annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 24 gæster og 388 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Teodicé-problemet.

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Anonym.

Ja, dit synspunkt er jo klart og tydeligt og jeg forstår godt dit punkt 3:
Citat:
3) Mennesket har ikke forstået guds hensigter. Det, der fremstår som ondt, er i virkeligheden godt - vi forstår det bare ikke.
Dér ville jeg dog nok nøjes med at sige, at vi menneskers opfattelse af godt og ondt måske er lige lovlig snævert egocentrisk.

Hvad der opleves som godt for os kan være ondt mod andre levende væsener (truede arter) - eller mod kloden (menneskeskabte klimaændringer).

Men idéen om den guddommelige kærlighed - også til os - den er vidunderlig, synes jeg blinker

M.v.h. Arne smiler

Jeg tror nok, at jeg forstår din pointe. Men, jeg synes den rammer lidt ved siden af. Jeg mener ikke det kan opfattes som ondskab, hvis man forsøger at gøre noget godt, som så ender med at have negative konsekvenser for andre.
Problemet er ikke, at mennesket utilsigtet gør ondt, men derimod at mennesket med fuldt overlæg er onde mod andre (både mennesker og dyr).
Problemet med argumentet om at vi ikke forstår guds skaberværk er et helt andet. Hvis gud virkelig er almægtig, hvorfor skulle han så skabe et værk vi ikke forstår ? Hvorfor skulle han stille sig i vejen for at vi kan forstå hans hensigter og gerninger.
Derfor holder argumentet ikke.

Som jeg har skrevet andetsteds, så er teodicéen et reelt problem for konsistensen i kristendommen. Men, jeg mener ikke det er så grelt endda. Inkonsistens er et vilkår for alle ideologier/trosretninger, der vil forklare hele verden. Du kunne lige så vel angribe nihilismen for at have en nihilodice. Hvis verden virkelig er meningsløs og tilfældig. Hvorfor oplever vi den så i store træk som god og meningsfyldt.
Seneste indlæg
Egen tro - og andres
af Arne Thomsen
17/09/2025 22:52
Misforståelsen
af somo
12/09/2025 08:31
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
Nyheder fra DR
Vilde chimpanser indtager alkohol svaren..
17/09/2025 21:06
Tusindvis af PostNord-pakker sidder fast..
17/09/2025 20:56
Taliban forbyder internet i nordlige Afg..
17/09/2025 20:39
Den Amerikanske Centralbank sænker rent..
17/09/2025 20:06
Nordmænd opfordres til at øve sig på ..
17/09/2025 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
61 flygtninge meldt savnet efter ny båd..
17/09/2025 22:35
Tre betjente skudt og dræbt i Pennsylva..
17/09/2025 21:59
Novo præsenterer nye lovende data for W..
17/09/2025 21:00
Trump takker kongen: En stor hædersbevi..
17/09/2025 20:45
Trump ankommer til britisk statsbanket p..
17/09/2025 19:51