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

ARNE: Så spørgsmålet for mig er: Hvordan slipper vi for "hån og spot" - til fordel for "ædel kappestrid"?

********************************

SVAR: Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.

Så mit råd vil være elsk din næste og se det bedste i "ham" istedet for at se/mene "han håner og spotter" … og undlad/undgå kappestrid.




Top Svar Citer
#20127 - 14/01/2016 11:20 Re: Ytringsfrihed og blasfemi [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.
Det minder mig om historien om to bilister, der ved et uheld stødte sammen.
Begge går ud af deres ramponerede biler og mødes på vejen.
A siger til B: Dumme svin. B svarer: Hansen blinker

Du skriver også:
Citat:
Så mit råd vil være elsk din næste og se det bedste i "ham" istedet for at se/mene "han håner og spotter" … og undlad/undgå kappestrid.
Det kan du jo have megen ret i, men det er fandens vanskeligt - for ikke at sige umuligt - at bevare denne elskov, når man føler sig hånet og spottet.

Og kappestrid - her tænker jeg på ædel kappestrid - synes jeg ikke bør undlades/undgås.

Det gælder for mig både i fodboldkampe og religioner imellem (ateisme medregnet) - især hvis man "ædelt" undlader nedrakning af de andre og i stedet klarlægger de kvaliteter, men selv går ind for.

Synkretisme kan inspirere til kreativitet - modsat religionskriges massemord og forstenede dogmatisme blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20130 - 14/01/2016 14:53 Re: Ytringsfrihed og blasfemi [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

ARNE SKREV: Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Den måde vi opfatter verden på, er vi vel selv ansvarlig for.
Det minder mig om historien om to bilister, der ved et uheld stødte sammen.
Begge går ud af deres ramponerede biler og mødes på vejen.
A siger til B: Dumme svin. B svarer: Hansen blinker

SVAR: Hmm ja ok … ved et uheld? … man støder vel ikke sammen ved et uheld?

Er det så held når man ikke støder sammen?

Jeg syntes, dit eksempel er dårligt, da det intet fortæller om udfaldet af mødet mellem A og B, samt at det er "tredjemand" der fortæller "oplevelsen."

Og så mener jeg strid er strid, også selv om du opererer med "ædel kappestrid" … noget med hvem der er bedst, har ret ect. ikke? ... som jo vel i sit udgangspunkt er egoistisk.

Forstår jo ikke det er et problem for dig (hån og spot), når du taler om livet som en illusion.

Men ... når det nu er, hvorfor så ikke kigge bagom hvorfor der hånes og spottes og eller hvorfor man/du opfatter det som sådan?



ARNE SKREV: Du skriver også:
Citat:
Så mit råd vil være elsk din næste og se det bedste i "ham" istedet for at se/mene "han håner og spotter" … og undlad/undgå kappestrid.
Det kan du jo have megen ret i, men det er fandens vanskeligt - for ikke at sige umuligt - at bevare denne elskov, når man føler sig hånet og spottet.

SVAR: Spørgsmålet er vel hvorfor man føler sig forurettet og hvorfor man vil holde fast i den forståelse?


(ARNE) Og kappestrid - her tænker jeg på ædel kappestrid - synes jeg ikke bør undlades/undgås.

SVAR: Strid er strid hvad enten den er ædel eller ej.

Vil man eksempelvis ædelt/"ædelt" holde på sin ret og eller altid ha’ det sidste ord er man selv lige så skyldig som den der spotter, mener jeg.

Et bål dør ud, hvis ikke der kommer nye pinde på.



(ARNE)
Det gælder for mig både i fodboldkampe og religioner imellem (ateisme medregnet) - især hvis man "ædelt" undlader nedrakning af de andre og i stedet klarlægger de kvaliteter, men selv går ind for.

SVAR: Man kan tro og mene lige hvad man vil, men ens kvaliteter afgøres først rigtigt i pressede situationer.
Og ønsker man en bedre verden, må man nødvendigvis starte med sig selv og holde fast i idealet og ikke spilde tid på kiv og kævl.



(ARNE) Synkretisme kan inspirere til kreativitet - modsat religionskriges massemord og forstenede dogmatisme blinker

Top Svar Citer
#20141 - 16/01/2016 10:49 Re: Ytringsfrihed og blasfemi [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det kunne se ud som om, du missede historien om de to bilister, hvor den ene siger dumme svin og den anden præsentere sig med sit navn, hvorved den førstes ord kommer til at ligne en præsentation af ham selv som et dumt svin blinker

Angående ædel og ikke-ædel kappestrid, så er for mig f.eks. synkretisme og dens inspirationer "ædel kappestrid", mens det modsatte er sådan adfærd som religionsstrid og - helt dagligdags - at gå efter manden i stedet for bolden - for nu at tale fodboldsprog blinker

Jeg ser, at du citerer mig for synkretisme - men ikke kommenterer???

Hvad du skriver om "altid ha’ det sidste ord" synes jeg, du kan have ret i.
Dén "bold" er jeg tilbøjelig til at glemme.
Dén bold vil jeg søge at gribe - og fastholde blinker

Tak for den smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk