annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 434 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 25 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19822 - 11/11/2015 08:24 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Anonym.

Ja, dit synspunkt er jo klart og tydeligt og jeg forstår godt dit punkt 3:
Citat:
3) Mennesket har ikke forstået guds hensigter. Det, der fremstår som ondt, er i virkeligheden godt - vi forstår det bare ikke.
Dér ville jeg dog nok nøjes med at sige, at vi menneskers opfattelse af godt og ondt måske er lige lovlig snævert egocentrisk.

Hvad der opleves som godt for os kan være ondt mod andre levende væsener (truede arter) - eller mod kloden (menneskeskabte klimaændringer).

Men idéen om den guddommelige kærlighed - også til os - den er vidunderlig, synes jeg blinker

M.v.h. Arne smiler

Jeg tror nok, at jeg forstår din pointe. Men, jeg synes den rammer lidt ved siden af. Jeg mener ikke det kan opfattes som ondskab, hvis man forsøger at gøre noget godt, som så ender med at have negative konsekvenser for andre.
Problemet er ikke, at mennesket utilsigtet gør ondt, men derimod at mennesket med fuldt overlæg er onde mod andre (både mennesker og dyr).
Problemet med argumentet om at vi ikke forstår guds skaberværk er et helt andet. Hvis gud virkelig er almægtig, hvorfor skulle han så skabe et værk vi ikke forstår ? Hvorfor skulle han stille sig i vejen for at vi kan forstå hans hensigter og gerninger.
Derfor holder argumentet ikke.

Som jeg har skrevet andetsteds, så er teodicéen et reelt problem for konsistensen i kristendommen. Men, jeg mener ikke det er så grelt endda. Inkonsistens er et vilkår for alle ideologier/trosretninger, der vil forklare hele verden. Du kunne lige så vel angribe nihilismen for at have en nihilodice. Hvis verden virkelig er meningsløs og tilfældig. Hvorfor oplever vi den så i store træk som god og meningsfyldt.
Top Svar Citer
#19823 - 11/11/2015 11:32 Re: Teodicé-problemet. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka ang. dit indlæg: #19814 - 10/11/2015 21:26:

Citat:
CITAT/Arne: Det er jo en meget væsentlig del af buddhismen, og det stammer, mig bekendt, fra de mennesker, der bl.a. via buddhistisk meditation når et højere niveau af erkendelse.


SVAR/Tikka: Et højere niveau!? … Enhver kan da uden meditation komme frem til den konklusion, hvis man mener at ha’ erfaret egoismens bedrag og ødelæggende virkning.
Det er mit indtryk, at buddhismen ser dybere ind i vore illusioner, end du her giver udtryk for - men fred være med dét blinker

Citat:
Derfor kan vi også takke os selv for verdens fortrædeligheder, da det ikke er uvæsentligt hvilke valg vi træffer dagen lang, da vi alle er en del af den helhed, som vi er sat i.
Jo, vi siger jo, at vi har en fri vilje, men hvor fri er den egentlig?

Vi har vores vilje i vores bevidsthed, men vi styres også af vores underbevidsthed/det ubevidste - endda uden at vi mærker det.

Desuden styres vi af vore arvede gener, samt af de miljøpåvirkninger vi har været udsat for som fostre, som nyfødte og lige siden.

Citat:
Angående kristendommen så har dens gejstlige gennem tiderne ikke meget at rose sig af med deres krige løgn og udplyndring af folket.
Jo, det er underligt - og trist - at alle de vidunderlige og skønne religiøse idéer synes at have en tendens til at rådne indefra, når først de er blevet etablerede religioner.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19824 - 11/11/2015 12:02 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Citat:
Jeg mener ikke det kan opfattes som ondskab, hvis man forsøger at gøre noget godt, som så ender med at have negative konsekvenser for andre.
Problemet er ikke, at mennesket utilsigtet gør ondt, men derimod at mennesket med fuldt overlæg er onde mod andre (både mennesker og dyr).
Jo, det kan jeg da respektere, men for offeret gør det vel ikke den store forskel, om skaden er tilsigtet eller ikke tilsigtet.

Citat:
Hvis gud virkelig er almægtig, hvorfor skulle han så skabe et værk vi ikke forstår ?
Man kunne vel også spørge, hvorfor netop vores dyreart skulle have det privilegium at kunne forstå.

Citat:
Som jeg har skrevet andetsteds, så er teodicéen et reelt problem for konsistensen i kristendommen. Men, jeg mener ikke det er så grelt endda. Inkonsistens er et vilkår for alle ideologier/trosretninger, der vil forklare hele verden.
Jo - men dogmerne om kristendommens Gud kan jo let få karakter af en måske lidt primitiv ønskedrøm om den gode fader, der elsker lige netop os mennesker mere end alt andet i skaberværket blinker

Alligevel oplevelsen at være elsket, som man er, af Gud, den er uimodståelig, synes jeg yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19825 - 11/11/2015 12:17 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,
Jeg synes du får vendt tingene på hovedet.
I forhold til ondskabet, så er det interessante spørgsmål ikke, om hvordan offeret opfatter det. Men, at du ikke kan kalde det ondskab,hvis man oprigtigt forsøger at gøre noget godt, som så har uhensigtsmæssige konsekvenser.

Det er heller ikke et spørgsmål om, hvorvidt mennesket skulle være mere priviligeret end andre racer. Spørgsmålet er, om hvorfor gud skulle ønske at have et skaberværk vi ikke kan forstå.

At det gudebillede du finder i kristendommen til dels er en projektion af menneskets ønske om en himmelsk fader har du helt sikkert ret i. Men, på samme tid er kristus-billedet trods alt temmeligt radikalt ifht. mennesket, og stiller da nogle fordringer som vi har svært ved at honorere. Så, jeg er ikke parat til at give dig helt ret.
Top Svar Citer
#19826 - 11/11/2015 14:19 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Arne: Det er mit indtryk, at buddhismen ser dybere ind i vore illusioner, end du her giver udtryk for - men fred være med dét

Tikka: Hvem bestemmer, det der klassificeres som illusion er sandhed? … det gør kun den, der godtager det.

Har man erfaret hvordan man kan flytte bevidstheden ved målrettet og disciplineret indsats på forskellig vis, ved man også man kan ændre personlighed og derved ændre livssyn.

Derved opstår spørgsmålet også, hvad der er illusion; det man forlod eller det nye man har taget til sig.

Og når der tales om egoisme og begær som ødelæggende faktor, er det jo fordi, det kan opleves sådan … det er et livssyn som ”vi” er opdraget til at ha’… eller egen tillærte erfaring/syn på sagen … som i nogle sammenhæng erfares gennem smerten og modgang ... MEN ... er denne oplevelse af smerte og modgang bare egoismen i anden klædning ... eller er det, fordi kun smerten er virkelig/sand?

Så hvad er sandhed andet en det man selv beslutter.



Arne: Jo, vi siger jo, at vi har en fri vilje, men hvor fri er den egentlig?

Tikka
: Den frie vilje mener jeg, kun er fri i forhold til de aktuelle valgmuligheder, som jo også indbefatter det vi har fyldt vores hoveder med.


Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 25 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
25/04/2024 16:23
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Nyheder fra Religion.dk