annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 119 af 603 < 1 2 ... 117 118 119 120 121 ... 602 603 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19871 - 19/11/2015 06:48 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej og go'morn Simon

For en gangs skyld forstår jeg ikke så meget af dine ord??? Underligt, ja meget underligt er det. Eller måske er det bare mig, der er underlig og hverken forstår fransk, dansk, fisk eller fugl?

Jeg tror på, at de også holder jul i det franske, meeeen gløgg i det sydlige?? HMmmm, det er sgu' da lidt underligt, at franskmænd er begyndt på at tale svensk, dansk eller nordisk :))))


Menneskelivet er underligt,
langt mer, end vi kan beskrive;
dog lysner det op fra slægt til slægt,
hvor mennesket holdes i live.

Mennesket er hverken fugl eller fisk,
kan dog både svømme og sjunge;
han står som en gud i dyrekreds
med ordet som lyn på sin tunge.

Fuglene alle med næb og klø'r,
om de lagde hoveder sammen,
de hitted dog ej på det mindste ord,
som hører til menneske-stammen.

Underligst og af alt på jord
er menneskerøsten i ørken
med ord om, hvad intet øje så,
men hvad dog har magten og styrken.

Menneskeånden, det er et ord,
som ingen af os kan udgrunde,
menneskelivet dog er dens værk
med ordet i menneskemunde.

Menneskeånden, det er en kraft,
som kan ikke selv sig forklare;
men hvor den findes, i råd og dåd
kan kraften sig klart åbenbare.

Sjæle og kroppe i tusindtal
kan menneskeånden forbinde,
dem gennemtrænge med ord som lyn,
så alle de ét får i sinde.

Sjæle og kroppe med folkemund,
som trodser med ordet mod ånden,
de glemmer dem selv som menneskebørn
og bliver til dyr efterhånden.

Fugle og fiske og vilde dyr
da fødes i menneske-hammen;
og stene må græde, når folk som fæ
da vil lægge hoveder sammen.

Menneskelivet er underligt
for menneske som for myre;
men dyrelivet i menneskeham,
det er et forhekset uhyre.

Mennesket er i Guds billede skabt
med levende ord på sin tunge,
og derfor kan han mellem træ'r og dyr
med guderne tale og sjunge.

Menneskebørn i den grønne lund,
hvor fugle i bøgene sjunge!
I skønne derpå: det er guderne ligt
at tale med menneske-tunge!

N.F.S. Grundtvig



En hel del forvirring og spørgsmålstegn herfra??
RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (19/11/2015 06:50)
Top Svar Citer
#19872 - 19/11/2015 10:29 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
P.s.

Så ankom bøgerne til adressen min :))))
Wauw, en forside "Tom på Thurø" har ... jeg er vild med portrættet i sølv på det mørkegrønne, og ikke mindst illustrationerne, når man lige skimter bogen igennem. Jeg er forventningsfuld og glæder mig allerede til fortsættelsen :))

... og så er der "Pagten", hvor forsiden næsten ligner et juleeventyr, fordi Tanne har hue på, som umiskendeligt kunne være en nissehue ... den kan simpelthen kun være rød, den hue :))))))))))

Og som sædvanlig landede der liiige er par ekstra bøger i indkøbskurven ... ja, man er vel en ordjæger af rang ;))
Den ene er et litterært eksperiment, hvor 14 forfattere skriver videre på berømte danske værker. Den enkelte forfatter har valgt et værk i dansk litteratur, som han/hun har et særligt forhold til og har digtet en fortsættelse til. Deraf udspringer også titlen på bogen ...

Den sidste er en billedbog, der både har jagt og jul over sig, sådan noget om vaffelhjerter og naboer.

Jo, jeg er vist godt kørende i jagtudbyttet, og det her må da vist nok allermindst udløse lyden fra et jagthorn :))))))

Ordjæger hilsner
RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (19/11/2015 10:38)
Top Svar Citer
#19873 - 19/11/2015 12:31 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM…

Nåh, så jeg skaber forvirring, jamen, det var da langt fra tossed’…;)

”For en gangs skyld forstår jeg ikke så meget af dine ord??? Underligt, ja meget underligt er det”.

- Går udfra det var mit: ”voila, sagde Carlsen…han ku fransk”, som du ikke forstod et hak af, men det er såmænd bare en vrøvleremse alias: ”og katten gør æg”…hvad de nu engang sjældent gør, medmindre der akkurat er tale om en misforståelse, og dem skal der jo også være plads til, ved du..;)

”Jeg tror på, at de også holder jul i det franske, meeeen gløgg i det sydlige?”.

- Åh ja, jamen apropos angsten du omtalte vs. frygten vi i denne tid godt kan føle for terror, så må vi bare huske på at leve livet som vanligt, dvs. fortsætte med at smutte indenom de små listige steder, caféer og deslige, hvis det er dér vi afrunder arbejdsdagen, og hvor exempelvis tiden nu er oprindet til en god glögg – forresten har sandsynligvis flere pasticer end glögg set øjet i det franske, enig, men med list og snilde skulle også dén ku opdrives. Vi ska bare huske, ikke at rende hjemmefra uden bukser p.a. frygt for terrorstrusler, for ikke alene ser det lidt fjollet ud, men det er sgu også for koldt – med en glögg over en god snak, er chancen for at vi forstummer i frygtelige forestillinger næsten udraderet, og det er godt ;)
Blev jeg mon ikke lidt klarere nu..

”HMmmm, det er sgu' da lidt underligt, at franskmænd er begyndt på at tale svensk, dansk eller nordisk :))))..”.

- Årh, vissevasse og katten gør æg – hov, der var den sgu igen! –, jeg er ret sikker på, at også de franske tunger efter et div. pasticer slår svenske knuder, ja måske oven i købet danske! ;)

Ja, ”Tom på Thurø” er pragtfuld underholdning, man sover ligefrem godt når øjnene omsider har lukket sig om tankerne i den. På s. 48 ser man næsten TK ret ind i ansigtet, det ligner ham virkelig på en prik, men det er vel heller ikke første gang Hr. Mikkelsen har haft en kulstift i hånden; han er virkelig en knag med den kulstift, træet på s. 18 viser vist alt om hans skaberkraft.
Det er en helt særlig fornøjelse at se en god tegner skabe liv i det han ser på papir, paralyserende..

Antologien du har lånt lyder spændende, det er nemlig spændende at se hvad andre favoriserer og tænker stort om; og i den forbindelse er du jo sådan set nu forpligtet til at trutte i lurblæseren, når engang du kommer ud på den anden side af oplevelsen. Men det er altid godt med noget i vente; håber du får en hygsom læsetid..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (19/11/2015 12:34)
Top Svar Citer
#19875 - 19/11/2015 14:19 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej igen til en rigtig lurendrejer ;D

Go'dag mand økseskaft, jo jeg kender godt til sort snak :)) og jeg forestiller mig mange gange, hvordan børn og udlændinge også må opfatte vores dagligdags vendinger som ren sort snak.

Og fra børn til børnebøger og her til en børnedigtsamling, hvor man godt kan finde smilet frem på trods af alvoren som omdrejningspunkt:


Først ler
min ven, så ler
jeg.

Så bliver latteren
lang nok.
Jeg kan vikle den
tre gange rundt om halsen,
og få den til at varme
den halve vinter.

fra "Nattevagt" af Synne Lea og Stian Hole


Lattermilde hilsner
RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (19/11/2015 14:28)
Top Svar Citer
#19876 - 19/11/2015 19:03 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen – udenfor blæsevejret..;)

Ja, det har du så sandelig ret i, vort sprog må virkelig forekomme mange der kommer hertil som sort snak; de danske tungers krøller må få de fleste afrikanere til ligefrem at blegne, og også dét ville se sort ud, for i vores nøgne hjerter er vi alle negre, og det er der i al fald én lyrisk påvisning af:

SORT OG BLÅ

Se mit ansigt
det er sort som pisken.
Alt hvad jeg ejer
det er sort som den.
Det er fordi
jeg elsker alt det sorte
og fordi
en sort mand er min ven.

- Michael Strunge.

Jeg har ledt som besat, for at finde den vidunderlige LP ”Hinkeruder på motorvejen” på YT, og bare for at indramme halvfjerdsernes kæresteglade danskhedstid, der for vore næsten violblå øjne har set ganske uskyldig ud, her midt i København. En tid hvor der var langt mellem pizzeriaer og hvor terrorisme var et teoretisk forhold der fortrinsvis p.a. billeder i avisen fra OL i Tyskland i 1972 gav mine og venners forældre indsunkne blikke, ja vi måtte hive dem i ærmet!

Sprogkundskaber var hovedsagelig et skoleanliggende der blev pudset på rejser, helt forskelligt fra i dag hvor børn taler mange sprog. På 40 år er der sket så mange forandringer, selv vore madvaner snakker italiensk, nogle forandringer er javel til det bedre, men jeg tør altså ikke tænke på, om vi selv engang havner på et plejehjem hvor vi må døje med tubemad!
Her vender vi tit lyrikblikket bagud og til tankelandskaber der sjældent afspejler ydre landskaber, for de er væk – træet i ”Tom på Thurø” kan kun registreres som en kulstifttegning på side 18 osv. Det er svært at forestille sig, hvad et digt af Strunge vil sige en 8 klasse, for de har ingen referenter at arbejde med. Eller hvordan Tom Kristensens bog Hærværk vil ta sig ud for en Iransk familie der har boet her i 20 år?
Engang imellem ku være helt sjovt at følge en undervisningstime, ikke fordi nogen skal sidde og læse Poul Borum eller Strunge, men fordi jeg sikkert ville føle mig som en indvandrer, en Strungesk neger uden de nødvendige redskaber til at forstå hvad de snakker om…;)

SORT VILDELSE

Satans kolde, golde øjne
brænder natten blæk.
Denne mønt af hvidguld
køber natten væk.

Store mide, hvide slave,
hvorfor tog du mig?
Sorte sad i haven,
altid var som beg.

Sorte kroppe, loppefødder
dansed’ gennem sort.
Tusind trommer tordned’
- lette Axishjort!

Varme kugle, gule hjerte,
kønnets himmelæg –
blødte sort i hulens
blide, bløde væg,

Jeg var guden, hudens foster.
Himlens mørke hinde
(hvor jeg gemte mig i blod)
var en stor gudinde.

Fødte natten, kattens skrig
gav ilt til åndelugt.
Skovens sjæle stønned’,
alt var død og frugt.

- Hr. Strunge.

mvh
Hr. Lurendrejer.


Redigeret af Simon (19/11/2015 19:05)
Top Svar Citer
annonce
Side 119 af 603 < 1 2 ... 117 118 119 120 121 ... 602 603 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk